Garagestatus för tvåtaktarna

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Putsat, gnott, fejjat, polyestrat och haft mig. Nu ska jag försöka förstå mig på hur man kör med skroten. Bestyckning och sånt vansinnigt omöjligt. Om jag ska ner och brumma på Sviestad på tisdag, var ska jag börja? Vad ska jag slänga på för att garanterat köra tokfett och inte förstöra något utan mest få åka varv utan att oroa mig för ALLT!

Drevning?

Grattis, snygg o grym hoj :tummenupp

Jag har kort med 185/48 munstycken och Shell V-powersoppa i olika vader utan minsta spikning, ar sakert mkt fett o fint och safe side. Men det beror ju pa sa mycket, sa du far val egentligen fraga den tidigare agaren vad hojen gillar.

Men som sagt, gott med riktig hoj!
 

-Anders-

Teamchef
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
KTM 65/85
Putsat, gnott, fejjat, polyestrat och haft mig. Nu ska jag försöka förstå mig på hur man kör med skroten. Bestyckning och sånt vansinnigt omöjligt. Om jag ska ner och brumma på Sviestad på tisdag, var ska jag börja? Vad ska jag slänga på för att garanterat köra tokfett och inte förstöra något utan mest få åka varv utan att oroa mig för ALLT!

Drevning?

För tillfället är den nerdrevad rätt ordentligt. Anledningen till det är att jag är långsam och att den vill ingenting under 11000 rpm. Bestyckning hittar du i boken, lägg till ett par steg för övertrycksluftburken, har jag hört. Sen är det bara att hålla i sig!

Den har redan varit igång i flera minuter. Den lät ganska illa och jag är inte alls avundsjuk.

Gaaah! Inte rulla den på grus!!!
 
Last edited:

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Små saker har gjorts, senast i Gelleråsen var det styrgeometriombyggnadsdagslångtorddetblev :näsblod

Det gick galant, mer överstyrd så man kan hålla spåret även vid mitt blygsamma gaspådrag. Och hjulet tog inte i kylaren, som det tidigare gjort någon gång :näsblod
Provade ett körpass att köra med hela kylaren i fartvinden, och det gick alldeles för kallt. Ska nog finnas kapacitet att hålla lagom temp även om utetempen är 32-33 grader varmt :tummenupp

En annan liten miss är att choken för främre förgasaren är väldigt svår att nå, och för att stänga choken med handskar på sig så kväver man bakre förgasaren med armen. Oftast är inte detta ett problem men ibland kan den vara svårstartad och vilja ha choke på båda. (tex när ett heat blir rödflaggat och man står kvar ute på banan, allting lagom värmemättat)

Nu gjorde jag en enkel lösning av en nyckelring och lite najtråd, så jag enkelt kan stänga av främre choken utan att kväva bakre förgasaren. Rackarns nöjd och billig/snabb förbättring :yoparty


Det sammanfattar nog rotaxen för sensommaren, nu har det fortsatts att meka med Tz

Yamaha har en riktigt tråkig konstruktion med distanser och hjuljustering, saker ramlar isär och när man väl fått dit hjul, bromsok, kedja, axel så har justeringarna vikt sig neråt och för att få upp dem får man släppa på justeringen eller ta ur axeln och böka.
Vidare har vi tidigare monterat på bredare och större bakhjul, detta gör att om man skjuter hjulet hela vägen fram i svingen tar däcket i :mad:


Nåväl, en lösning för detta blev att göra nya svingändar med lite annorlunda justering. Hålet flyttades bak de millimeter som behövs så däcket inte går i svingen, samt utökades några millimeter extra bakåt för att kunna använda 'konstiga' drevkombinationer för att kunna sätta exakt rätt utväxling.
Nu ska jag bara riva bort svingen, såga bort skräpet och svetsa dit förbättringen.
Lösningen har provats på fars Tz och fungerade kalas :banana
 

Bifogat

  • sport2.jpg
    sport2.jpg
    235.5 KB · Visningar: 72
  • svingtzgammal.jpg
    svingtzgammal.jpg
    235.2 KB · Visningar: 75
  • svingtzny.jpg
    svingtzny.jpg
    175.1 KB · Visningar: 72

TNK

Va!
Gick med
19 Jan 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Derbi Senda Aprilia RS 250 -95 TZ 125-96 TNK 50cc
Hej!

