Skriv-vad-du-vill-tråden

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Ort
Los Patanes locos
Hoj
Honda Repsol 2009
Ok, så om jag förstått det hela rätt så skall man inte fråga på ett hojforum om hojar för man skall bara sitta och fundera på sin egen kammare och helt plötsligt se den framtida hojen framför sig?

Eradi verkar ha vilja att köra på precis alla underlag, hon har inte en aning om vad siffror och bokstäver betyder men har tydligen fått några modellbeteckningar hon funderar över vad det är... är det då inte en hjälp på traven att försöka hjälpa henne förstå vad det är och vad skillnaderna är i de olika varianterna?
Ok, jag skrev att hon kan titta på Er-6... det är ett specifikt objekt att titta på men annars har ju jag och Thyg0d försökt förklara skillnaderna mellan olika varianter av hojar... ni med sån enorm erfarenhet (det vet jag att ni har) kanske också kan hjälpa Eradi med att förstå vilka skillnader som finns istället för att bara säga "välj med hjärtat"... eller har jag fel här?

Klart man ska fråga men end åf the day så ska man lyssna på sig själv.
När jag var i tankar på att byta hoj så ansåg bl a du Krister att den hoj jag ville ha var såå tråkig, om jag nu skulle lyssna på sådant så skulle jag ju aldrig komma till skott å byta.....
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Eradi: För att kolla in ett gäng olika hojar lite snabbt så kan du köpa senaste bike... Heter nog t.o.m Bike Katalogen... den listar alla hojar för 2010 med kort fakta om dem, där kan du få lite koll på beteckningar.

Klart man ska fråga men end åf the day så ska man lyssna på sig själv.
När jag var i tankar på att byta hoj så ansåg bl a du Krister att den hoj jag ville ha var såå tråkig, om jag nu skulle lyssna på sådant så skulle jag ju aldrig komma till skott å byta.....

Självklart, och till dig känner jag att jag kan skriva det då det var min personliga uppfattning men jag vet med säkerhet att du har bra mycket mer erfarenhet än att lyssna på mig... till Eradi skulle jag inte skriva det då hon har noll erfarenhet och jag själv har inte särskilt mycket jämfört med dig och Yasha.
Så det jag kan hjälpa till med är nog att belysa lite skillnader på beteckningarna och det mest enkla... och än så länge har jag bara föreslagit att hon skall titta på lite olika hojar... mest för att få sig en uppfattning om vad hon finner intressant, snyggt, bekvämt osv osv.
 
Last edited:

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Men jösses...
Sluta käka cittråner Yasha... :hihi
Försökte ju bara förklara skillnaderna mellan olika modeller...
 

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Hojlös
Sure, då gör vi så... slutar komma med råd om frågor man kan ställa för att få bättre koll på läget.
Sluta larva dig. Det här forumet är fullt av messerschmidts som talar om för framför allt tjejer att de minsann ska ha små och effektsvaga hojar för att det är bäst för dem.

Nybörjare också.

Ge råd kan väl vem som helst göra, jag vill bara ge rådet att tänka själv. Andras erfarenhet och tyckande tar en bara så långt liksom.

Men jösses...
Sluta käka cittråner Yasha... :hihi
Försökte ju bara förklara skillnaderna mellan olika modeller...
Ja, jag var lite taggig, det kan jag hålla med om, men jag menar vad jag säger. Inget personligt dock.

:)
 
Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Sluta larva dig. Det här forumet är fullt av messerschmidts som talar om för framför allt tjejer att de minsann ska ha små och effektsvaga hojar för att det är bäst för dem.

Nybörjare också.

Ge råd kan väl vem som helst göra, jag vill bara ge rådet att tänka själv. Andras erfarenhet och tyckande tar en bara så långt liksom.


Ja, jag var lite taggig, det kan jag hålla med om, men jag menar vad jag säger. Inget personligt dock.

:)

Jag håller helt med att man skall välja med hjärtat (och i viss mån plånboken), man skall i stort sett bara lyssna på andra med ett halvt öra osv osv... men här kommer Eradi och skriver att hon fattar nada om alla modeller och vad dessa siffror betyder, då tycker i alla fall jag att det är sjysst att försöka bringa lite klarhet i det hela och i alla fall försöka förklara lite skillnader som en nybörjare ofta inte tänkt på.



Anyway, sluttjatat om det... orkar inte tjafsa med er som jag ändå hyser viss respekt för när det kommer till hojandet.
 

Zadre

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2009
Ort
Vallentuna
Hoj
Veiron: Yamaha XV535, -00. Greger: Honda NX 650, -95 (Såld).
Hoppsan, här kommer lilla jag och ställer till det. Var inte meningen. :(
Eftersom jag har så lite koll som jag har så är jag tacksam för alla råd jag får även om det så bara gäller färgvalet (åransch var det va...?) och vill ju kunna någonting om nånting så jag inte köper en hoj, förväntar mej nånting av den och så råkar det vara nånting helt annat. :) Vet ju som sagt inte ens vad jag ska tänka på här, för just nu är det mest "Den ska inte vara grön!" ungefär. Kan se skillnad på en geggmoppe och sporthoj iallafall. :tummenupp
Helst önskar jag att jag hade släkten full med hojåkare så jag kunde testa lite olika varianter, men det närmaste jag har är en barndomskompis som jag knappt ser nuförtiden. Han har däremot lovat min bror att få testa så får nog vara med på ett hörn där också. :tummenupp
Men som sagt, har några månader på mej att fundera. Tycker ju allting verkar skitkul, köra fort, hoppa runt i geggan, så får helt enkelt se var jag slutar. ;)

Är man förnuftig så tjöper man väl ett busskort? :crash

Har varit så förnuftig hittills. Nu vill jag leva lite också. :(
 

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
CBR 600 *såld*
Vill ha tips på hoj..

Hej!

Svårt det där, alltså att bestämma sig! Finns ju massor av underbara hojmodeller och körstilar så jag förstår din ambivalens inför ett val.
Dock tycker jag att Kristers råd här är mycket förnuftiga, dvs köp en enkel brukshoj och lär dej hantera den innan du specifierar dej vidare.
ER-6:an är ett utmärkt val att lära sig att köra hoj på.:tummenupp

Finns många liknande touringvarianter ute på marknaden, och mitt tips skulle vara att först köpa en sådan begagnad hojmodell och ta lappen med hjälp av denna. Sen när du känner att du är sugen på att bita tag i nåt mera efter det så är det ju bara att fortsätta att plöja vidare mot motard lr sporthojar lr cross lr touring lr offroad lr custom. Valen är många! :)

Men det är nästan enklast att börja med basic och sedan välja direktion.
Hoppas allt går bra! :banana

/Iza
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top