Kommer Pro Superbike att överleva?

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Här har vi EN till som överlevt vintern: Grattis Rash!! :tummenupp

Pro Superbike-ambassadör utsedd
Nu får Skandinaviens främsta motorcykelklass, Pro Superbike, sin egen ambassadör. Det är Rachid Rachid, från hemsidan Highsider.se, är sedan länge ett av de mer välbekanta namnen i depån och han kommer att få användning av sitt enorma kontaktnät.

– Det Pro Superbike erbjuder ihop med STCC är något som vida överskrider vad andra mc-serier i Sverige förmår att matcha och jag ser fram emot att få hjälpa till att lyfta klassen genom att vara ambassadör, säger Rachid Rachid. Jag kommer att fungera som en kontaktperson för alla typer av förarorienterade frågor. Tanken är att både etablerade förare och de som vill ta steget upp ska ha någon att vända sig till med frågor som rör deltagandet.

Ambassadörsrollen är en del i den större satsning som STCC gör för att ge Pro Superbike ett ordentligt lyft under 2011.

– Rachid är en av många goda krafter som länge har arbetat för att främja Pro Superbike genom åren och hans närvaro kommer att betyda mycket för att bredda intresset, både bland deltagare och publik, säger Bob Huzell, vd för STCC AB.

Rachid Rachid har sedan 2007 drivit Highsider.se, den mest välbesökta hemsidan om roadracing i Sverige, och han ger också årligen ut tidningen Highside Magazine, som utkommer i maj. Få har så djupgående kunskaper om roadracing som den nye Pro Superbike-ambassadören.

– Jag har årligen besökt ett antal STCC-tävlingar sedan 1998. De senaste tre åren har jag inte missat ett enda Pro Superbike-race, säger Rachid. Det är ingen tvekan om att Pro Superbike är stjärnornas klass i norden. Inte bara för att komma vidare med sitt tävlande internationellt, utan också för att tävla på hög nivå på hemmaplan för våra återvändande förare och även de förare som har Pro Superbike som ett mål i livet att köra.

Kontaktinformation Pro Superbike-ambassadör: rachid@highsider.se eller 0046732483993

källa:www.stcc.se
 

Bifogat

  • RR.jpg
    RR.jpg
    8.4 KB · Visningar: 565
Last edited:

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
YZF250, GSXR750
Mer nyheter om PRO Sbk: (saxat från stcc.se)

STCC och McRF storsatsar på Pro Superbike

McRF, Moped- och Motorcykelbranschens Riksförbund, går nu via sexton av sina medlemsföretag in och stöttar Skandinaviens främsta motorcykelklass, Pro Superbike, som körs i samband med STCC-tävlingarna. McRF ser fram emot samarbetet med STCC.

– Pro Superbike ger våra medlemsföretag en utmärkt arena att marknadsföra sig ifrån och vi är övertygade om att det här kommer att ge marknaden en skjuts i rätt riktning, säger Per Johansson, vd för McRF. Vi kommer att stötta mästerskapet med ekonomiska medel och vi kommer också att synas ute på banorna i samband med olika evenemang.

För mästerskapet innebär det att det bland annat kommer att bli prispengar för förarna att slåss om och dessutom kommer nya förare, som vill ta steget in i klassen, att få hjälp med subventioner av olika slag. STCC AB:s vd, Bob Huzell, ser fram emot branschens satsning på Pro Superbike.

– Nu får vi en utmärkt samarbetspartner i McRF som gör det möjligt att ge Pro Superbike det lyft klassen behöver, säger Huzell. Samarbetet med McRF är en del av den större satsning vi för på Pro Superbike i år och vi är övertygade om att vi kommer att se en tillväxt i klassen, både vad gäller förare och deltagande märken.

Under måndagen presenterade STCC en ambassadör för klassen, Rachid Rachid, och i veckan väntar fler nyheter, då bland annat den officiella däckleverantören för säsongen ska presenteras.

– Bitarna har fallit på plats efter en lång höst där vi har arbetat hårt tillsammans med förare, bransch och övriga aktörer för att få till ett bra koncept, fortsätter Huzell. Vi kommer också att göra en rad förbättringar i vår verksamhet runt Pro Superbike för att klassen ska synas mer i media. 2011 kommer att bli ett mycket spännande år för Pro Superbike i Skandinavien.

