Ingen riktig mack!

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Att bensinmackar säljer mer livsmedel än fordonstillbehör har väl inte undgått någon. Men fram till idag har jag ansett att OK/Q8 haft bra utbud på tillbehörssidan, ivf tillräckligt bra. Jag vill på en söndagskväll när jag mekar i garaget kunna åka till en mack för att köpa lampor, tändstift, diverse oljor och vätskor eller kanske lite enkla elprylar typ kabelskor mm. Sånt man vill köpa på en gång och kan betala det lilla extra det kostar (utan att behöva vänta till måndagen för att besöka Mekonomen/Biltema mm).

Tidigare har jag handlat på OK/Q8 i Vällingby, men efter ombyggnation av butiken så har de tagit bort hälften av sortimentet verkar det som. En butik som tidigare såld allt från båtankare till avgassystem. Var idag förbi OK/Q8 i Rinbekykorset, som kanske var pyttelite bättre, men ändå inte bra!

Vad har ni för erfarenhet av vettiga mackar? Finns det några ens? Om någon vet en i som ligger i västerort så håll inte inne på informationen!!!
 

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Ort
El Stockholmo
Hoj
Borttappad
OK/Q8 är fortfarande den enda macken om man vill ha annat än bränsle och korv!

Min Statoil är numera en Ica Express... De har inte ens torkarblad men samtliga chipssorter, färdigmat, kanelbullar, ...
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Samma uppfattning som jag har då. Men det stör mig att OK/Q8 blivit sämre.

Jag sökte tex idag tändstift till min hoj, NGK D8EA, fanns inte på de två mackar jag besökte, men det har funnits.

Använde mig av kartsökning (länk nedan) och fann två mackar i Järfälla, någon som kan uttalas sig om dessa? ENKÖPINGSVÄGEN 35 och DATAVÄGEN 1.

http://62.20.1.213/okq8/stationer/sok/index_main.php
 

GSX-R-Mikko

Vill mycket, Kan inget...
Gick med
12 Aug 2007
Ort
10% Alingsås 90% Göteborg
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07
Riktiga mackar har dött ut tyvärr..
Numera tankar folk och äter sig feta på korv å bröd :fettokisse

Nu kommer oxå ännu flera mackar att försvinna så förvänta er ingen förbättring :(
 

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
Riktiga mackar har dött ut tyvärr..
Numera tankar folk och äter sig feta på korv å bröd :fettokisse

Nu kommer oxå ännu flera mackar att försvinna så förvänta er ingen förbättring :(

Vad menar du med att fler mackar kommer försvinna? Inte har det sinat i oljekällan än?

OK/Q8 i vällingby var kalasers förr i världen men numera... sämst.
 

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
Håller med. Var inne på shell för att handla tändstift till jetskin vid ett tillfälle. Lite folk på macken så jag frågade personalen istället för att leta.
-Var har ni tändsftift?
-Det har vi inga.
-Va?! Är inte det här en mack?
-Nej, det är en livsmedelsbutik, vi har korv.

Magkänslan sa mig att korv inte skulle fungera något vidare så jag åkte därifrån.
 

Milla

Team Shedevils
Gick med
19 Feb 2004
Ort
Bålsta
Hoj
.
Tyvärr är det ju så att bensinkrigen mm kostar en jäkla massa pengar för bolagen. De pengarna måste man dra in på något sätt. Kan tänka mig att det är därför man satsar på att sälja de produkter man tjänar mest pengar på, och på de artiklar man faktiskt säljer. Så det betyder att man skär ner på mer udda saker som man inte säljer speciellt mycket av, typ båtankare och vissa modeller av tändstift mm och alltså inte har dem i butiken längre.

Samma uppfattning som jag har då. Men det stör mig att OK/Q8 blivit sämre.

Jag sökte tex idag tändstift till min hoj, NGK D8EA, fanns inte på de två mackar jag besökte, men det har funnits.

Använde mig av kartsökning (länk nedan) och fann två mackar i Järfälla, någon som kan uttalas sig om dessa? ENKÖPINGSVÄGEN 35 och DATAVÄGEN 1.

http://62.20.1.213/okq8/stationer/sok/index_main.php

Enköpingsvägen är väl bara en ministation, alltså ingen butik. Har aldrig varit in på macken på datavägen så jag vet inget om deras sortiment.
 
Last edited:

GSX-R-Mikko

Vill mycket, Kan inget...
Gick med
12 Aug 2007
Ort
10% Alingsås 90% Göteborg
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07
Vad menar du med att fler mackar kommer försvinna? Inte har det sinat i oljekällan än?

