Katana och GSX 1100-tråden

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Vad är det för skillnad??
Jag har ett par från Millen. Tycker dom ser samma lika ut som dina.
Är det färgen som skiljer ?

Jo, det är nog samma. Kom på att det är Factory versionen som har smidda magnesiumfälgar, inte den vanliga R:en. :)
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Stort tack för alla svar :tummenupp
skoj med något helt nytt o bygga på i vinter,som ni ser i min profil så har jag några andra hojjar på mitt tidigare samvete men ingen Gixxer förrän nu.

Det där med att smörja kammarna extra är mest för att få till en bättre smörjning,det kommer inte bli något toktrim för min del på denna (tror jag) så det är mest för att det ska kännas tryggt,

ja och så var det hur mitt nyförvärv är bestyckat då! smoothboore 33:eek:r (tror jag) eller större,1168 kolvar,lite småfilat i toppen,dyna s tändning o accelspolar,exportkammar,

jag har startat upp den o den svarar hyggligt bra på gas faktiskt,jag varmkörde den i 20 min o lokaliserade 2 oljeläckage iaf,trasig ventilkåppackning (någon som har en liggandes?) och så ett liiiitet läckage vid adapterplattan på blocket för oljekylet.

och så frågan om hur den ska se ut utseendemässigt! vad säger ni ?
jag hade tänkt mig ganska strikt original (fast andra fälgar o gaffel) men så kom jag ju på att det är ju ingen äkta Katana så då har jag lite friare händer plötsligt,vad sägs om silverfärgad ram o ren alumotor o svart lack ? kanske med motivlackat katanasvärd lr så,,

Stoppa dit en modernare upponer gaffel från en Mille kanske ? varesig Showa lr Öhlin e ju skit skam,

buu eller bää ?
mvh jocke

Jo, det är OZ Racing fälgar, däremot är det från Tuono R:en, inte Millen.

Du ser ju själv ut att ha lite skojjiga detaljer på katanan. Smoothbore förgasare, Earls eller Lockheart oljekylare, osv.

Vet du om det är något gjort i motorn?

Och vad gäller utvändig toppsmörjning för kammarna så fungerar det på följande sätt: du ersätter plattan som sitter ovanpå motorn (under förgasarna) där oljetrycksgivaren sitter. Där skruvar man fast en platta med ett T-stycke som matar olja genom en bit slang upp till själva "toppsmörjningen" som sitter på vardera sida av toppen.

Såhär ser det ut på min.

DSC_0001-42.jpg


På detta sätt så skickas olja omedelbart från oljepumpen och oljepickupen till toppen.

Man pluggar däremot med fördel åt dom gamla oljekanalerna i toppen och i motorblocket så att allt oljetryck går till toppsmörjningen direkt istället för oljekanalerna som går upp genom cylinderblocket och sen till toppen.

Hoppas du förstår principen. :)

Tjena!
ang framhjul siktar jag på att få fatt i 17" Millehjul o sätta dit,
oljepumpen ska jag genast se över,stort tack för tipset även om det inte är en supertrimmad bigbore maskin.
mvh jocke

Det finns visst lita att önska.....
16" framhjul ska du åka med det?

Varför topp smörjning?
Är det en bigblock?

Om inte är det viktigare att dreva om oljepumpen så du får högre tryck om det inte redan är gjort.

//NH
 
Last edited:

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Olje flöde med kyl

Kolla locket på filtret, det skiljer sig åt om det är med eller utan kylare från 84 pluggas kanalen av locket så att oljan tar en sväng genom kylaren.
Går bra att plugga själv se tidigare inslag.

Kanske värt att ta upp en liten fråga till alla som kör med oljekylare.
Om anslutningen på kylarenär undertill, är den då tom när den inte är trycksatt?:va
Då behöver ju motorn pumpa upp 3-5 dl innan oljan når motorn kan ju aldrig vara bra:mad:, misstänker att vissa kylare har interna rör så att oljan stannar kvar men det har inte Setrab fast den monteras ju alltid med anslutningarna på ovansidan!:tummenupp
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Kolla locket på filtret, det skiljer sig åt om det är med eller utan kylare från 84 pluggas kanalen av locket så att oljan tar en sväng genom kylaren.
Går bra att plugga själv se tidigare inslag.

