ZX-6R-tråden

yxjoel

Lebowski
Gick med
3 Jun 2008
Ort
Skellefteå
Hoj
Kawa ZX6R -96
idag upptäckte jag en liten moj som bara låg där inne och tog det lugnt

då jag inte är något vidare kunnig inom mekande så undrar jag... vad är det och borde den inte typ... inte bara hänga?

bumpar min egen fråga i nytt hopp om svar :rolleyes:
istället för att skicka med bilden igen hänvisar jag till nära botten på föregående sida
 

dahlgren

#4982
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Enskede
Hoj
ZX7R
köpa?

hejhej.
får väl börja med att säga att jag tog kortet idag och är helt grön på detta.
iaf, var och tittade på en zx6r -99(25kw) för några dagar sedan, men den kändes inte okej, saknade servicebok strypbrickor mm.
tänkte bara fråga om ni som vet har lite tips på vad man ska titta på när man kollar på denna modell? om det finns några vanliga fel och vad som kan komma att bli dyrt osv?

tacktack
 

Hellmoppers_1

Träsktrollet
Gick med
30 Aug 2007
Ort
Götet
Hoj
Ärrsäcksa från 5
kom igen nura.. någon med en zx6r 05-08

Japp.. Hellmoppers division väst här :D Jag har erfarenhet av 3 st zx9:eek:r och efter dessa en zx6:a (636, -05) Jag gick och lurade ett bra tag på vad jag skulle köpa men så hittade jag en 636:a, -05 till rätt pris och slog till.

Jag kan lugnt säga att 636:an är grymt lätthanterlig, den är bergstadig i alla farter, bromsarna tar enormt bra (dom mattas inte ens på bana) och motorn är en juvel.

Jag har två kompisar som har Triumph 675:eek:r och de får stryk både på acc genom växlarna och i hög fart. Dock är trajorna en liten, liten aning starkare på de första 4000rpm. Toppeffekten på 636:an, "luftturbon" inräknad är något högre än r6 -08...

110km/t på 1
160km/t på 2
200km/t på 3
230km/t på 4
260km/t på 5
280km/t på 6

636:an rekomenderas VARMT!!!! :tummenupp :tummenupp :tummenupp
 

Arne_Duck

Fuck a duck... please!
Gick med
31 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
ZX10r -04, ZX6r -98
Hmm, är det någon skillnad mellan årsm. '97 och '98, förutom färgsättningen?

(spekulerar på en '97:a)

98'an är en helt ny hoj med bättre ram, motor och väghållning. För att inte tala om ett antal kilo lättare och väsentligt snyggare ;-)

hejhej.
får väl börja med att säga att jag tog kortet idag och är helt grön på detta.
iaf, var och tittade på en zx6r -99(25kw) för några dagar sedan, men den kändes inte okej, saknade servicebok strypbrickor mm.
tänkte bara fråga om ni som vet har lite tips på vad man ska titta på när man kollar på denna modell? om det finns några vanliga fel och vad som kan komma att bli dyrt osv?

tacktack

Det är allmänskicket som gäller. Plus att vid provkörning verkligen trampaigenom växellådan ordentligt. Känn efter att den fungerar som den skall. De hade en förmåga att kasta ur växlar vid avslag eller att inte tillåta nerväxling på högre varv...... :mad:
Annars inga verkliga barnsjukdomar som jag kan påminna mig.
Ta med någon till provkörningen som vet vad den håller på med, det är mitt tips.
 
