Kedjerengöring

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Snälla ansträng er lite bättre att skriva vettiga rubriker och att lägga trådarna i rätt forum!
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Nej WD40 fungerar inte......

Eller jo det fungerar men det är inte snällt mot o-ringarna. Finns tester där man låtit o-ringar bada i WD40 och därefter mätt deras elasticitet och hållbarhet och den var ordentligt nedsatt. Köp en flaska fotogen/lampolja på macken.
Billigast och bäst...

Kan du ange källa till dessa tester? En del kedjetillverkare anger att WD40 är helt OK att använda för rengörning, t.ex. Tsubaki.
 

DannE R

Twin Frällst
Gick med
11 Oct 2005
Ort
Linköping
Hoj
SV1000N -04
Fotogen????
Borde väll funka minst lika bra med diesel?troligtvis bättre el??

Mvh Danne
 

Wibäck

Lagligt är fränt!
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderace
Funkar bilemas Lysfotoen tror ni, fotogen som fotogen eller ??
var köpa ? :p

Fungerar alldeles utmärkt. Lysfotogen har den stora fördelen att det inte stinker. Tvättar och skyddar lika bra som "vanlig" fotogen. Jag föreslår att du köper den på Biltema.

:tummenupp
 

DannE R

Twin Frällst
Gick med
11 Oct 2005
Ort
Linköping
Hoj
SV1000N -04
Körde med lysfotogen och en diskborste idag funka kanon vart som ny.:tummenupp

Tog bort bakhjulet och lät kedjan hänga från framdrevet och svingen ner i ett fotogen bad.
Lät det stå över natt sedan tog jag diskborsten och skrubba drev och kedja vart precis som nytt.

Torkade med en trasa och sedan monterade jag ihop allt och tvätta hela cyckeln med rikligt med avfettning(vart hyffsat grisigt:D )
Varpå jag starta cyckeln och la i 6an o drog upp den i typ 150-160 föratt centrifugera bort vatten och efter det fram med trasa igen.(cyckeln stog på depå stöd)

Drog på CRC Klisterolja har kört med Castrol wax innan men har konstaterat att det är ett helvete att få bort det.
(samt att waxet gör kedjan vit och ser kladdig ut det gör inte klister oljan som är transparent)
Har inte använt klisterolja tidigare hoppas det är lättare att tvätta bort(tvättar kedjan kanske 1ggn i månaden beroende på hur skitig)
Jag gör inte så ingående annars men kedjan var aldrig tvättad tidigare så det behövdes en grovrengöring.
Lättare och göra rent om man tvättar ofta då slipper man o riva bort bakhjulet osv...bara ta en trasa med lite fotogen på.

Mvh Danne
 
Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Själv brukar jag tvätta kedjan med diskborste och fotogen... sen sprayar jag den med Castrol Kedjewax.

Räcker det?
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Endel nämnde att de tar bort kedjan för att doppa/rengöra den i fotogen eller liknande, vilket låter som en bra idé...

Men har inte de flesta nitade kedjor, hur tar ni bort dom på enklast sett för att rengöra dom då? :va

Antingen ta bort niten och nita om kedjan efteråt eller ta bort hela svingen för att få bort den i ett stycke?
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Text
Om det är en O-ringskjedja du har så kom ihåg att det brickorna som ska smörjas. Rullarna har inbyggt smörjmedel som "svettas" ut av sig själv. Smörj brickorna på båda sidorna av kjedjan. (Det gör inget om det kommer på rullarna)
Text

Brickorna? Hur menar du nu:va Smörjer du bara "utsidan" av kedjan:glömdet
 

campar

Kraschpucks-svarvare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Segeltorp
Hoj
Enduro
Endel nämnde att de tar bort kedjan för att doppa/rengöra den i fotogen eller liknande, vilket låter som en bra idé...

Men har inte de flesta nitade kedjor, hur tar ni bort dom på enklast sett för att rengöra dom då? :va

Antingen ta bort niten och nita om kedjan efteråt eller ta bort hela svingen för att få bort den i ett stycke?

Eller använd en diskborste och borsta på kedjan medans du snurrar på hjulet!
Börja inte skruva bort svingen iaf....
 

Ronkeroo

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2007
Ort
Norrland
Hoj
Honda
Brickorna? Hur menar du nu:va Smörjer du bara "utsidan" av kedjan:glömdet

Han har ju fel, rullarna går bra att smöja.
Och resten av kedjan för att skydda mot korrosion.
Länklagringen däremot är tätad och oåtkomlig.

rkdiagram1.jpg


Jag har alltid rengjort mina kedjor med avfettningsmedel a'la OK & diskborste.
Sen vattenslang för att få den ren, kör sen motorcykeln på stöd så att kedjan slungas torr - smörjer.
Dom brukar hålla runt 4000 mil
 
Last edited:

Mc-Krille

Lär andra köra hoj
Gick med
11 Jan 2006
Ort
lägenhet
Hoj
BMW f650gs, kawasaki och suzuki
Jag rengör med dieselolja och biltemas kedjeborste funkar mycket bra kedjan ser ny ut efteråt, behöver aldrig ta av kedjan ställ den på c-stödet och borsta över bakdrevet.
 

Riddick

Medlem
Gick med
30 May 2009
Ort
Hemma
Hoj
CBR600RR
Brickorna? Hur menar du nu:va Smörjer du bara "utsidan" av kedjan:glömdet

Jepp... Inte för att det gör något om man smörjer rullarna. Men det är brickorna (både utsidorna eller hö/vä if you know what i mean?) i en o-ringskedja som behöver smörjas. O-rings kedjan har så kallade cintrade bussningar som svettas ut smörjmedel när den rullar. Den har alltså inbyggt smörjmedel. Men brickorna behöver smörjas.

se här för bild: http://www.made-in-china.com/image/2f0j00BTEtSQYaWQhvM/-O-Ring-Chain.jpg

Jag kan visa nästa gång vi kör tillsammans.

