Hostar sig fram. Problem med förgasarna?

Nikehaj

Sporthojsnörd
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
r1200gs , MT 09 , och en jävla massa mc under 40+år :)
Suck.. Men köpa en 650 cb Honda från 81..Varför ..:va,,men troligtvis tändkabel..
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Suck.. Men köpa en 650 cb Honda från 81..Varför ..:va,,men troligtvis tändkabel..
Det är en härlig hoj. Lillebror till den klassiska cb750 -67 som slog mc-världen med häpnad och satte standarden för lång tid framöver. Ett mekaniskt och tekniskt mästerverk, och en linjeskön skapelse. Jag skulle gärna själv äga en, om jag hade utrymme och kompetens att ta vara på den. Renovera den, vårda den, och bevara en klassiker för framtiden.
 

Nikehaj

Sporthojsnörd
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
r1200gs , MT 09 , och en jävla massa mc under 40+år :)
Det är en härlig hoj. Lillebror till den klassiska cb750 -67 som slog mc-världen med häpnad och satte standarden för lång tid framöver. Ett mekaniskt och tekniskt mästerverk, och en linjeskön skapelse. Jag skulle gärna själv äga en, om jag hade utrymme och kompetens att ta vara på den. Renovera den, vårda den, och bevara en klassiker för framtiden.
Haha du e ju för skön!:krama...år 67 ...men nu lever vi ju i 2024..dina tekniska mästerverk är ju ljusår från det vi har idag!. Hittat nån lämplig sr 250 än?... PS. jodå jag har ägt en för jävla länge sen ,och en jävla tråkigare hoj får man leta djupt efter Ds.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Haha du e ju för skön!:krama...år 67 ...men nu lever vi ju i 2024..dina tekniska mästerverk är ju ljusår från det vi har idag!. Hittat nån lämplig sr 250 än?... PS. jodå jag har ägt en för jävla länge sen ,och jävla tråkigare hoj får man leta djupt efter Ds.
Men en klassiker är ju alltid en klassiker. Det är ju det som är grejen med årtal. Blir en Triumph Bonneville någonsin gammal? Harley Panhead? Det har inte med teknik att göra, utan med stil. Sen tycker jag att det är väldigt orättvist att du har en SR250 som inte kan uppskatta denna pärla till klassiker.
 

Nikehaj

Sporthojsnörd
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
r1200gs , MT 09 , och en jävla massa mc under 40+år :)
Men en klassiker är ju alltid en klassiker. Det är ju det som är grejen med årtal. Blir en Triumph Bonneville någonsin gammal? Harley Panhead? Det har inte med teknik att göra, utan med stil. Sen tycker jag att det är väldigt orättvist att du har en SR250 som inte kan uppskatta denna pärla till klassiker.
Nej jag har ingen SR250 och har aldrig haft...tack o lov :arsele..däremot en cb 650 för längesen ! Sen är ju inte jag nån klassiker kille med stil tänkande,,,fan va tråkigt isåfall , jag kör hoj mycket o gärna! Och något mer modernt!..:)
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Felaktigt tändläge kan göra att den blir svag, men om tändläget skall göra att den går ryckigt, då måste den tända galet tidigt.
Dålig jord till tändspolen kan dock vara en orsak. En bekant renoverade en gammal hoj där tändspolen var jordad till ramen men då ramen var omlackerad isolerades jorden i ramen från spolen och gick istället via en tunn kabel via nåt reglage. Hojen gick knappt öht, ruskade och smällde, men när vi dragit en separat jordledning direkt till batteriet gick den hur fint som helst.

Men, om TS hojen gick bra i höstas så är det kanske inte så troligt att jordfelet uppstått spontant under vintern.

-edit- låter dock som att TS identifierat problemet.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Dålig jord till tändspolen kan dock vara en orsak. En bekant renoverade en gammal hoj där tändspolen var jordad till ramen men då ramen var omlackerad isolerades jorden i ramen från spolen och gick istället via en tunn kabel via nåt reglage. Hojen gick knappt öht, ruskade och smällde, men när vi dragit en separat jordledning direkt till batteriet gick den hur fint som helst.

Men, om TS hojen gick bra i höstas så är det kanske inte så troligt att jordfelet uppstått spontant under vintern.

-edit- låter dock som att TS identifierat problemet.

Rent spontant tänker jag att om man skulle ha dålig jord till tändspolen borde kan väl tappa två cylindrar på en sån här hoj?

En till du fundering om äldre tändsystem, då jag var "yngre" så sades det att man aldrig skulle ha lossad tändkabel eller inte ha jordat stiften för få riskerade man att bränna CDI:n. Är detta en myt eller finns det nån sanning i dessa rykten?
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Nej jag har ingen SR250 och har aldrig haft...tack o lov :arsele..däremot en cb 650 för längesen ! Sen är ju inte jag nån klassiker kille med stil tänkande,,,fan va tråkigt isåfall , jag kör hoj mycket o gärna! Och något mer modernt!..:)
Men det är ju alltid något positivt i alla fall, att du inte är ännu en av alla dessa samlare som fyller ladorna med gamla fina SR250 som vi riktiga entusiaster annars kunde ha åkt omkring med på gator och torg. Om man inte förstår det fina i kråksången med hojar som SR250 och CB650 så bör man hålla sig borta från dessa rariteter och låta oss finsmakare avnjuta och för framtiden bevara sådana klassiker.
 