Tänkte visa Rolles tandem motor,kallas visst Rotax!!
 

Bifogat

  • SNC11448.jpg
    SNC11448.jpg
    112.1 KB · Visningar: 165

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Så här då, myste lite igår. Bestyckning som följer:
Main jet: 185
Power jet: 40
Slow jet: 45
Needle: kommer inte ihåg, std-nålen vid leverans. 1269-34 kanske? =)

Dämperi: standard, lite åt tjockis-hållet.

Blir bra på tisdag ja!?
Pannlampa: check!
 

Ben Dover

Medlem
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki ZX7R 1997.KTM 950 SE -07. GasGas 300EC 2007
Jag har äntligen lyckats :banana
Främre cylindern hade skurit, ordentligt.
Den bakre var dock okej.
Så två kolvar och en cylinder ska köpas.
Frågan är, behöver jag byta den andra cylindern med?
 

Bifogat

  • Bild055.jpg
    Bild055.jpg
    110.9 KB · Visningar: 123

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Jag har äntligen lyckats :banana
Främre cylindern hade skurit, ordentligt.
Den bakre var dock okej.
Så två kolvar och en cylinder ska köpas.
Frågan är, behöver jag byta den andra cylindern med?

Bara om den också är trasig. Har du kört utan olja?
 

Ben Dover

Medlem
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki ZX7R 1997.KTM 950 SE -07. GasGas 300EC 2007
Nja uppenbarligen hade inte den främre cyllen fått någon olja.
Jag har inte undersökt detta närmare. men kommer göra detta nästa vecka.
Hojen har stått stilla länge när jag köpte den.
Jag tror att matningen av oljan till den främre cylindern har beckat igen.
Borde kört lite pre-mix innan jag hade gått över cykeln ordentligt.
Ja ja, lätt att vara efterklok :gnissla
När detta har hänt är det väl lika bra att ta isär motorn och mäta lite,
och byta det som behövs.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Så här då, myste lite igår. Bestyckning som följer:
Main jet: 185
Power jet: 40
Slow jet: 45
Needle: kommer inte ihåg, std-nålen vid leverans. 1269-34 kanske? =)

Dämperi: standard, lite åt tjockis-hållet.

Blir bra på tisdag ja!?
Pannlampa: check!

Om det är bra beror lite på vad för bensin du bestyckat för? Bestyckningen är dessutom väldigt individuell beroende på hur den som håller i handtaget kör, vilken bana och vädret.

Som ny på denna sortens hoj så se till att börja med en fet nål då man som ny ofta ligger och känner sig fram med att "trottla", dvs man släpper lite på gasen mitt i svängarna för att kompensera spårvalet och man släpper gasen långsamt inför en inbromsning osv. Så en 1267 nål kanske kan vara okej då.
 

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Om det är bra beror lite på vad för bensin du bestyckat för? Bestyckningen är dessutom väldigt individuell beroende på hur den som håller i handtaget kör, vilken bana och vädret.

Som ny på denna sortens hoj så se till att börja med en fet nål då man som ny ofta ligger och känner sig fram med att "trottla", dvs man släpper lite på gasen mitt i svängarna för att kompensera spårvalet och man släpper gasen långsamt inför en inbromsning osv. Så en 1267 nål kanske kan vara okej då.

Det är Aspen Race enligt -Anders-, finns det flera varianter där har jag ingen mer aning.