Kanske värt att ta upp en liten fråga till alla som kör med oljekylare.
Om anslutningen på kylarenär undertill, är den då tom när den inte är trycksatt?:va
Då behöver ju motorn pumpa upp 3-5 dl innan oljan når motorn kan ju aldrig vara bra:mad:, misstänker att vissa kylare har interna rör så att oljan stannar kvar men det har inte Setrab fast den monteras ju alltid med anslutningarna på ovansidan!:tummenupp

Hur tänkte du nu?:va

/U
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Kanske värt att ta upp en liten fråga till alla som kör med oljekylare.
Om anslutningen på kylarenär undertill, är den då tom när den inte är trycksatt?:va
Då behöver ju motorn pumpa upp 3-5 dl innan oljan når motorn kan ju aldrig vara bra:mad:, misstänker att vissa kylare har interna rör så att oljan stannar kvar men det har inte Setrab fast den monteras ju alltid med anslutningarna på ovansidan!:tummenupp

Tom och tom, lite olja finns det ju alltid i raderna eller cellerna på kylaren. Det spelar ingen som helst roll vilken väg kylaren är monterad (anslutningarna uppåt eller nedåt), oljan kommer ändå att passera genom den. Det är mest praktiska aspekter som avgör vilken väg man monterar den.

Sen står ju inte motorn tom på olja. Oljepumpen är ju direkt ansluten till returkanalen från oljesumpen, så den pumpar ju ut olja för att smörja lager och kammar så fort du startar hojen. Sen passerar däremot oljan ner i motorn, genom kylaren och genom oljefiltret. Det enda som egentligen "tar tid" är att få kyleffekt från kylaren då det tar ett tag att pumpa upp trycket till den.
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Nja, tanken är att oljan kan sippra tillbaka genom oljepumpen.
Om kylaren då monteras med anslutningarna nedåt så töms kylaren när motorn stannar och all olja rinner ner i tråget.
Monteras istället anslutningarna uppåt så stannar kylarens volym av olja kvar i kylaren, endast innehållet i inloppsslangen rinner tillbaka till tråget och det går därmed snabbare att trycksätta systemet.

Rätt eller fel?
Då jag inte testat om pumpen håller tätt har jag ingen aning.
Men, kan man gardera sig med något så enkelt som att vända kylaren så, varför inte ?


För de som just börjat fundera på hur det ser ut därinne kommer här...

Mina tankar om oljekanalernas vindlingar:

Oljepumpen suger olja från tråget via pickupen med sin sil.

Med oljekylare trycks oljan ut genom kanalen på oljefilterlockets högra sida till oljekylaren, därifrån ner till kanalen på oljefilterlockets vänstra sida.

Utan oljekylare går oljan via ursparingen i oljefilterlocket.

Oljan passerar genom filtret och går upp i kanalen till oljetrycksmätaren där den fördelas till växellåda och vev/topp.

Mao har oljan en bit att tillryggalägga innan den når kamlagren...


Oljefilterlock:
EF oljelock med oljekylare - Rätt

E/ES oljelock med oljekylare - Man kan göra så men det är inte rätt.
Oljekylaren kommer inte att göra någon större nytta då den blir trycksatt från bägge håll.

EF oljelock utan kylare - Fel.
Motorn stryps på olja...

E/ES oljelock utan kylare - Rätt


Toppsmörjning:
Kolla hur adaptern passar mot kanalen upp från oljefiltret.
Den kan antingen sluta tätt mot kanalen eller sitta en bit ovanför.
Vi kan kalla det Tät och Öppen variant.

Öppen och pluggade kanaler i block/topp - Funkar

Öppen och öppna kanaler i block/topp - Funkar
Men, man utnyttjar inte alla fördelar med toppsmörjningen

Tät och öppna kanaler i block/topp - Rätt
Mest för dem som verkligen prioriterar kamaxelsmörjningen,
tex höga lyft och sätestryck.

Tät och pluggade kanaler i block/topp - Fel
Oljetillförseln till vev och växellåda stryps.


