zxr 750 1992. svarva bromskivor är det och rekommendera!!!!!!!

jojje

popo
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
ZXR-750 1992
jappp som rubriker säger... kan man svarva bromskivor... ena skivan verkar vara något skev.
det vibrerar lite under inbromsning. samt om jag rullar hojen hörs att den tar i beläget vid ett viss läge på varvet. ljudet kommer från vänster oket.....

kan ni tipsa en mekaniskt verkstad norr om Stockholm typ uppl-väsby....

mvh jojje..

har pratat med kompisen här i borås som bygger hojar och jobbar på Sp men han sa det att det är väldigt svårt att svarva bromsskivor till hoj. ville gjort det med mina med igentligen.

Enklast o köpa nya faktiskt. Ställtiden och jobbet bär sig inte...

JO det går! Blir jättefint lämnade in mina till RG-Brakes vart finfint grepp efter slipning. Hade blivit skeva i en krasch :P
Det är svårt att slipa ja inte som till en bil men han använder en patenterad slipmaskin gick på 500 med frakt för en skiva.

Kan det verkligen bli ett bra resultat att svarva eller slipa en skiva till en hoj? Dom är ju så pass tunna redan. Att då ta bort material och göra den ännu mera känslig för värme.
Rikta vet jag att en del försöker sig på.. men enligt mig också fel väg att gå

Kan det verkligen bli ett bra resultat att svarva eller slipa en skiva till en hoj? Dom är ju så pass tunna redan. Att då ta bort material och göra den ännu mera känslig för värme.
Rikta vet jag att en del försöker sig på.. men enligt mig också fel väg att gå

Aah håller väl med där, jag hade inte slipat ett par 4,5 mm skivor till 4 mm exempelvis, det känns som om det blir i det tunnaste laget. Men det beror på vad för hoj det är, vad för bromsok man har, hur stora skivorna är, hur man kör mm. Alla bromsar är olika, en del är redan i sitt originalutförande i det svagaste laget kontra bromskraften som finns tillgänglig, andra originalbromsar har inte ens i närheten av den bromskraft som skulle krävas för att "knäcka" skivorna, så där kan man kanske tunna ner skivorna rätt rejält. Tänker på gamla 80-tals hojar med 5 mm, massiva skivor och enkolvsok. Det är ju liiiiite mer hållbart än dagens bromsar där man lagt mer fokus på extrem bromsverkan snarare än långvarig hållbarhet.

Edit: Vill även passa på att säga att jag inte är bromsrasist eller så, vill inte dra alla dagens bromsar över samma kant. :hihi Det finns ju moderna bromsar som är rätt gedigna också.

Last edited:
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back