Om McRF
McRF är branschorganisation för Sveriges leverantörer av mopeder, motorcyklar och tillbehör. McRF är en samlad resurs för kunskap och information om moped- och motorcykelbranschen för medlemmar, media och andra intressenter. De medlemsföretag som deltar i satsningen på Pro Superbike är: Aprilia, BMW, Bilsport & MC Specialförsäkring, Ducati, Duells, Garage 24, Grahns, Honda, Kawasaki, Suzuki, KTM, Moto Speed, Victory, Scott, Triumph och Yamaha.



Intressant att Aprilia, BMW och Triumph är med och satsar, kan det innebära att vi kommer att få se lite nya märken i PRO Sbk?
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Mer nyheter om PRO Sbk: (saxat från stcc.se)

STCC och McRF storsatsar på Pro Superbike

McRF, Moped- och Motorcykelbranschens Riksförbund, går nu via sexton av sina medlemsföretag in och stöttar Skandinaviens främsta motorcykelklass, Pro Superbike, som körs i samband med STCC-tävlingarna. McRF ser fram emot samarbetet med STCC.

– Pro Superbike ger våra medlemsföretag en utmärkt arena att marknadsföra sig ifrån och vi är övertygade om att det här kommer att ge marknaden en skjuts i rätt riktning, säger Per Johansson, vd för McRF. Vi kommer att stötta mästerskapet med ekonomiska medel och vi kommer också att synas ute på banorna i samband med olika evenemang.

För mästerskapet innebär det att det bland annat kommer att bli prispengar för förarna att slåss om och dessutom kommer nya förare, som vill ta steget in i klassen, att få hjälp med subventioner av olika slag. STCC AB:s vd, Bob Huzell, ser fram emot branschens satsning på Pro Superbike.

– Nu får vi en utmärkt samarbetspartner i McRF som gör det möjligt att ge Pro Superbike det lyft klassen behöver, säger Huzell. Samarbetet med McRF är en del av den större satsning vi för på Pro Superbike i år och vi är övertygade om att vi kommer att se en tillväxt i klassen, både vad gäller förare och deltagande märken.

Under måndagen presenterade STCC en ambassadör för klassen, Rachid Rachid, och i veckan väntar fler nyheter, då bland annat den officiella däckleverantören för säsongen ska presenteras.

– Bitarna har fallit på plats efter en lång höst där vi har arbetat hårt tillsammans med förare, bransch och övriga aktörer för att få till ett bra koncept, fortsätter Huzell. Vi kommer också att göra en rad förbättringar i vår verksamhet runt Pro Superbike för att klassen ska synas mer i media. 2011 kommer att bli ett mycket spännande år för Pro Superbike i Skandinavien.

Om McRF
McRF är branschorganisation för Sveriges leverantörer av mopeder, motorcyklar och tillbehör. McRF är en samlad resurs för kunskap och information om moped- och motorcykelbranschen för medlemmar, media och andra intressenter. De medlemsföretag som deltar i satsningen på Pro Superbike är: Aprilia, BMW, Bilsport & MC Specialförsäkring, Ducati, Duells, Garage 24, Grahns, Honda, Kawasaki, Suzuki, KTM, Moto Speed, Victory, Scott, Triumph och Yamaha.



Intressant att Aprilia, BMW och Triumph är med och satsar, kan det innebära att vi kommer att få se lite nya märken i PRO Sbk?

Triumph verkar ju lurt, blir svårt för en 675:a att hänga med. Eller har jag missat nåt. Har de en literhoj på gång igen?
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Man behöver ju inte vara med och tävla bara för att man är med i satsningen. Kan tex tänka mig att Victory är mer intresserad av att få visa hojar i depån osv.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Man behöver ju inte vara med och tävla bara för att man är med i satsningen. Kan tex tänka mig att Victory är mer intresserad av att få visa hojar i depån osv.
Du tror inte dom står på griden 2011 alltså? :hihi

Kul dock att ett märke som nog få förknippar med racing är med och sponsrar PRO SBK, det kan nog få fler, utanför sporthojsträsket, att börja intressera sig :tummenupp
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Skrev Rachid något negativt förra året om STCC/PRO-SBK så dom fick köpa över honnom? Känns som man inte får en oberoende opartisk beskrivning av händelsen när en reporter är köpt? Dom som tröttnat på att läsa om hypen om PRO-SBK för att det varit mera hype än PRO-SBK kommer inte vinnas över detta året heller?
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Skrev Rachid något negativt förra året om STCC/PRO-SBK så dom fick köpa över honnom? Känns som man inte får en oberoende opartisk beskrivning av händelsen när en reporter är köpt? Dom som tröttnat på att läsa om hypen om PRO-SBK för att det varit mera hype än PRO-SBK kommer inte vinnas över detta året heller?