Ujuj, en massa ord blev det...
Hojta till om jag skrivit fel någonstans eller varit otydlig,
jag ser i kors snart :jisses
 

KatanaKurre

Original, Bus x2, Dragrace
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSX 49, 750,1074, 1570, 1605, 1640S
Hur får man ut all luft ur kylaren när man har anslutningarna neråt vid montering. Då används ju bara dom nedersta raderna. Finns ju ingen luftnippel att "lufta" kylaren. Och det rinner alltid ner nått när dom är monterat neråt
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Hur får man ut all luft ur kylaren när man har anslutningarna neråt vid montering. Då används ju bara dom nedersta raderna. Finns ju ingen luftnippel att "lufta" kylaren. Och det rinner alltid ner nått när dom är monterat neråt

Trycket pressar säkert ut luften det är inga problem (det är inget element:D).
Men det vore intressant att veta hur många cl pumpen pumpar per varv och då räkna fram flödet i motorn. Måste den gå 1000 varv innan det kommer olja till toppen???

Hmm om man uppskattar det till ca 2 cl per varv å kylaren med slangar tar 4dl så dröjer det 200 varv dvs ca 10 sek vid tomgång 1200rpm.

Om det stämmer, 10 sek utan olja kan nog slita en hel del vid start.

Tänkvärt en stor kylare är bäst att vända så att oljan finns kvar oavsett om det tar 5 eller 15 sekunder att fylla den :tummenupp
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Samtalade en aning med min gode far gällande detta tidigare (han är hydraulikmekaniker sedan 35 år) och han menade att det inte har någon som helst betydelse vilken väg man vänder kylaren. När motorn byggt upp tryck i alla ledningar så kommer det vara ett konstant flöde rakt igenom, oavsett hur kylaren är monterad.

Nu har jag inga siffror på vad oljepumpen flödar men jag hade loss min oljepump häromdan och innan jag monterade tillbaka den så skvätte jag i ordentligt med olja och vred runt den lite. Den transporterade förvånansvärt mycket olja bara genom det jag vred på axeln där drevet sitter.

Säg att ett varv pumpar 1 kubikcentimeter olja och att motorn vid 5000 varv snurrar oljepumpen 300 varv per minut (5 varv per sekund), då har du alltså ett oljeflöde på 300 cm3/min.

Nu vet jag ju inte vad det är för exakta utväxlingar via vev, kopplingskorg och oljedrev så det kan ju vara betydligt mer än så eller betydligt mindre.

Det enda jag menar att man förändrar genom att vända på kylaren är hur snabbt man får effekt utav kylaren. Första minuterna av din körning är det ofta ointressant att ha kylning från oljekylaren eftersom du ändå vill få upp motorn till arbetstemperatur.
 

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Ort
KALMAR Sveriges framsida...
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
Trycket pressar säkert ut luften det är inga problem (det är inget element:D).
Men det vore intressant att veta hur många cl pumpen pumpar per varv och då räkna fram flödet i motorn. Måste den gå 1000 varv innan det kommer olja till toppen???

Hmm om man uppskattar det till ca 2 cl per varv å kylaren med slangar tar 4dl så dröjer det 200 varv dvs ca 10 sek vid tomgång 1200rpm.

Om det stämmer, 10 sek utan olja kan nog slita en hel del vid start.

Tänkvärt en stor kylare är bäst att vända så att oljan finns kvar oavsett om det tar 5 eller 15 sekunder att fylla den :tummenupp

Jag använder BelRay mineralolja ,har någon sett hur kamnockarna ser ut efter Ex. 3 mån, stillestånd? Mina nockar är ialla fall gula av olja!:)
 

KatanaKurre

Original, Bus x2, Dragrace
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSX 49, 750,1074, 1570, 1605, 1640S
Samtalade en aning med min gode far gällande detta tidigare (han är hydraulikmekaniker sedan 35 år) och han menade att det inte har någon som helst betydelse vilken väg man vänder kylaren. När motorn byggt upp tryck i alla ledningar så kommer det vara ett konstant flöde rakt igenom, oavsett hur kylaren är monterad.

Ja dom kyler lika om du har flöde i alla celler.
Men får du flödet lika fort i båda fallen vid uppstart????
Orkar oljan "pressa" ut luften ut dom övre cellena om det blir luft i kylaren (ansl. neråt)???
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Ja dom kyler lika om du har flöde i alla celler.
Men får du flödet lika fort i båda fallen vid uppstart????
Orkar oljan "pressa" ut luften ut dom övre cellena om det blir luft i kylaren (ansl. neråt)???

Där har du däremot rätt, en kylare med anslutningarna uppåt avluftar mer naturligt och kommer förmodligen också då att bli full och nå "kyleffekt" fortare eftersom kylaren fylls nedifrån och upp. Har man den andra vägen vill det ju på att rinna ut till en början innan man pumpat runt nog med olja i systemet för att fylla den.