Det sitter 1268-34 nål på nu, skruvar om til 1267 på herrns tips. Verkar resten vara en okej utgångspunkt?

Och Sleven hävdade att detta var enkelt, pff. Lögnhals.
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Det är Aspen Race enligt -Anders-, finns det flera varianter där har jag ingen mer aning.

Det sitter 1268-34 nål på nu, skruvar om til 1267 på herrns tips. Verkar resten vara en okej utgångspunkt?

Och Sleven hävdade att detta var enkelt, pff. Lögnhals.
Min är helt okörbar med någon annan nål än den magraste, dvs 1269. Vet inte vad det beror på. Sen kör jag med Aspen och har huvudmunstycke 200, det gav lagom med spikningar enligt min logger på Gellerårsen senast, första gången den har fungerat...
Nu blev det knepigt va? :D

Liten uppdatering på min hoj: Senast på Gelleråsen så läckte det vatten, visade sig inte alls vara kylaren utan något vid vattenpumpen. Metallplattan var helt sönderrostad så jag bytte den och även de två packningarna. Det läckte fortfarande så det var vid axeln som läckaget var. Nu närmade sig kvalet så min plan var att ge mig ut och åka 3 varv så jag fick starta (fast det fick man tydligen ändå även om man kraschade på första kvalvarvet...). Efter 3 varv gick jag in och fick påfyllning i kylaren och tänkte att jag kan väl köra några varv till...
Dum idé.
Jag tyckte det lät lite underligt från motorn, ett slags icke-racigt skramlande ljud som ut på rakan ändrades till ett rejält KRACK och sen dog motorn.
Inne i tältet så lyftes först cylindern men allt såg finfint ut. Det gjorde det däremot inte när kopplingskåpan åkte av. Muttern till balansaxeln hade lossnat och slagit sönder pickup, triggerplatta och lite kosmetiska flänsar på motorn.
Hade jag gjort som planerat och kört mina tre varv så hade jag KANSKE sett den lösa muttern i samband med att vattenpumpstätningen byttes.
Nu blev det inte så utan istället fick en fet lista med reservdelar skrivas ned och sen vackert gå till Nordgren Racing - din glassbar i öknen - för att försöka hitta det som hittas kunde.
Vevbyte på G i alla fall så det gjorde inte så värst mycket men vetskapen att man KANSKE hade sett den lösa muttern om jag nöjt mig med mina 3 varv är liiiite jobbig! :va
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Hej!

Tänkte visa Rolles tandem motor,kallas visst Rotax!!

:7peta

I beg to differ...

Jag har kassettlåda så det den tas isär annorlunda. Motorn kallas ibland också för aprilia, då de körde med rotaxmotorn och egen portning/rör på cyllarna några år för länge sedan.


Ibland har man varit flitig, visade bilder på hur Tz svingen skulle fixas till lite bättre. Tittade på bitarna och kände bläää, alldeles för tunga. Så några timmar senare hade de ändrat utseende på baksidan men fram för allt minskat i vikt. Ungefär en tredjedel av vikten hamnade i spånlådan istället för på hojen.

Original har äldre yamaha en enda fjäder för piporna, och den sitter helt i framkant. I änden som ansluter till röret har de i princip en M8 skruv fastsatt. Dessa fjädrar går ibland sönder, och numer kan man inte köpa några från yamaha. Och det är rackarns trångt mot vår kylare. Sist jag körde hade inte fjädern orkat hålla emot så röret har åkt iväg från cylindern och eventuellt punkterat kylaren = dyrt, tråkigt och stor vurprisk
Nu gjorde jag en shoppingrunda på bilbutteriks, och den första delen till någon hoj har inköpts därifrån. Nya avgasrörsfjädrar, fick svetsa dit nya krokar på piporna och de sattes lite på sidan för att ge bättre frigång mot kylaren.
Tog man i kunde man få fjädrarna på plats, och de kommer inte ens med en fjäder trasig kunna åka iväg från cylindern.
Kommer bilbutteriks kvalite sparka mig i ansiktet och båda fjädrarna går av på en gång nu eller ska de förvåna :Bugar

Ser i alla fall väldigt bra ut tycker jag själv, så bra att jag inte orkade fota.