Nikehaj

Sporthojsnörd
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
r1200gs , MT 09 , och en jävla massa mc under 40+år :)
Men det är ju alltid något positivt i alla fall, att du inte är ännu en av alla dessa samlare som fyller ladorna med gamla fina SR250 som vi riktiga entusiaster annars kunde ha åkt omkring med på gator och torg. Om man inte förstår det fina i kråksången med hojar som SR250 och CB650 så bör man hålla sig borta från dessa rariteter och låta oss finsmakare avnjuta och för framtiden bevara sådana klassiker.
Kråksången måste jag ha missat....men åk ni på gator o torg!....Ni finsmakare åk bara inte på vanligare vägar tack!
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Kråksången måste jag ha missat....men åk ni på gator o torg!....Ni finsmakare åk bara inte på vanligare vägar tack!
Om/när du får fart på häktet så är det Nifsta på torsdagar och Donken Sveavägen på onsdagskvällar. Väl mött där, jag kör svart gsxr1100 med skabbiga kåpor. 👍
 

Nikehaj

Sporthojsnörd
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
r1200gs , MT 09 , och en jävla massa mc under 40+år :)
Om/när du får fart på häktet så är det Nifsta på torsdagar och Donken Sveavägen på onsdagskvällar. Väl mött där, jag kör svart gsxr1100 med skabbiga kåpor. 👍
gsxr har man ju haft ett par stycken....sålde min fin fina röd svarta 1100 ) för ett tag sen..!(den finns på youtube med nya ägaren :banana) Nu är det bushoj o gubbhoj som gäller,,,Så Donken lever?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
gsxr har man ju haft ett par stycken....sålde min fin fina röd svarta 1100 ) för ett tag sen..!(den finns på youtube med nya ägaren :banana) Nu är det bushoj o gubbhoj som gäller,,,Så Donken lever?
De åter öppnade i april, drar dit på onsdag. Man måste juh hälsa på Pelle.
 

Nikehaj

Sporthojsnörd
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
r1200gs , MT 09 , och en jävla massa mc under 40+år :)
De åter öppnade i april, drar dit på onsdag. Man måste juh hälsa på Pelle.
Ok! Antingen blir det bakhjul hela Sveavägen förbi donken (ålderskris)..eller så handledar jag små mygg ,.på vägen ,men vi stannar väl o kollar läget ! ..:cool:
 

Kabonas

Ny medlem
Gick med
6 May 2024
Hoj
1981, Honda CB650
Det finns väl också en risk att det där stiftet är dränkt och inte funkar även om tändkabeln och hatten byts, så ha i alla fall ett stift att ta till om kabel och hattbytet inte ger gnista på fjärde stiftet.

Jag skulle nog byta stiften i vilket fall som helst.
Jag kör hängslen och livrem å beställer ny tändspole, kablar och stift! 😄
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Rent spontant tänker jag att om man skulle ha dålig jord till tändspolen borde kan väl tappa två cylindrar på en sån här hoj?

En till du fundering om äldre tändsystem, då jag var "yngre" så sades det att man aldrig skulle ha lossad tändkabel eller inte ha jordat stiften för få riskerade man att bränna CDI:n. Är detta en myt eller finns det nån sanning i dessa rykten?
Ja, svarade innan jag läst hela tråden och såg att det framförallt var en cylinder som var problematisk.:huvet
 

tommygunxs

Medlem
Gick med
21 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
ingen ännu
Hej allesammans!
jag har nyligen köpt mig en Honda CB 650 från 1981 i fint skick… eller ja, förutom att den går sådär!

Den startar direkt och rullar, men är väldigt ryckig och skakig att köra och får känslan av att det låter som att förgasarna ”fladdrar” ojämnt. Väldigt svårt att beskriva, men den hostar liksom sig fram när man är ute å kör den. Den har förra året servats och fått sig en genomgång i förgasarna, nya tändstift mm.. Tog ändå ut förgasarna häromdagen och gick igenom dom för att se hur dom såg ut, och såg fina ut.

Kan ryckig gång vara något annat än förgasarna?Luft/bränsleskruvarna är 2 1/8 ut , precis som manualen säger också. Synkroniseras?

tack på förhand!🙏🏻

View attachment 498190
riktigt läcker mc! jag har en från 1983 (som också fått problem- håller nu på o skruvar av dämparna fram..) Jag vill vara tydlig med att mina kunskaper kring mc är lika stora som guldfisk har långstidsminne, men något jag snappat upp är att om man tar ut förgasarna o plockar med dessa så bör de helst också synkronsieras efter, för jag antar att du har fyra förgasare som även jag har
 

tommygunxs

Medlem
Gick med
21 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
ingen ännu
som sagt jag kan inte mkt i detta, men två tankar: det är fyra förgasare, kan du inte låta motorcykeln gå en stund och sedan försiktigt känna på rören ut ur varje cylinder eller vad det heter (de som går till avgasrören), de skall vara mkt varma (så var försiktig) men om en av dom är kall eller ljummen o de andra är heta så är det ju något fel där.

sedan om bränsle, jag antar din honda också har den där "Petcock" grejen, den har tre lägen: ett av, ett på och så det där reservtank. jag tänker om det är något klet på bränslefiltret som på denna mc sitter i tanken (gör på min iaf) så kan du alltid testa och vrida till reserv och då börjar den suga in bränsle längre ned i tanken och då kanske den börjar dra in mer bränsle i ett hål som inte är igensatt. Jag förstår det är mkt om och men och snudd på gissningar i det jag skriver, men samtidigt- dessa två saker är mycket enkla att testa,
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top