Så summa summarum: i slutändan har det egentligen ingen betydelse. Den ena varianten börjar smörja systemet fortare - den andra börjar kyla systemet fortare. :)
 
Last edited:

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Där har du däremot rätt, en kylare med anslutningarna uppåt avluftar mer naturligt och kommer förmodligen också då att bli full och nå "kyleffekt" fortare eftersom kylaren fylls nedifrån och upp. Har man den andra vägen vill det ju på att rinna ut till en början innan man pumpat runt nog med olja i systemet för att fylla den.

Så summa summarum: i slutändan har det egentligen ingen betydelse. Den ena varianten börjar smörja systemet fortare - den andra börjar kyla systemet fortare. :)

Kylning är skit samma det är bara slitaget vid start som påverkas..
Min ena kylare har båda anslutningarna uppåt och är alltid full med olja det man vinner är att oljan kommer fram direkt.
Att gnida metall mot metall (kammen) låt säga 300 varv (tid att fylla kylaren) å smörja med den lilla gnutta olja som ligger sedan den gick riktigt varm, måste vara skillnad mot om oljan kommer efter 10-20 varv... På sommaren så går ju Bettan riktigt het vid stoppljusen när det är 28+ ute ::): det luktar ju brännd olja av hela motorn då (vad som tidigare kom ut i avgasröret räknas inte!!!) fan vad jag hatar vintern :mad:

Orginal kylaren till ESn har anslutningarna nedåt men den är ju ganska klen å rymmer knappast några mängder olja...

Okej får väl sätta mig i garaget någon kväll å räkna kuggarna så man vet antalet varv som oljepumpen gör på ett motorvarv, dax att tillföra fakta i diskussionen...:rolleyes:

//NH


 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Nu är det ju inte så att motorn står och tuggar utan smörjning innan oljan passerat kylaren. Tvärt om. Oljan går DIREKT från pumpen ut till ramlager, toppsmörjning för kammar och allt det där. SEN rinner oljan ner och filtreras och körs genom kylaren. Du kyler ju den "använda" oljan, inte den som aldrig passerat genom systemet.
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
FEL

Se mitt inlägg högre upp !
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Nu är det ju inte så att motorn står och tuggar utan smörjning innan oljan passerat kylaren. Tvärt om. Oljan går DIREKT från pumpen ut till ramlager, toppsmörjning för kammar och allt det där. SEN rinner oljan ner och filtreras och körs genom kylaren. Du kyler ju den "använda" oljan, inte den som aldrig passerat genom systemet.

Hej Viktor
Vad dricker du?
Jag tror jag vill ha en lika dan den verkar ju ta bra :D
Kan man se nått efteråt:banana

I morrn ä re lördag å då ska jag ta ett järn å fira att jag sålt alla vinterdäck som låg å skrotade på tomten i dag :D
Satte in annons i dag pang så var dom sålda, hörde att väntetiden hos en däckfirma nu är ca 2 veckor :D
Tips till alla som behöver däck är att PMa Chrille som säkert fixar trådmedlemmar före i kön..
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Hej Viktor
Vad dricker du?
Jag tror jag vill ha en lika dan den verkar ju ta bra :D
Kan man se nått efteråt:banana

I morrn ä re lördag å då ska jag ta ett järn å fira att jag sålt alla vinterdäck som låg å skrotade på tomten i dag :D
Satte in annons i dag pang så var dom sålda, hörde att väntetiden hos en däckfirma nu är ca 2 veckor :D
Tips till alla som behöver däck är att PMa Chrille som säkert fixar trådmedlemmar före i kön..

Frågan är väl om man blir bakis av Viktors fredagsbrygd:D
Nu snackar vi lite bil: mina 8 år gamla vinterdäck blev sålda (betalda och hämtade) på 20 min:tummenupp En snubbe i grannskapet verkade ligga och scanna blocket på millisekund-nivå och ringde samma minut annonsen blev synlig.

/Ingvar
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Kan någon ge mig en länk till en sida som visar aktuella utväxlingar per växel i GSX 1100 lådan.
 
Nyheter
Stenegärd på Gränsö idag

Idag, den 18 juni, startar ...

Customiserade CL:s-modeller på Wheels and Waves

Honda presenterar 16 custom...

KTM fyller på med Enea Bastianini och Maverick Viñales

KTM har presenterat en helt...

Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Top