ZXR750 går bara på choke

whitepony

Ny medlem
Gick med
1 May 2013
Hoj
Kawasaki ZXR750 '91

Som ni ser håller vi på och synkar. Problemet är att det finns ingen tomgång. Jag startar upp, släpper efter på choken allt eftersom han blir varm men han kommer aldrig till läget då man kan släppa helt, gör jag det dör han. Gasar jag samtidigt kan jag stänga choken men då är det samma sak där, slutar jag gasa dör han. Den går inte av sig själv helt enkelt, nada tomgång.

Har provat skruva på tomgångsskruven, ingen skillnad. Provat med två olika förgasare, ena har jag redan haft isär och gjort rent munstycken på och den andra kommer direkt från eBay och har gått bra innan. Vad kan problemet vara?

Om du har skruvat på synkskruvarna så kan man lätt få detta fenomen. Det enda du kan göra då är att hålla i gasen eller köra på choke medans du synkar. När förgasarna är synkade så bör tomgången stabiliseras, annars får du justera med tomgångsskruven då.

Egentligen skulle jag nog inte ge råd om detta då jag själv har ett tomgångsproblem som jag inte råder bot på, men jag hade exakt samma fel som du förut. Jag hade helt enkelt skruvat bort mig.

Om du har skruvat på synkskruvarna så kan man lätt få detta fenomen. Det enda du kan göra då är att hålla i gasen eller köra på choke medans du synkar. När förgasarna är synkade så bör tomgången stabiliseras, annars får du justera med tomgångsskruven då.

Egentligen skulle jag nog inte ge råd om detta då jag själv har ett tomgångsproblem som jag inte råder bot på, men jag hade exakt samma fel som du förut. Jag hade helt enkelt skruvat bort mig.

Hmm, just den här förgasaren från eBay som sitter nu behöver egentligen inte synkas. Såg bra ut på mätaren. Så just på den har jag inte skruvat någonting.

Det var när jag hade den andra förgasaren i som problemet kom, det är den som jag hade tänkt synka. Trodde att byta förgasare skulle hjälpa men icke.

Vet inte riktigt vad jag ska göra, blir väl till att skruva isär eBay-förgasaren också och rengöra den. Tjuvluft tänkte jag också på men insugsgummina ser hel och fin ut.

Har tänkt på en sak. Hojen har fått sig en ventiljustering också, och när jag satt dit ventilkåpan igen återanvände jag alla gamla packningar och o-ringar. Passade väl inte 100% så jag tätade så gott jag kunde med silikon. Kan det vara boven? Finns inga tecken på oljeläckage men den kan suga i sig luft där ändå kanske. Finns det några fler ställen man brukar kolla efter tjuvluft?

Tycker det låter troligare att den drar tjuvluft någonstans än att det skulle vara skit i båda förgasare, speciellt efter att jag redan rengjort den ena och den andra ska ha gått utan problem innan.

Last edited:
Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...