Frågor man aldrig vågar ställa

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Kan man inte ha svärdet på höger sida?

Snutarna har ju pikkadollan på den sida som de är.... öööhhh, "-hänta".(höger- vänsterhänta).

Hur fan gick det nu med svenskan här? :va

Pickadollen är ju inte speciellt lång. För att få upp svärdet behöver du göra en gansla lång och svepande rörelse. Testa en gång i luften så förstår du nog bliXtsnabbt hur det ligger till.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Jag skulle vilja veta varför plötsligt så många kvinnor har mustasch eller allsköns behåring i ansiktet och inte rakar bort det. Jag börjar tro att det rör sig om någon typ av konspiration.
De är måna med sminket och besiktar sig noga i spegeln dagligen, de måste med andra ord se mustaschen. Det spelar ingen roll om den är blond, den skall inte vara där på en tjej.
Vad är det som pågår egentligen? :va

Nu när helgerna är över kanske det är dags att komma ut lite....låter som du hängt för mkt med släkten..:D
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Vilken typ menar du? MIG/MAG, TIG, gassvetsa?
I vilka material? Alu, stål?

Jag har inget speciellt som jag måste få svetsat, men kanske skulle våga mig på ett litet enklare hojprojekt om jag visste att det inte var så svårt.

Vet inte vad skillnaden MIG/TIG är, och om jag nu skulle svetsa så är det stål som gäller.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag har inget speciellt som jag måste få svetsat, men kanske skulle våga mig på ett litet enklare hojprojekt om jag visste att det inte var så svårt.

Vet inte vad skillnaden MIG/TIG är, och om jag nu skulle svetsa så är det stål som gäller.

Mig är att betrakta som halvautomatisk svetsning, dvs när inställningarna är korrekta så är det ganska enkelt. TIG och gasvets är däremot helt manuella metoder och tarvar ofta lite mer träning. Har man gasvetsat lite så går TIG ganska snabbt att komma underfund med.

MIG-svets är den vanligaste svetsmetoden vid amatörbyggen.
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R
Hur känns det att vara en kvinna som är fast i en manskropp?
Ja, eller viceversa.
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Jag har inget speciellt som jag måste få svetsat, men kanske skulle våga mig på ett litet enklare hojprojekt om jag visste att det inte var så svårt.

Vet inte vad skillnaden MIG/TIG är, och om jag nu skulle svetsa så är det stål som gäller.

Precis som Jörgen säger. Med TIG-svetsning så tillför du tillsatsmaterialet manuellt med ena handen medan du håller brännaren som du tänder ljusbågen med i den andra.

Här ser man ganska tydligt.

TIG-svetsning

Med MIG-svetsning så tillförs tillsatsmaterialet automatiskt med ett matarverk inbyggt i själva svetsen.

Här ser man det rätt bra.

MIG-svetsning

Ska du börja svetsa, lär dig MIGa först. Det har man mest användning för tycker jag.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Hmm, har en invändning där: om man e lite het på gröten där, och rycker ut svärdet för att nån har kastat en handske framför mig, då kan man av misstag armbåga damen i huvet :näsblod , men det händer inte om hon är på svärdsidan (vänster)

Sant. Men vad är jobbigast? Att någon råkar skära dig med svärdet eller att få en armbåge i pannan? Jag föredrar nog armbågen.

Har inte Vincent (eller om det var BSA) gasen på vänster sida för att dåtidens poliser skulle kunna manövrera ett skjutvapen med höger hand medans dom körde?

Kan ha drömt det med iof.

Mig veterligen så har i alla fall BSA gashandtaget på höger sida.
Huruvida det har funnits motorcyklar med gasen på "fel" sida har jag ingen som helst aning om så jag låter nog bli att uttala mig i den frågan. :tungan
 
Last edited:

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R
Mig veterligen så har i alla fall BSA gashandtaget på höger sida.
Huruvida det har funnits motorcyklar med gasen på "fel" sida har jag ingen som helst aning om så jag låter nog bli att uttala mig i den frågan. :tungan

Hur svårt skulle det vara att flytta den?
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Är det svårt att svetsa? Tar det lång tid att lära sig?

Nej och ja,,, börja med Mig 0,8 tråd på ett stycke järn som är 3 mm tjock och sen drar du igång (be någon ställa in svetsen) och svetsar, håll på tills det bara susar om smältan och det blir en fin sträng,,, om det spottar och stänker om svetsen så blir det en ful sträng.

Det bästa med svetsning är när man har ett bra läge, en 3,25 pinne med lite hårdhet i, en svets med klös i och pinnarna ligger på en gammalsvetssträng och är riktigt varma när man sätter i en ny. Finns det nått skönare än att höra när svetsen växlar ner när pinnen ger sig på grovt järn.:yoparty
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Är det svårt att svetsa? Tar det lång tid att lära sig?

