CB 600 Hornet

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Hej...min 600a -01 låter "högt" på tomgång.... drar jag in kopplingen försvinner det men sen rasslar det när jag släpper ut kopplingen i N...

sen låter det som att bromsoken ligger emot när jag rullar cykeln, kan jag sjystera det eller är det bara att köra på som vanligt... det låter /tjuter lite från bromsen som en gammal volvo typ :) eller :( kanske jag borde göra...

e så j-a dålig på sånt här känner jag...

Mvh
J

Det maler lite i lådan när man har neutralen i och kopplingen ute, det är helt normalt på Horneten. Angående bromsarna är det inte hela världen att beläggen släpar i litegranna, de ska ju inte hindra hjulet att rulla men lite anliggning dör ingen av. Om du absolut vill åtgärda så plockar du av oken, lossar locket till bromsvätskebehållaren på styret och bänder isär beläggen lite med ett plattjärn eller något, det borde hjälpa.
 

xylitol

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2007
Ort
Oslo
Hoj
Hornet 600 -01, blå! Tjejmagnet...
Det maler lite i lådan när man har neutralen i och kopplingen ute, det är helt normalt på Horneten. Angående bromsarna är det inte hela världen att beläggen släpar i litegranna, de ska ju inte hindra hjulet att rulla men lite anliggning dör ingen av. Om du absolut vill åtgärda så plockar du av oken, lossar locket till bromsvätskebehållaren på styret och bänder isär beläggen lite med ett plattjärn eller något, det borde hjälpa.

Tack för hjälpen, jag har gått o funderat/oroat mig lite för detta då jag e riktigt färsk o inte har nån vana av o lyssna på motorer... Tack som sagt va...

Tolkar det som att jag inte ska/behöver göra nått :tummenupp

När jag ändå lånar tråden...
är det nån som har ett beg. slipon o kraschpuckar till en hornet -01a? Nån måste ju sitta på ett gammalt ex tycker jag...

Peace!
 

Skydive

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jul 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
SV1000S -07
Nån som testat/äger en Hornet S, med kåpa alltså?

Är duktigt sugen på en hornet, men vill ha lite mer komfort på långturen. Kör mest i stan (GBG) men gillar att slanga ut på lite längre sträcker emellanåt. Har haft nakna hojar förr och vet med mig att man tröttnar rätt fort när det börjar gå undan.

Den nakna varianten ser ju förstås något brutalare ut :hihi
Om man monterar en liten flyscreen kanske? Hjälper det något tro?! :gnissla

Jag har en Hornet 600 S. Den går att få riktigt snygg med magkåpa och slipon. Kåpan gör faktiskt ganska mycket. Betydligt skönare att köra lite längre sträckor. kan rekomendera att dreva om lite om du vill slanga, gör livet lite lättare.
 

Fredr28

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Hornet 600 (2004)
Vad hände med att damma av kameran?? :va

Mycket damm :D

(Min lilla dotter åkte på en otäk bakterie som fick en att fokusera på annat ett tag :sjuk )

Men men, mitt ena baklyse behöver bytas så "häcken" måste monteras av, skall plocka fram kameran och plåta lite då.

...sen låter det som att bromsoken ligger emot när jag rullar cykeln, kan jag sjystera det eller är det bara att köra på som vanligt... det låter /tjuter lite från bromsen som en gammal volvo typ :) eller :( kanske jag borde göra...

Bromsbeläggen skall ligga emot LITE så att damm, sand mm inte skall kunna hamna mellan skivan och "klossarna". Normalt sett så blir det ett litet skrapande ljud men det skall inte "tjuta".
 
Last edited:

KOMA

War inside my head
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Göteborg Kärra
Hoj
CB1000RA
Hur va de nu?Passade orginal kedjan till 15-45 drevning till 900:an?
Har själv beställt en uppsättning och har en ny kedja liggandes.
 

xylitol

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2007
Ort
Oslo
Hoj
Hornet 600 -01, blå! Tjejmagnet...
Mycket damm :D
Bromsbeläggen skall ligga emot LITE så att damm, sand mm inte skall kunna hamna mellan skivan och "klossarna". Normalt sett så blir det ett litet skrapande ljud men det skall inte "tjuta".

Okej, Tack.. ja de ligger imot lite men inte så att det tjuter... eller jo det tjöt lite i början när jag bromsade men inte under färd så att säga...

Tack iaf för att ni tar er tid med oss nya... mycket lärofullt...:tummenupp

//johan
 

Flodis

Overtaker
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Turbo och 4 hjul.
Har några frågor om Hornet 600 som någon vänlig själ gärna får svara på.. :)

1. Vad ska man satsa på för en Hornet för mellan 45 - 55 kkr om ca 1 år? (Våren 2008) Någon speciell årsmodell man ska akta sig för/titta lite extra på?
2. Vad betalar ni under 24 år i försäkring / år?
3. Vad drar en Hornet 600 per mil? (Jaja jag vet, det finns intressantare frågor.. men men.. ;))
 

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Års modell från 98-02 kommer vara billigast. Hojen fick en facelift 03 och borde la vara en aningen dyrare... är inte helt insatt i priserna faktiskt...

Har en polare som pungar ut ca12k, han är under 24 och bor utanför gbg...