OK/Q8 i vällingby var kalasers förr i världen men numera... sämst.

Har inget med oljekällan att göra, mer om miljöfrågor och nya regler satta av Svenska Bensinhandelsföreningen (eller liknande)
Vet inte hurt hårt drabbade STHLM blir men runt om göteborgsregionen skall ca 40 mackar försvinna bara inom Hydro/Uno-X kedjan!

Blir snart Norrlandsavstånd här nere med mellan tankstoppen :crash
 

ryman

HONUNG!
Gick med
10 Apr 2008
Ort
bredvid grannen
Hoj
KTM 640 SM Prestige
jag jobbar på en mack, vi har fan mycket saker oljor i överflöd och mkt mer. Kanske inte tändstifft men det kan beställas om man så vill skulle jag tro :)
Preem is the shit! ;)
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Jo det finns faktiskt en bra mack här i krokarna. Nu får den som bor i Gävle gärna rätta mig om jag har fel, men det finns en rätt stor OK/Q8 mack där som har en hel del grejer.
Var in förra cruisingen med några stycken varav ena killen köpte en färg särskilt avsedd för båtbruk.

Har för mig att det var en OK/Q8 mack iaf.. :va
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Kommer ihåg för något år sen när jag akut behövde tändkablar en lördagskväll. Brukar ju kunna finnas för att bygga ihop universal. Vart väl inte direkt så att man vart förvånad över att det inte fanns, är ju inte helt vanligt, men kunskapen på mackägaren (korvförsäljaren) gjorde en mörkrädd:

-Tjena, har ni möjligtvis tändkablar/tändkabeldelar?
-Nej...
-Vad synd *suck*
-Men vi har startkablar!
-Tack men nej tack *dubbelsuck*
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
OK Globen är väl den bästa i stockholmsområdet.
Jag tänkte faktiskt på denna då jag ofta har vägarna förbi, men fyfan att man ska man börja planera sina impulsköp! Dessutom är det den enda macken jag känner till som har inbyggd (fristående?) smörgåsbar från Sandys! Dock vet jag att butiken är stor, så förhoppningsvis är även reservdelsutbudet det också.

Jag tror vi har feta lastbilschaufförer och dumma sommarjobbare att tacka för bensinmackarnas död! Kan inte nån starta en tråd i OT om "Ingen riktig post", känner att jag är på G och måste få ur mig aggressionerna!
 

henrik gasar

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Ort
västerås
Hoj
Ingen hoj nu
enda macken som funkar är OKQ8 resten är bara korvförsäljare.

Men hur länge OK finns kvar som (allt i allo) mack vet jag ej
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Statoil är sämst på detta, när man går in i en statoil mack känns det som man hamnat på ICA
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Det är ingen lönsamhet i reservdelar och tillbehör och därför slutade OK med sånt.
Bara mängden med olika tillverkare, modeller och årsmodeller gör det till en omöjlighet!
Dessutom håller bilarna bättre idag än förr - tex behöver man inte byta fördelarlock och rotor, regelbundet, nuförtiden...

Korv, godis och livsmedel är det som ger inkomster så macken kan ha personal - Bensinen ger inte mycket vinst.

Under min tid som mack-arbetare så var det inte nån som kom in och frågade efter reservdelar men vi hade ändå en hel del bra-o-ha grejjer under disken tex:
Knappcellsbatterier till diverse fjärrkontroller till billarm. Speciallampor till blinkers, bilbatterier (dock bara några få storlekar), taxi grejjer som kvittorullar och vilotidsböcker.

Studsmattor och picnictillbehör gick åt i mängder.

PS: ICA och STATOIL är på väg att avsluta samarbetet...
 

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Täby
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Visst är det trist att mackar idag ser ut som Ahmeds livs med snordyra matvaror som är utgångna samt en jäkla massa snuskig snabbmat men de tjänar skit lite på att sälja bensin. Får de desutom en smitning på 30l så tar det 1.3 dagars bensinförsäljning för att "hämta hem förlusten". Det här vet jag med säkerhet då jag jobbar extra på en mack medan jag pluggar
 

KalMana

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
XJR1300
OKq8 västberga har oxå stort sortiment.
Men du måste först ducka förbi matkylarna, godiset, dvdfilmerna. Snedda till höger vid cyklarna(grillarna.
Sen har du bara 10 meter kvar till disken.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top