ZZR600 med tändningsproblem

2xZZR600

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2010
Ort
Stockholm
Hoj
1990, Kawasaki ZX600D
Jag har en Kawasaki ZZR 600 -90 eller också kallad ZX600D. Motorcykeln har gått bra sedan jag köpte den för ett par år sedan. Det har bara varit småfix. Ett par gånger har den dock varit svårstartad och gått dåligt när den startade. Detta blev med tiden värre och till slut gick den bara att starta genom att rulla igång den (trots ett fulladdat batteri). Den gick helt normalt när den väl gick sedan. Hojen blev stående och startade sedan inte alls när jag försökte dra igång den häromveckan.

Jag har kollat och rengjort förgasarna utan resultat. Jag gick sedan på tändningen och upptäckte att sladdarna som satt där var benhårda orginalsladdar från 1990. Trevligt tänkte jag och köpte nya tändkablar, tändhattar och stift. Förvånad man blev när hojen betedde sig precis likadant som innan jag bytte tändkablarna. Stroboskoplampan åkte fram och det visade sig att tändningen var väldigt ojämn. På ettan tände den bara varannat varv och på fyran inte alls (detta är alltså samma tändspole). På tvåan varje varv och trean inte alls. WTF? tändspolarna är knas tänkte jag. Ordnade nya tändspolar men fortfarande samma resultat. Mätte på båda tändspolarna. Samma resistans/impedans samt att de stämde med värdena i verkstadshandboken. Olika gnista på båda öppningarna på tändspolarna. Helvete!

Har dessutom provat med en annan CDI-box utan någon skillnad på tändningen? Nu börjar jag bli konfunderad och desperat! Givaren på vevaxeln då? Nej. Samma skit. Vad i helvete!

Nu till frågan:

Är det någon som har upplevt detta?

Vad ska jag kolla mer?

Varför olika gnistor ur samma tändspole???????
 
Kolla det mest elementära; batteriets kondition och att laddningen fungerar. Har du dåligt batteri så finns en möjlighet att det inte klarar av att leverera den nivå på spänning som behövs till den elektroniska tändningen och att den därför tänder "ojämnt". Det kanske inte räcker att ladda upp batteriet utan att du är tvungen att köpa ett nytt om det är uttjänt.

Kanske låter långsökt men det finns en anledning till att kontrollera detta då du haft problem med:
"till slut gick den bara att starta genom att rulla igång den (trots ett fulladdat batteri)"
Gissar att anledningen till detta är att startmotorn drar ut batteriet så pass mycket vid startförsöket att spänningen inte räcker till en normal "tändning". Om man rullar igång den så blir tomgångsspänningen betydligt högre än om startmotorn belastar batteriet.
 
Precis vad jag har funderat på och idag införskaffades en optimate 4 battriladdare och testare på AVA. :)
 
visabild.php


Kopplingsschemat över hojen :).

Jag tänkte mäta spänningsfallet vid tändspolarna då jag kör startmotorn. Kanske är det något knas när startmotorn går?

Om det behövs kanske man kan koppla in ett annat 12v batteri direkt på tändspolarna och se ifall gnistorna blir mer regelbundna?
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top