Last edited:

twist

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Ort
karlstad
Hoj
kawasaki zx10r -05
tjena. jag har en kawa zx6r -99. ska byta olja och filter och funderar lite på vad ni kör med för oljor ? äre motuls 10w40 double ester för 200kr litern som gäller. det är den jag kört med tidigare. eller finns det någon billigare som funkar bra ? kanske runt 100 lappen/litern ? ska fortfarande vara av bra kvaliltet då. så tipps på bra oljor mottages gärna. mvh/victor
 

Anderberg

Aldrig nöjd
Gick med
29 Nov 2006
Ort
Färingsö
Hoj
KTM EXC 450 -09, KTM EXC 300 -09
tjena. jag har en kawa zx6r -99. ska byta olja och filter och funderar lite på vad ni kör med för oljor ? äre motuls 10w40 double ester för 200kr litern som gäller. det är den jag kört med tidigare. eller finns det någon billigare som funkar bra ? kanske runt 100 lappen/litern ? ska fortfarande vara av bra kvaliltet då. så tipps på bra oljor mottages gärna. mvh/victor

Biltema:tummenupp
 

Marxus

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2007
Ort
Gävle
Hoj
Null
tjena. jag har en kawa zx6r -99. ska byta olja och filter och funderar lite på vad ni kör med för oljor ? äre motuls 10w40 double ester för 200kr litern som gäller. det är den jag kört med tidigare. eller finns det någon billigare som funkar bra ? kanske runt 100 lappen/litern ? ska fortfarande vara av bra kvaliltet då. så tipps på bra oljor mottages gärna. mvh/victor

Hällde i Valvolines i min sist och det verkar då fungera bra.
 

the_predator

Ny medlem
Gick med
10 May 2008
Ort
.
Hoj
KTM 690 SMC
Idag har jag blivit stolt ägare av en Kawasaki zx6r -05!

bara kört hem den, men jävlar vilken skön hoj:D
 

Härnborg

nihao
Gick med
28 Nov 2006
Ort
I en snabbare del av köping
Hoj
Klotad 09, förhoppningsvis åter 2012..
Tjena, är inne på att köpa R6, Zx6r eller gsxr 600 och har börjat fundera på ninjan. Jag har dock hört att det är problem med växellådan på dessa. (har kollat på årsm. -00 till -03) Hur vanligt är det? Vågar man köpa en ninja?
 

Anderberg

Aldrig nöjd
Gick med
29 Nov 2006
Ort
Färingsö
Hoj
KTM EXC 450 -09, KTM EXC 300 -09
Tjena!
sidostödet vek sig idag så nu är den främre sidokåpan repig.
sökte på ebay utan något resultat, är min färg onvanlig eller?
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Tjena, är inne på att köpa R6, Zx6r eller gsxr 600 och har börjat fundera på ninjan. Jag har dock hört att det är problem med växellådan på dessa. (har kollat på årsm. -00 till -03) Hur vanligt är det? Vågar man köpa en ninja?

Har aldrig hört om någon som haft växellådsproblem med nån Ninja. Min 03:a kan vara lite kinkig om man inte är "distinkt" nog i rörelsen när man "race-växlar" (utan koppling) men annars har jag inte märkt nåt.
96:ans lådda var som smör.
 

Zalfus

Medlem
Gick med
27 Feb 2006
Ort
Halmstad
Hoj
S1000RR -12 racehoj
Har aldrig hört om någon som haft växellådsproblem med nån Ninja. Min 03:a kan vara lite kinkig om man inte är "distinkt" nog i rörelsen när man "race-växlar" (utan koppling) men annars har jag inte märkt nåt.
96:ans lådda var som smör.

Skulle du kunna förklara vad du menar med att 96:ans var som smör? :gnissla
 

Härnborg

nihao
Gick med
28 Nov 2006
Ort
I en snabbare del av köping
Hoj
Klotad 09, förhoppningsvis åter 2012..

Arne_Duck

Fuck a duck... please!
Gick med
31 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
ZX10r -04, ZX6r -98
Tjena, är inne på att köpa R6, Zx6r eller gsxr 600 och har börjat fundera på ninjan. Jag har dock hört att det är problem med växellådan på dessa. (har kollat på årsm. -00 till -03) Hur vanligt är det? Vågar man köpa en ninja?

Nja, det var lådorna på 98-99 som kan vara lite dumma, men det är inte ett jättevanligt problem. Dock så har jag det.... Nyare än så har jag inte hört några problem med alls.

//Ö
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top