Horneten drar rätt så mycket faktiskt, och har en liten tank (16liter har jag för mig). När jag kör aktivt drar den uppåt 0,8-0,9l/mil...
Var ute på en lite touringsemester förra helgen och då drog den betydligt mycket mindre...
 

trasher84

Ny medlem
Gick med
28 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Hypermotard
Har några frågor om Hornet 600 som någon vänlig själ gärna får svara på.. :)

1. Vad ska man satsa på för en Hornet för mellan 45 - 55 kkr om ca 1 år? (Våren 2008) Någon speciell årsmodell man ska akta sig för/titta lite extra på?
2. Vad betalar ni under 24 år i försäkring / år?
3. Vad drar en Hornet 600 per mil? (Jaja jag vet, det finns intressantare frågor.. men men.. ;))

Lägger du 50k så tycker jag absolut inte att du skall nöja dig med nåt äldre än en 03:a. Försäkringarna är ju ganska låga för Hornet. Här har du en tabell som visar vad du kommer hamna på. Hornet 600 går under Street 2 och är du under 24 så e det bara att dubbla priserna så får du din summa :tummenupp

http://www.hondamc.com/homc/templates/Page____5379.aspx
 

Fredr28

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Hornet 600 (2004)
Som sagt en liten facelift gjordes vid 03- (även vid 05- men blir nog svårt att hitta en 05:a under 55 000).

Vad som även skilljer är att katalysatorn infördes 03- och för att kompensera mot förlorad effekt satts det in lite större munstycken i förgasaren. Så är man en miljöbov och kör med slipon så får man lite mer effekt med 03- än med -02 (men skillnaden är marginell och försvinner om man justerar den i en "bänk")

Tror du kan hitta en 03/04 i toppskick för 50-55 nästa år.
 

Baisarn

SFS
Gick med
29 Mar 2006
Ort
Rönninge
Hoj
Gsx-r 1000 K1 *Såld*
Som sagt en liten facelift gjordes vid 03- (även vid 05- men blir nog svårt att hitta en 05:a under 55 000).

Vad som även skilljer är att katalysatorn infördes 03- och för att kompensera mot förlorad effekt satts det in lite större munstycken i förgasaren. Så är man en miljöbov och kör med slipon så får man lite mer effekt med 03- än med -02 (men skillnaden är marginell och försvinner om man justerar den i en "bänk")

Tror du kan hitta en 03/04 i toppskick för 50-55 nästa år.

jag pröjsar 5800 för en -98 strax utanför stockholm/haninge för hel/hel på mig själv då är jag 22 och haft kort i ett halvår
 

chaabo

www.motomont.se
Gick med
20 Feb 2007
Ort
Halmstad
Hoj
KTM 990 SMT 2011
Har några frågor om Hornet 600 som någon vänlig själ gärna får svara på.. :)

1. Vad ska man satsa på för en Hornet för mellan 45 - 55 kkr om ca 1 år? (Våren 2008) Någon speciell årsmodell man ska akta sig för/titta lite extra på?
2. Vad betalar ni under 24 år i försäkring / år?
3. Vad drar en Hornet 600 per mil? (Jaja jag vet, det finns intressantare frågor.. men men.. ;))


Jag är 23 år och pröjsar 9500kr/år för en -07 i Vetlanda.
För de pengarna bör du få en 04 eller nyare tycker jag, framförallt en svensksåld så det är lite garanti kvar.
 

linde

who knows if u dont ask!!!
Gick med
13 May 2007
Ort
vallentuna
Hoj
LETAR!
Lägger du 50k så tycker jag absolut inte att du skall nöja dig med nåt äldre än en 03:a. Försäkringarna är ju ganska låga för Hornet. Här har du en tabell som visar vad du kommer hamna på. Hornet 600 går under Street 2 och är du under 24 så e det bara att dubbla priserna så får du din summa :tummenupp

http://www.hondamc.com/homc/templates/Page____5379.aspx

hur vet man vilken trafikzon man tillhör??:va

Lägger du 50k så tycker jag absolut inte att du skall nöja dig med nåt äldre än en 03:a. Försäkringarna är ju ganska låga för Hornet. Här har du en tabell som visar vad du kommer hamna på. Hornet 600 går under Street 2 och är du under 24 så e det bara att dubbla priserna så får du din summa :tummenupp

http://www.hondamc.com/homc/templates/Page____5379.aspx

hur vet man vilken trafikzon man tillhör??:va
bor i vallentuna kommun!
 
Last edited:

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Jag är 23 år och pröjsar 9500kr/år för en -07 i Vetlanda.
För de pengarna bör du få en 04 eller nyare tycker jag, framförallt en svensksåld så det är lite garanti kvar.

Garanti behöver man ju inte, det är ju en HONDA :D
 

Flodis

Overtaker
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Turbo och 4 hjul.
Tack för alla svar, ni har just lyckats få mig ännu mer sugen på hoj. :gnissla
Har fortfarande svårt att förstå mig på varför jag köpte en bil för ~60 000:- och har lagt ner en del pengar på den istället för att köpa nån billig skrothög till 4-hjuling och lägga pengar på hoj istället, det är ju SÅ -> :tuttar mycket roligare..
Ska satsa på att ta kortet nu i sommar i alla fall så jag har det avklarat.

Nog med extrem OT; Ni som kör Hornet 600, hur tycker ni dem är som första hoj (antar att frågan varit uppe otaliga gånger?) om man ser på prestanda, pris, rolighetsfaktor, långfärdsåk och så vidare.. :)
 

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå

Nog med extrem OT; Ni som kör Hornet 600, hur tycker ni dem är som första hoj (antar att frågan varit uppe otaliga gånger?) om man ser på prestanda, pris, rolighetsfaktor, långfärdsåk och så vidare.. :)

Jag är riktigt nöjd med min 600, rolig att köra, hyffsat billig, krånglar inte, provade på lite touring med den förra helgen och det funkar fin fint!

Har även kört lite på grusväg med den och det funkar också :tungan

Kanonhoj helt enkelt :)
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top