Nackdelen med två hojar är att det är dubbelt så mycket jobb som en hoj :huvet



Sist nu på Sm vid Gelleråsen var det vägning, och domen var glasklar. Rotaxen vägde om det var 11 eller 13 kg för mycket :död

Lättning blir hösten och vinterns projekt, men hur sjutton ska man skala av 11 kg. Laddar jag för 11 kg blir den garanterat inte för lätt, då det vid vägningen fanns max 1 liter bränsle kvar. Ett stort antal av skruvar som håller fast motor, bakram, fotpinneplattor etc är redan titanskruv.

Styrkronorna vet jag är homogena, så lite urfräsning ur dessa bestämde jag mig för. Övre kronan vägde 884gram och nedre kronan 750gram. Tillsammans ungefär 1,5kg. Förhoppningen var att tappa 0.5kg till spånlådan.

Översta kronan fick ta plats på fräsbordet först. En bild mitt i arbetet, den som tittar nogrannt ser att det har försvunnit lite material i alla fall. Och lite mer skulle bort.

Ytterligare lite senare hade den fått lite fickor på baksidan, och en omgång med autosol väntade.

Efter en del svett och svordomar hade det blivit både en lättare krona, samt lite mer puts på den än tidigare. Den som tittar noga ser vad som gör susen i spegelbilden. Lite grövre repor etc bryr jag mig inte om, det är en racehoj som används :yoparty

Vikten efter lättning blev 616gram, en minskning av vikten med 268gram på övre kronan. Det känns som att ett halvt kilo med nedre kronan är fullt möjligt.

Alla skruvarna som håller ihop kronor etc ska få sig en omgång i svarven, några är lite långa och insexgreppen kan göras kortare. Cliponen sitter med aluskruv så de rör jag inte.

Var faan ska jag hitta ytterligare 10.5kg att skala bort :confused: :gnissla :va

Varför gick jag inte hem tidigt, tog en dusch och satte mig på en krog drickandes öl :tuttar


Om man slutade att jobba, tänk vad man skulle hinna meka!
 

Bifogat

  • kronafärdig.jpg
    kronafärdig.jpg
    234.4 KB · Visningar: 76
  • kronafärdigfräst.jpg
    kronafärdigfräst.jpg
    216.7 KB · Visningar: 76
  • kronamittiarbetet.jpg
    kronamittiarbetet.jpg
    218.2 KB · Visningar: 75
  • kronuppspänd.jpg
    kronuppspänd.jpg
    233.2 KB · Visningar: 71
  • svinglättad.jpg
    svinglättad.jpg
    214 KB · Visningar: 72

TNK

Va!
Gick med
19 Jan 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Derbi Senda Aprilia RS 250 -95 TZ 125-96 TNK 50cc
Hej:)

Ingen motor kom i Fredags,det blir nog i morgon troligen.
Man blir ju lite ivrig man vill ju se grejen ni vet.
Gammla motorn är nu i alla fall förpassad till spear parts påsar!
 

Bifogat

  • SNC11492.jpg
    SNC11492.jpg
    121.8 KB · Visningar: 105

TNK

Va!
Gick med
19 Jan 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Derbi Senda Aprilia RS 250 -95 TZ 125-96 TNK 50cc
Spjutdelspåsar?:D

Ser fint ut det där...

Spjutdelspåsar:vaså heter det kanske.
Intet ny på motor fronten,men jag ringde till DHL o undrade
var som har hänt.Jo det visar sig att dom inte har något tele nr
till mig så då har dom inte vågat kör ut paketet:confused:
Men det ordnade sig,så nu äntligen kommer den till slut:)
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top