Angående MIG som jag just börjat komma underfund med:
Om du vet hur det ska låta så kan du svetsa så pass att sakerna sitter ihop ordentligt efter ett par kvällar. Att få det snyggt tar längre tid.

Själv valde jag att använda flussfylld tråd när jag övade. Stänker lite mer men det tyckte jag personligen man kan leva med eftersom det antagligen går åt en rulle eller två innan man fått in snitsen.

Nu har jag börjat få in känslan för att ställa svetsen rätt och börjar få lite snyggare sömmar. Har börjat våga ge mig på lite tunnare plåtar också. Men är inget proffs direkt.

Det jobbigaste är väl innan man kommer underfund med hur smältan ska se ut.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Jag är en jävel på att löda däremot. Kanske löder istället för svetsar.
Vem vill testa mitt hembygge sen? :gnissla

Då är TIG ett självskrivet val.

Samma metodik dvs värm och stoppa i tråden/tennet.

Det viktiga är att se till att materialet smälter bra innan man stoppar dit tråden ,ser likadant ur som när lödtenn smälter -upprepa tills klart.

Det värsta du kan börja med är pinne,en klistrig OK48.00 elektrod som nybörjare är inget roligt.

Å andra sidan skall du ändå köpa en TIG-svets så får du möjligheten att svetsa pinne på köpet.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det är för övrigt med hänsyn till svärdet som damer enligt etiketten ska gå på höger sida också. Dom ska inte vara ivägen om man måste dra svärd för att fäkta lite.

Många av våra gamla etikettsregler är faktiskt just uttänkta med hänsyn till bråk, krig och fäktande.

Nja, det där är väl inte helt korrekt? Det är med hänsyn till svärdet som bruden ska gå in på brudgummens vänstra sida vid giftermål, eftersom mannen hastigt ska kunna dra svärd och försvara sin brud. Står hon på höger sida är hon i vägen vid själva dragningen av svärdet. Väl?

Hmm, har en invändning där: om man e lite het på gröten där, och rycker ut svärdet för att nån har kastat en handske framför mig, då kan man av misstag armbåga damen i huvet :näsblod , men det händer inte om hon är på svärdsidan (vänster)

Korrekt. Det är ju dessutom så att hon står precis i svärdets väg "vid en eventuell dragning" om hon står på högersidan, så med lite sving i det hela är risken att man hugger sin brud:näsblod

Kan man inte ha svärdet på höger sida?

Snutarna har ju pikkadollan på den sida som de är.... öööhhh, "-hänta".(höger- vänsterhänta).

Hur fan gick det nu med svenskan här? :va

Inte om du är högerhänt, dvs drar svärdet med höger hand. Svärd är aningen längre än pistoler, så du behöver liksom föra isär svärdet och skidan. Tänk dig själv att dra upp ett meterlångt föremål från din högra sida med höger hand kontra från vänster sida.
 
Last edited:

creare

Guest
Är det en extrem kostnad att börja köra bana? Tänker då på att man uppfattat det som att de flesta meckar med hojen själv till större del innan o efter tävling. Har man inte de kunskaperna måste någon annan få betalat för att göra det då jag inte har någon bekant som pysslar med det. Ungefär som cheyerna som sadla heesten åt en när man var liten för man inte visste hur det gick till varje gång.. (lämnar det där). :yoparty

Har jag inte meck-kunskaperna så blir hela jippot sviiindyrt? (då med alla övriga kostnader inräknat självklart). Eller det kanske inte gör någon märkbar skillnad i totalkostnaden? :rolleyes: :S

/creare:
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Är det en extrem kostnad att börja köra bana? Tänker då på att man uppfattat det som att de flesta meckar med hojen själv till större del innan o efter tävling. Har man inte de kunskaperna måste någon annan få betalat för att göra det då jag inte har någon bekant som pysslar med det. Ungefär som cheyerna som sadla heesten åt en när man var liten för man inte visste hur det gick till varje gång.. (lämnar det där). :yoparty

Har jag inte meck-kunskaperna så blir hela jippot sviiindyrt? (då med alla övriga kostnader inräknat självklart). Eller det kanske inte gör någon märkbar skillnad i totalkostnaden? :rolleyes: :S

/creare:

Ska du rejsa eller bara åka runt några varv för att det är kul?

Ska du rejsa så kan du räkna med att ALLA dina pengar kommer hamna där, oavsett hur mkt du gör själv. Med tiden kommer du lära dig mer och mer och därmed klara av att göra mer och mer själv.

Ska du bara köra lite ibland med din vanliga hoj är det inte alls mycket dyrare än själva bankörningsavgiften.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top