Hostar sig fram. Problem med förgasarna?

Kabonas

Ny medlem
Gick med
6 May 2024
Hoj
1981, Honda CB650
Hej allesammans!
jag har nyligen köpt mig en Honda CB 650 från 1981 i fint skick… eller ja, förutom att den går sådär!

Den startar direkt och rullar, men är väldigt ryckig och skakig att köra och får känslan av att det låter som att förgasarna ”fladdrar” ojämnt. Väldigt svårt att beskriva, men den hostar liksom sig fram när man är ute å kör den. Den har förra året servats och fått sig en genomgång i förgasarna, nya tändstift mm.. Tog ändå ut förgasarna häromdagen och gick igenom dom för att se hur dom såg ut, och såg fina ut.

Kan ryckig gång vara något annat än förgasarna?Luft/bränsleskruvarna är 2 1/8 ut , precis som manualen säger också. Synkroniseras?

tack på förhand!🙏🏻

IMG_4656.jpeg
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Kolla tändstiften först.
Ser de lika ut så kolla luftfilter.
Tydliga skillnader på stiften kan vara förgasarfel typ flottörnivåer, synkning, igensatta munstycken.
Tändstift kan berätta mycket.
 

Kabonas

Ny medlem
Gick med
6 May 2024
Hoj
1981, Honda CB650
Kolla tändstiften först.
Ser de lika ut så kolla luftfilter.
Tydliga skillnader på stiften kan vara förgasarfel typ flottörnivåer, synkning, igensatta munstycken.
Tändstift kan berätta mycket.
Ska kika på stiften ikväll då. Munstyckena såg fina ut häromdagen när jag kollade. Rengjorde allt igen när jag ändå var igång, men ska absolut kolla tändstiften. Tack!
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Du säger "servats o fått en genomgång" - vet du vad som är gjort o vem som gjort det? Undrar därför att förgasare med vacuumtrottlar är svåra att justera utan vacuumklockor så om hojen är servad så borde det inte kunnat hända något på ett år.
Läste just igenom kapitlet i Haynes förgasarbok om justering av vacuumförgasare - är de inte rätt synkade så brukar problemet bli som du beskriver.
Gör de fix du har tänkt dig stift/filter/bränsle skall vara färskt - inget årsgammalt mög. Får du den inte att gå riktigt så behövs nog en riktig synkning
 

Kabonas

Ny medlem
Gick med
6 May 2024
Hoj
1981, Honda CB650
Du säger "servats o fått en genomgång" - vet du vad som är gjort o vem som gjort det? Undrar därför att förgasare med vacuumtrottlar är svåra att justera utan vacuumklockor så om hojen är servad så borde det inte kunnat hända något på ett år.
Läste just igenom kapitlet i Haynes förgasarbok om justering av vacuumförgasare - är de inte rätt synkade så brukar problemet bli som du beskriver.
Gör de fix du har tänkt dig stift/filter/bränsle skall vara färskt - inget årsgammalt mög. Får du den inte att gå riktigt så behövs nog en riktig synkning
2023 fick den förgasarrenovering, synkronisering, nya gummin, nya tändstift, olja och filter av en verkstad, så får inte ihop varför den går så illa ni.. 🤔.. dock oklart dock hur synkroniseringen gick till. Vad jag kan läsa mig till så är mina symtom ett tecken på kass synk. Den dör ganska lätt på tomgång också, kan springa iväg i varv också.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Räcker ju med en vinter för att 10% etanol i bensinen ska lämna avlagringar. Sjukt små munstycken i småkubikade radfyror. Går inte en del gamla hojar illa med 5-10% etanol också?
 

Kabonas

Ny medlem
Gick med
6 May 2024
Hoj
1981, Honda CB650
Räcker ju med en vinter för att 10% etanol i bensinen ska lämna avlagringar. Sjukt små munstycken i småkubikade radfyror. Går inte en del gamla hojar illa med 5-10% etanol också?
Jo, sant, dock rengjorde jag dom igen häromdagen (med hjälp av en duktig mekare), å munstyckena var inte igentäppta.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jo, sant, dock rengjorde jag dom igen häromdagen (med hjälp av en duktig mekare), å munstyckena var inte igentäppta.
Ja nä men det finns ju fler trånga passager än just munstycken, även om det 9 ggr av 10 är dem som beckar igen.

På fullgas ska ju inte synken spela roll, prova!
 

Kabonas

Ny medlem
Gick med
6 May 2024
Hoj
1981, Honda CB650
På reddit tipsade en mig om att kolla ”ignition timing” , kan det ha sammanhängande?
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
På reddit tipsade en mig om att kolla ”ignition timing” , kan det ha sammanhängande?
Tändläge - att den tänder med kolvarna i rätt position dvs ett visst antal grader före TDC. Kan inte se att det skulle ändrat sig under tiden hojen stått still.
Köp Haynes manual https://haynes.com/en-us/honda-motorcycle/cb650-sohc-fours/1978-1984
Här finns lite också http://manuals.sohc4.net/cb650/ eller här https://cosky0.tripod.com/
Hojen ser fin ut på bild och jag ägde en föregångare CB500Four som första "riktiga" motorcykel i början på 70-talet - hoppas du får mycket nöje med den
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
På reddit tipsade en mig om att kolla ”ignition timing” , kan det ha sammanhängande?
Kan, ja. Men 98 av 100 gånger är det problem på bränslesidan.
Ny soppa är steg ett.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Det finns mycket som kan ge sådana diffusa problem. Igensatt tanklock, dåligt bränsle, igensatt bränslefilter/bränslekran, luftfilter, insugsgummi, förgasarens munstycken/membran/inställning mm mm, tändspolar, tändkablar, tändstift, brytarspetsar/CDI, tändinställning, regulator/likriktare, batteri/generator, ventilspel eller något annat mekanisk problem med nån kolv/kolvring.
 

Kabonas

Ny medlem
Gick med
6 May 2024
Hoj
1981, Honda CB650
Det finns mycket som kan ge sådana diffusa problem. Igensatt tanklock, dåligt bränsle, igensatt bränslefilter/bränslekran, luftfilter, insugsgummi, förgasarens munstycken/membran/inställning mm mm, tändspolar, tändkablar, tändstift, brytarspetsar/CDI, tändinställning, regulator/likriktare, batteri/generator, ventilspel eller något annat mekanisk problem med nån kolv/kolvring.
Ja.. nej det ska inte vara lätt 😮💨
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag har sedan länge T*****r på ignore och kan inte läsa vad han skriver, men kan ingen moderator slänga ut han, åtminstone från teknik & mekhörnan, men helst helt och hållet så att säga.

På andras svar de senaste åren kan jag ana att han inte verkat hämta sig från stroken
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Har en verkstad någonsin renoverat ett set förgasare seriöst?
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
På reddit tipsade en mig om att kolla ”ignition timing” , kan det ha sammanhängande?
Felaktigt tändläge kan göra att den blir svag, men om tändläget skall göra att den går ryckigt, då måste den tända galet tidigt.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top