Färgkoder MC lackering

GSRider

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2008
Ort
Göteborg
Hoj
SUZUKI GSR600A
vet någon vad dessa 3 ord betyder?

Base filler
Rich in solids
High-yield

skulle vara jätte tacksam gör hjälp
 

ron_jeremy

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Huddinge
Hoj
Aprilia_ducati
Lackering

här har vi då vad som gör att t-ex teknikforumet har en regel som säger "vem skall svara på en fråga"

jättefint initiativ av dig att köpa färgkartor , men om du inte vet något om lack så skall du heller itne tippsa folk..

vill du ha exempel..

1. 2ct står mycket riktigt för 2komponent , MEN 2komponent betyder inte att det är en bas, jag vet ej hur det är med vattenbaserad så det uttalar jag mig inte om , men "riktigt" lack ÄR 2 komponent . en bas som du är inne och yrar om , är inte tvåkomponent där blandar du enbart thinner och färg. för den skall , som du säger klarlackas för att få stryktålighet , samma gäller metallic , ingen härdare . dock skall en bas även om jag säger att den inte är 2K fast den är teknikst sett 2k eller lekmannamässigt sett.. jaja den skall iallfall inte jämföras med 1K på biltema eller mekonomen. för det är inte ens samma sak.. bara för tt reda ut begreppen lite tänkte jag

2. ditt "lackkit" tillåt mig småle.. till att börja med en 1-komponentsprimer där du tycker man skall lägga en tvåkomponent utanpå.. hade jag inte kunnat något och lyssnat på dig så vet jag iallfall vem jag skall strypa när lacken reser sig. och för att riktigt toppa av så lägger vi en enkomponents klarlack utan på våran resta lack.

en klarlack är inte för att öka glansen enbart. en klarlack är det skyddande lager som man använder för att avsluta en lackering med bas eller metallicfärg. och för att den skall skydda så SKALL den vara 2K eftersom du torkar bort en 1K lack men en trasa och lite förtunning.

då jag inte jobbar som lackerare utan enbart är självlärd och även fått lära mig hos firman där jag handlar all färg , så har jag säkert glömt någon vässenligt del någonstans..men på det hela förstår du nog vad jag menar.

som sagt jättefint initiativ av dig med kartorna och att du hjälper folk md färgkoder..

men uttala dig inte om resten , för det har du absolut ingen aning om..
alla kan inte och tar gärna hjälp av folk som hävdar att dom kan .. men då ska det vara folk som kan också..

tack för mig


Hej

Jag kollade detta med en lackerare jag använder mig av (www.acekustom.com)

Enligt proffsen så är:

2ct = 2 skikt kan vara både solid och metallic (solid = utan glitter)
första skiktet enkomponents bas andra skiktet 2-komponentsklarlack.

3ct = 3 skikt samma här kan vara både solid o eller metallic första skikt,
andra skikt pearl eller candy och sist 2-k (komponents) klarlack.

Det spelar ingen roll om det är vattenbaserat eller det gamla lösningsmedelsbaserade bas systemet.

En färg hos PPG kan heta något helt annat hos t.ex Standox eller Sikkens.

Färgnummret i det fall det finns behöver inte ha samma kod hos färgleverantören, utan kan ibland bara ha ett namn.

Enligt Acekustom är det alltid bäst att jämföra en del med en färgkarta då det är så dålig lack original på mc(så lite färg som möjligt från mc fabrikanten för att spara pengar)

Att bara gå på koden eller namnet är inte så säkert då recepten från olika färgleverantörerna skiljer sig åt.

Man kan också "läsa" av befintlig färg med en så kallad färgspectrometer och på så sätt få förslag på liknande kulörer som kan vara fullgoda ersättningsfärger,dock har den lite svårt med 3-ct färger men det kan ibland även funka där med.

Din vän Ron
 

Mackant

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Gsxr750-96 gammal häck
Är det någon som kan knäcka färgkoden till Suzuki´s RIZLA färg....? Verkar vara en välbevarad hemlighet, tyvärr!

Svar mottages gärna via Pm.
M
 

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Syd
Hoj
Hojlös...
Är det någon som kan knäcka färgkoden till Suzuki´s RIZLA färg....? Verkar vara en välbevarad hemlighet, tyvärr!

Svar mottages gärna via Pm.
M

Letar också men det verkar smått omöjlig att hitta, den verkar ju ha varierat genom åren också tycker jag. Eller om det är olika ljussättning på bilder man glott på...