Edit: Ha ha.. han han före mig :tummenupp Sa aldrig att man inte fick smörja rullarna ;)
 
Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Sett ur rengöringsaspekten så kvittar det nog om man använder motorolja eller fotogen. Båda löser upp smuts samtidigt som det smörjer. Skillnaden är när man börjar köra igen. Båda vätskorna sprutar ju omkring ganska duktigt. Allt stänk efter motoroljan synns ju ganska bra... medan fotogenens fettfläckar mer fungerar som osynligt bindningsmedel för allt vägdam som finns... Det kan dessutom vara lite intressant att försöka få kedjevaxet att fästa på en fotogen/olje-indränkt kedja...

Jag rengjorde en kedja för ett par dagar sedan. När jag tömde ur fotogen-tråget så var det nog en matsked grus däri. Undrar vad viskositeten är på grus? ...

När det gäller att borsta en kedja så ställer jag mig lite frågande till hur pass fiffigt det är att använda en borste på o-ringar?

Använd bara inte andra former av lösningsmedel. Då är det säkert bye-bye med era o-ringar (och kedja).
 

DannE R

Twin Frällst
Gick med
11 Oct 2005
Ort
Linköping
Hoj
SV1000N -04
Ang frågorna om att tabort kedjan...på ALLA moderna effektstarka hojar sitter det nit lås och dessa går inte att öppna och sedan stänga igen utan måste bytas ut efter man öppnat vill jag minnas.
Dessa kräver ett verktyg för att nitas igen..(går även och nita ihop utan men d e bökigt och opålitligt)

Om kedjan inte är så extremt geggig så behöver man inte lossa på bakhjluet som jag gjorde.
Utan ta och ställ cyckeln på ett depå/central stöd och blaska på fotogen på kedjan låt d dra ett tag typ 1timma el så om den e riktigt skitig.
Tag sedan en borste i mitt fall en diskborste och borsta på blasska på fotogen allt eftersom...
Och lägg något under det dräller riktigt mkt.

Och ni måste givetvis tvätta bort fotogenet efteråt annars kommer det att lösa upp det nya smörjat ni sprutar på som då kommer slungas av kedjan och på allt runtom.
 
Last edited:

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
WD40 är det som gäller. Det är inte aggressivt mot o/x-ringarna till skillnad från 5-56 som däremot ej är att rekommendera.

Bara att spraya på & låta verka en stund, därefter ta en gammal tandborste och rugga upp oljan och slutligen spola av med vatten.

Torka kedjan torr & helt ren med en trasa och avsluta med att spraya ett jämnt & fint lager med kedjespray på insidan av rullarna & insida av länkarna.

Låt hojen stå över natten så oljan torkar in ordentligt så blir det inget skvättande på fälgar eller sving.

Oljor jag rekommenderar:

Motul
Elf
Seven
 

Ronkeroo

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2007
Ort
Norrland
Hoj
Honda
Jepp... Inte för att det gör något om man smörjer rullarna. Men det är brickorna (både utsidorna eller hö/vä if you know what i mean?) i en o-ringskedja som behöver smörjas. O-rings kedjan har så kallade cintrade bussningar som svettas ut smörjmedel när den rullar. Den har alltså inbyggt smörjmedel. Men brickorna behöver smörjas.

se här för bild: http://www.made-in-china.com/image/2f0j00BTEtSQYaWQhvM/-O-Ring-Chain.jpg

Jag kan visa nästa gång vi kör tillsammans.

Edit: Ha ha.. han han före mig :tummenupp Sa aldrig att man inte fick smörja rullarna ;)

Sintrade bussningar - nä tror inte det.
Men fett inkapslat med en tätning
 

Riddick

Medlem
Gick med
30 May 2009
Ort
Hemma
Hoj
CBR600RR
Sintrade bussningar - nä tror inte det.
Men fett inkapslat med en tätning

Vet Ronkeroo vad en sintrad bussning är? Ta en titt på din egen bild så ser du bussningen (busching) och tätningen (kallad o-ring) ;) Tätningens jobb är att hålla fettet på plats. Läcker tätningen har man problem. Men det är pettitesser i sammanhanget. Det som sades var att det är brickorna som ska smörjas. Om det sedan kommer smörjmedel på rullarna så gör det ingenting.

Rätt eller fel House?
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Nu är det inte ett helt vetenskapligt test enl någon ISO standard men iaf...

Del I http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=345397

Del II http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=350310

Jag kan inte se att dessa tester styrker att WD40 skulle vara olämplig jämfört med t.ex. fotogen. Båda är snälla mot O-ringar i meningen att de inte deformeras och båda försvagar O-ringens draghållfasthet om de badas i respektive substans under 15 dygn, men det är ju inte så man använder vare sig WD40 eller fotogen på kedjan utan bara för att göra ren den och sedan på med favorit-kedje-smörjan som man trivs med. Att O-ringarnas draghållfasthet försämras med något eller ett par 10-tal procent vid kontinuerligt bad i 15dygn borde inte betyda något, man använder inte ringarna att hänga tunga föremål i, bara för att täta. Jag kanske har fel men känner med det jag har sett ingen oro att tvätta kedjan med WD40 någon gång per år, oftare än så tvättar jag inte kedjan och de verkar hålla lika länge som för alla andra. Lite kedjesmörja med några tankars mellanrum får den förstås.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top