Var han inte något liknande åt Luffen i fjol? Då var det bäst... :D
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Rachid gör ju inte direkt en opartisk kritisk granskning av roadracing i sina artiklar.

Han skriver om roadracing på ett bra och underhållande sätt, gör reportage om förarna, och han finns på plats och gör ett bra jobb. Kul och bra att han nu också får uppbackning direkt av arrangören.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Känns som att Highsiders trovärdighet gentemot Pro Superbike och STCC riskerar att bli lidande.

Fast vad spelar det för roll. Någon av våra MC tidningar lär knappast syssla med kritisk granskning då de är fullt upptagna med att sälja annonser. Då är det lite väl mycket begärt av en bloggare som publicerar ett magasin årligen att han skall vara RR Janne Josefsson.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Fast vad spelar det för roll. Någon av våra MC tidningar lär knappast syssla med kritisk granskning då de är fullt upptagna med att sälja annonser. Då är det lite väl mycket begärt av en bloggare som publicerar ett magasin årligen att han skall vara RR Janne Josefsson.
Tycker att Rachid flera gånger har kritiserat STCC, helt korrekt, och hoppas bara att han fortsätter att göra det när det är befogat :)
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Tycker att Rachid flera gånger har kritiserat STCC, helt korrekt, och hoppas bara att han fortsätter att göra det när det är befogat :)

Yes. Stämmer bra det. Jag har väl varit den som både prisat och kritiserat Pro Superbike mest senaste åren.

Integritet är bland det viktigaste som finns för mig. Kan inte säga hur många gånger jag stått för det jag tror på, trots att jag på ett längre perspektiv har förlorat på det.

Ärliga människor blir inga rika människor som det sägs. Med tanke på den ringa ersättning det handlar om, så är det nästan mer good will från min sida.

Vidare är STCC införstådda på att jag kommer att skriva ärligs artiklar. Enda skillnaden nu blir att de får en ärlig chans att få svara på varför det gått som det gått från början. Vilket jag anser ger mer trovärdighet till det man skriver. Har aldrig varit tanken att jag ska vara något Aftonbladet, utan båda parter ska få en schysst chans att svara med sina åsikter.

Vidare har jag vart presschef åt SO tidigare. Trots att jag arbetat för SO så har jag skrivit i rapporterna från PRO sbk att just PRO sbk är den största klassen i Norden osv.

Om jag ska fortsätta skriva för SO i år är under diskussion. Kommer inte att vara presschef då jag inte hinner med sånt. Med tanke på tidsschemat med tio minuter mellan racen, då man ändå mest hinner kuta och fota prisutdelning och sedan tillbaka ut på banan, så finns det ingen tid till att jobba med sådant som en presschef ska jobba med.

Det kommer alltid att finnas folk som misstror och ser ner på saker. Tanken med Highsider.se är att man ska kunna läsa om precis hur tävlingarna gått till. Med tanke på hur mycket jag vårdat min personliga integritet tidigare, så känns det förödmjukande när någon skriver att jag ansåg att jag bara anser att den klass jag jobbar för är bäst.

Får man betalt så ska man förse sin uppdragsgivare med det bästa man förmår och kan. Det är ju för de man arbetar. Samma med so, pro osv. Sedan det man kan läsa på highsider.se, där ska ni hitta sanningen.

Det är min förhoppning iallafall. Sedan är det upp till läsarna att bedömma hur bra man lyckas.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Skrev Rachid något negativt förra året om STCC/PRO-SBK så dom fick köpa över honnom? Känns som man inte får en oberoende opartisk beskrivning av händelsen när en reporter är köpt? Dom som tröttnat på att läsa om hypen om PRO-SBK för att det varit mera hype än PRO-SBK kommer inte vinnas över detta året heller?

Haha, det var bland det första som diskuterades mellan STCCs vd och mig. Det har faktiskt vart rätt så få eller inga tabbar alls från Stcc ifjol, 2009 däremot var ju ett katastrof år. Men till 2010 visade de att bryr sig och växte i mångas ögon. Bara det att folk minns ju sällan positiva besked som negativa, av någon anledning:)

Edit: Rättade till några stavfel, skrev från iphone..
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
För att förtydliga Rash så var det ingen kritik från min sida, mer en oro, och jag köper det du skriver i ditt svar :tummenupp

Att Axxexs och några till får eksem så fort de inte andas tvåtaktsrök är ju inget nytt :D
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top