zzr600 -92 startar ej

Ouro

Sporthojsnörd
Gick med
13 Sep 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
gsx1kr k2
Hallå.
Är rätt grön på mekandet å behöver lite hjälp i felsökningen.

Hojen i fråga är en zzr600 från 92.
Den var igång och gick fint för 2 veckor sedan, men idag när jag skulle ut i solen vägrade den starta.

Startmotorn går runt och det luktar bensin om puffarna som kommer ur avgasröret men den tänder inte till alls, så gissar på att den inte får gnista.

Säkringar kollade samt kontakter i säkringslådan och i boxen.

Det är rätt lite soppa i tanken 1-2L, kan det vara så enkelt att den inte når att suga soppa?

Tackar på förhand!
/Danne
 
Köp en flaska startgas och prova spraya direkt in i insuget (luftfiltret) och se om hojen tänder till eller går igång ett par sekunder. Gör den det så är det troligen något med bränsletillförseln/bensinen (eller att den bara är allmänt svårstartad). Går den inte igång kan du börja med att kolla gnista på tändstiften.
 

Bifogat

  • crc_startgas.JPG
    crc_startgas.JPG
    3.9 KB · Visningar: 201
Jag gissar på att du har för dåligt med kräm i batteriet för att den ska orka igång. Ladda batteriet och testa igen...
 
Jag gissar på samma som ovanstående, grundar det på egna erfarenheter...


.
 
Garagegasande nu igen. Femtioelva gånger har jag sagt att ni ska ge fan i Ddet. Samma fråga varje vår. Inget ont mot just dej Danne men frågan kommer varje år så här dags och det rör sig inte om en enstaka gång heller.

Det som har hänt är med stor säkerhet följande:
Garagegasandet för två veckor sen resulterade i att stiften slaggade igen eftersom dom aldrig når rätt temp. Därmed fås ingen gnista, det är dock inte ett elfel.

Startgas kommer med stor säkerhet inte att hjälpa, knarren får ju bevisligen soppa. Startar den inte på bensin så startar den med stor säkerhet inte på etern heller. I enstaka fall kan startgasen hjälpa eftersom den tänder något lättare än bensin men oftast så hjälper det inte.

Det som gäller är att få liv i tändstiften, antingen genom att byta ut dom eller genom att bränna rent dom från slagg och sot. Bränn med gasol, gassvets eller genom att lägga dom på en spisplatta och vrida på för fullt. En stunds glöd på elektroderna, sen är det bara att montera när dom kallnat.

Dåligt batteri? Möjligen, det går ju alltid att testa genom att startkabla från bilen eller så.
Och kom nu inte med det där okunniga argumentet att man inte kan kabla från bilen! Det argumentet har vi avrättat för länge sen.

Och sen ska ni ge fan i att garagegasa! Låt skiten stå i fred över vintern istället!

Och sen en smiley bara för att ingen ska ta illa vid sig: :) :tummenupp
 
Garagegasande nu igen. Femtioelva gånger har jag sagt att ni ska ge fan i Ddet. Samma fråga varje vår. Inget ont mot just dej Danne men frågan kommer varje år så här dags och det rör sig inte om en enstaka gång heller.

Det som har hänt är med stor säkerhet följande:
Garagegasandet för två veckor sen resulterade i att stiften slaggade igen eftersom dom aldrig når rätt temp. Därmed fås ingen gnista, det är dock inte ett elfel.

Startgas kommer med stor säkerhet inte att hjälpa, knarren får ju bevisligen soppa. Startar den inte på bensin så startar den med stor säkerhet inte på etern heller. I enstaka fall kan startgasen hjälpa eftersom den tänder något lättare än bensin men oftast så hjälper det inte.

Det som gäller är att få liv i tändstiften, antingen genom att byta ut dom eller genom att bränna rent dom från slagg och sot. Bränn med gasol, gassvets eller genom att lägga dom på en spisplatta och vrida på för fullt. En stunds glöd på elektroderna, sen är det bara att montera när dom kallnat.