Såg på ett utländskt forum (kommer inte ihåg vilket) någon som rekommenderade Renault racing blå: RENAULT-PEUGEOT BLEU DYNAMO J45 - SOLID, den verkar lik i alla fall. Om jag inte får tag i den rätta färgkoden så får det nog bli den.

/R
 

wawawiwa

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2009
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha MT-01 2005, Honda cbr 1000rr - 08 ,Triumph TT 600 - 01
hej, livar upp tråden igen :)

Har en Triumph TT 600, 2001, blå/silver..

Behöver både den blåa o silvriga färgen men har ingen färgkod.

någon som kan hjälpa mig?

tack :)
 

PL0J

Fo' Shizzle!
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Trollhättan
Hoj
-
Hej
Har någon färgkoden till den röda färgen på Ducati 996 2001?
Tack på förhand!

Edit: Tog reda på det, färgkoden är 473.101 om det nu är någon annan som behöver den.
 
Last edited:

STTH06

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2007 KTM Superduke R
Hej !

Det verkar som du har en långlista på färgkoder. Så nu till min fråga. Jag tänker lacka en del kåpor till min gamla hoj som är en gsxr 750 årgång -87, så om du eller någon annan har färgkoderna (vit, ljusblå, mörkblå) som behövs så skulle jag vara tacksam. Samt om någon som vet var man kan köpa ett dekalkitt till samma hoj för ett rimligt pris.

Tack på förhand
 

cbxforever

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
1980 Honda CBX 1000
Hej!
Jag behöver hjälp med att hitta rätt färger till Honda CBX, är i behov av färgkoder etc till den grymt snygga candy röda.
Hoppas på hjälp
essge
 

HCC_Racing

ABECE**
Gick med
12 Jun 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
Yamaha FZR600R Kawasaki ZX9R
Hej!
Jag behöver hjälp med att hitta rätt färger till Honda CBX, är i behov av färgkoder etc till den grymt snygga candy röda.
Hoppas på hjälp
essge

Hej! Vi har ingen aning vilken röd "candy" Honda använde på din Cb-kryss och Honda har dessutom några olika röda kulörer med just namnet candy i sig:

Candy Garnet red (Vinröd) R199c)
Candy Ruby Red (R4C)

Vårt tips är att åka till en seriös lackhandlare och jämföra färgkartan mot din lack.

Skulle inte förvåna mig om din hoj är lackad med Hero Honda 0069 för den kulören är sååå scnygg.

Lycka till! :yoparty
 

cbxforever

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
1980 Honda CBX 1000
Hej! Vi har ingen aning vilken röd "candy" Honda använde på din Cb-kryss och Honda har dessutom några olika röda kulörer med just namnet candy i sig:

Candy Garnet red (Vinröd) R199c)
Candy Ruby Red (R4C)

Vårt tips är att åka till en seriös lackhandlare och jämföra färgkartan mot din lack.

Skulle inte förvåna mig om din hoj är lackad med Hero Honda 0069 för den kulören är sååå scnygg.

Lycka till! :yoparty


Grymt snabbt svar Tack!
 

HCC_Racing

ABECE**
Gick med
12 Jun 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
Yamaha FZR600R Kawasaki ZX9R
Hej,

skulle behöva färgkoden och receptet för Kawasaki Pearl Magma Red som fanns på ZX6, ZX10 och Mean streak 2005. Det är en klarröd pearl som bryter till lite orange i solljus. Den verkar vara en välbevarad hemlighet. Så här ser den ut:

http://media.photobucket.com/image/pearl magma red/eckmanmj/bike5.jpg

Hej!

Kolla om det inte är (KAW) Pearl Blazing Orange 470 som är kulören du söker.

Den är mörkast av 3st röd/orange kulörer Kawa har.

Lycka till.
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl

Meems

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2009
Ort
Torshälla
Hoj
-
Hoppas på lite tur i denna tråd. Är ute efter en rosa lack som tydligen ska vara Suzuki mc-lack.
Har letat på nätet men inte hittat något resultat.

Här är en bild på färgen.

22028-560130.jpg


Någon som kan hjälpa mig hitta rätt?
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Hoppas på lite tur i denna tråd. Är ute efter en rosa lack som tydligen ska vara Suzuki mc-lack.
Har letat på nätet men inte hittat något resultat.

Här är en bild på färgen.

22028-560130.jpg


Någon som kan hjälpa mig hitta rätt?

Tyvärr så kan jag inte hjälpa dig men varför kontaktar du inte ägaren till bilen på Garaget.org?
Måste vara det enklaste:)
Den här rosa är riktigt fräck.
 

Bifogat

  • Rosa.jpg
    Rosa.jpg
    10.5 KB · Visningar: 2,113
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top