Jag har en Kawasaki ZZR 600 -90 eller också kallad ZX600D. Motorcykeln har gått bra sedan jag köpte den för ett par år sedan. Det har bara varit småfix. Ett par gånger har den dock varit svårstartad och gått dåligt när den startade. Detta blev med tiden värre och till slut gick den bara att starta genom att rulla igång den (trots ett fulladdat batteri). Den gick helt normalt när den väl gick sedan. Hojen blev stående och startade sedan inte alls när jag försökte dra igång den häromveckan.
Jag har kollat och rengjort förgasarna utan resultat. Jag gick sedan på tändningen och upptäckte att sladdarna som satt där var benhårda orginalsladdar från 1990. Trevligt tänkte jag och köpte nya tändkablar, tändhattar och stift. Förvånad man blev när hojen betedde sig precis likadant som innan jag bytte tändkablarna. Stroboskoplampan åkte fram och det visade sig att tändningen var väldigt ojämn. På ettan tände den bara varannat varv och på fyran inte alls (detta är alltså samma tändspole). På tvåan varje varv och trean inte alls. WTF? tändspolarna är knas tänkte jag. Ordnade nya tändspolar men fortfarande samma resultat. Mätte på båda tändspolarna. Samma resistans/impedans samt att de stämde med värdena i verkstadshandboken. Olika gnista på båda öppningarna på tändspolarna. Helvete!
Har dessutom provat med en annan CDI-box utan någon skillnad på tändningen? Nu börjar jag bli konfunderad och desperat! Givaren på vevaxeln då? Nej. Samma skit. Vad i helvete!
Nu till frågan:
Är det någon som har upplevt detta?
Vad ska jag kolla mer?
Varför olika gnistor ur samma tändspole???????
Jag har kollat och rengjort förgasarna utan resultat. Jag gick sedan på tändningen och upptäckte att sladdarna som satt där var benhårda orginalsladdar från 1990. Trevligt tänkte jag och köpte nya tändkablar, tändhattar och stift. Förvånad man blev när hojen betedde sig precis likadant som innan jag bytte tändkablarna. Stroboskoplampan åkte fram och det visade sig att tändningen var väldigt ojämn. På ettan tände den bara varannat varv och på fyran inte alls (detta är alltså samma tändspole). På tvåan varje varv och trean inte alls. WTF? tändspolarna är knas tänkte jag. Ordnade nya tändspolar men fortfarande samma resultat. Mätte på båda tändspolarna. Samma resistans/impedans samt att de stämde med värdena i verkstadshandboken. Olika gnista på båda öppningarna på tändspolarna. Helvete!
Har dessutom provat med en annan CDI-box utan någon skillnad på tändningen? Nu börjar jag bli konfunderad och desperat! Givaren på vevaxeln då? Nej. Samma skit. Vad i helvete!
Nu till frågan:
Är det någon som har upplevt detta?
Vad ska jag kolla mer?
Varför olika gnistor ur samma tändspole???????