Dåligt batteri? Möjligen, det går ju alltid att testa genom att startkabla från bilen eller så.
Och kom nu inte med det där okunniga argumentet att man inte kan kabla från bilen! Det argumentet har vi avrättat för länge sen.

Och sen ska ni ge fan i att garagegasa! Låt skiten stå i fred över vintern istället!

Och sen en smiley bara för att ingen ska ta illa vid sig: :) :tummenupp


Så sant som det är sagt !! :tummenupp
 
"Det är rätt lite soppa i tanken 1-2L, kan det vara så enkelt att den inte når att suga soppa?"

Innan 93 (då E modellen introducerades) saknar zzr600 soppapump, dvs den suger inte alls utan det bara rinner, vilket säkert kan innebära att det blir lite sämre tryck i bränslet när det börjar ta slut, borde dock vara ett större problem på fullgas än på tomgång/start så det trolig ändå orelaterat.

Testa om den startar på startgas, gör den inte det så är det nog som Robban säger ovan.

Min gamla zzr600 kunde dock bli lite översur om man körde full choke från början, brukade börja med tredjedels choke och öka till 2 tredjedelar om det behövdes, körde man full från början blev den lätt sur innan den han tända om den stått några veckor och då luktade det soppa vilket fick lösas genom att köra startmotorn utan choke och med lite gas några rundor och hoppas att batteriet skulle räcka för allt detta, kan vara en fördel att släcka belysningen medan man gör det så ökar spänningen något varför sannolikheten ökar för att den orkar fixa tillräcklig gnista trots spänningsfall pga startmotorn.
 
Garagegasande nu igen. Femtioelva gånger har jag sagt att ni ska ge fan i Ddet. Samma fråga varje vår. Inget ont mot just dej Danne men frågan kommer varje år så här dags och det rör sig inte om en enstaka gång heller.

Det som har hänt är med stor säkerhet följande:
Garagegasandet för två veckor sen resulterade i att stiften slaggade igen eftersom dom aldrig når rätt temp. Därmed fås ingen gnista, det är dock inte ett elfel.

Startgas kommer med stor säkerhet inte att hjälpa, knarren får ju bevisligen soppa. Startar den inte på bensin så startar den med stor säkerhet inte på etern heller. I enstaka fall kan startgasen hjälpa eftersom den tänder något lättare än bensin men oftast så hjälper det inte.

Det som gäller är att få liv i tändstiften, antingen genom att byta ut dom eller genom att bränna rent dom från slagg och sot. Bränn med gasol, gassvets eller genom att lägga dom på en spisplatta och vrida på för fullt. En stunds glöd på elektroderna, sen är det bara att montera när dom kallnat.

Dåligt batteri? Möjligen, det går ju alltid att testa genom att startkabla från bilen eller så.
Och kom nu inte med det där okunniga argumentet att man inte kan kabla från bilen! Det argumentet har vi avrättat för länge sen.

Och sen ska ni ge fan i att garagegasa! Låt skiten stå i fred över vintern istället!

Och sen en smiley bara för att ingen ska ta illa vid sig: :) :tummenupp



Som Robban_C säger Ge f*n Garagegasandet så lite tips tills nästa vinter sesong.
1, Tanka pärlan full.
2, Töm förgasarna med hjäl av dreneringsskruven under förgasaren.
3, Byt olja samt filter.
4, Ta ur batteriet och fyll på med des vatten om det behövs sen sätt på underhållsladdning (kanske inte hela vinten) med en bra laddar typ C-TEK Multi XS 3600.
Nästa sommar vrid på nyckel, tryck på knappen och när förgasarna är fylda så behöver jag säga mer..:tummenupp :)

PS Om ni är tvungna att lyssna på en radfyra eller v-twín så finns ju alltid sporthoj.com:yoparty
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top