zx9r koppling

D.Krona

-WildPig MC-
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
ZX9R-98:a Fighter & enduro WR250F-05:a
tjena gott folk.
nu är våren här (mer eller mindre) och de första turerna har avverkats.
har lagt märke till ett visst kopplingsslir på höga varv på min zx9r 98:a.. framför allt på 5:an vid ca 10 000 varv.. det liksom "släpper". anar att luftmotståndet påverkar en hel del i de farterna samt ett "draget" är som störst vid detta varvtal.
har tidigare kört på shell advance ultra 10w-40 helsyntet men bytte igår till motul 15w-50 delsyntet för att se om det gör någon skillnad.

min fråga är nu bara: vad kan man sabba mer än lamellerna vid körning med kopplingsslir? kan man krascha mer i lådan eller är det "bara" lamellerna (fjäder och packing) som man måste byta ut? om problemet kvarstår så lämnar jag nog in den, men så länge, vågar man dra på?

Kör du och slirar med kopplingen så blir stålplattorna mellan lamellerna blå aktiga och blanka och då maste du matta ner ytan på dessa, ta bort lammellerna och mät upp dom så ser du om dom ligger innom tolleransvärdet som finns i rep boken, släpper den vid 10000 varv så är det nog dags att byta kopplings fjädrar, det gjorde jag på min hoj och då blev kopplingen bra igen.

tjena gott folk.
nu är våren här (mer eller mindre) och de första turerna har avverkats.
har lagt märke till ett visst kopplingsslir på höga varv på min zx9r 98:a.. framför allt på 5:an vid ca 10 000 varv.. det liksom "släpper". anar att luftmotståndet påverkar en hel del i de farterna samt ett "draget" är som störst vid detta varvtal.
har tidigare kört på shell advance ultra 10w-40 helsyntet men bytte igår till motul 15w-50 delsyntet för att se om det gör någon skillnad.

min fråga är nu bara: vad kan man sabba mer än lamellerna vid körning med kopplingsslir? kan man krascha mer i lådan eller är det "bara" lamellerna (fjäder och packing) som man måste byta ut? om problemet kvarstår så lämnar jag nog in den, men så länge, vågar man dra på?

Har en 99 själv..kände likadant som du..köpte nya lameller å hårdare fjädrar...ca 2000 :- bytte själv..ganska lätt tog ca 2 tim med demomontering av kåpan. har ju inte kört ännu men det fungerar säkert..

// Göran

Har en 99 själv..kände likadant som du..köpte nya lameller å hårdare fjädrar...ca 2000 :- bytte själv..ganska lätt tog ca 2 tim med demomontering av kåpan. har ju inte kört ännu men det fungerar säkert..

// Göran

Hört fler med zx9:an 98-99 som haft detta problem.
Den har viserligen bara gått 1500 mil.. men kanske redan är slut ändå.
har för säkerhets skull slackat justeringen på kopplingsvajern idag för att se så det inte bara är där problemet ligger.. blir provkörning någon gång i veckan kanske (taskigt väder nu).
i annat fall skaffar jag hårdare fjädrar.
men som frågan löd: kan man krascha mer i lådan eller är det "bara" lamellerna (fjäder och packing)? alltså inga 10000 kr som går åt helvete för lite kopplingsslir?

Last edited:
fan.. tycker den slirar mer och mer nu :mad:
släpper på höga varv på 3,4,5 och 6:an.
får nog bli att lämna in den för byte av lameller, (vet ej om jag vill ge mig på det själv) eller om jag ändast byter till hårdare fjädrar på egen hand.. :va
värt att prova? svårt?

fan.. tycker den slirar mer och mer nu :mad:
släpper på höga varv på 3,4,5 och 6:an.
får nog bli att lämna in den för byte av lameller, (vet ej om jag vill ge mig på det själv) eller om jag ändast byter till hårdare fjädrar på egen hand.. :va
värt att prova? svårt?

Tror inget av det är spec svårt, jag pillade med båda grejerna på min gamla FZR1000 och det blev kanon och var inte svårt på många ställen. You can do it! Gissar jag... :tummenupp

Tror inget av det är spec svårt, jag pillade med båda grejerna på min gamla FZR1000 och det blev kanon och var inte svårt på många ställen. You can do it! Gissar jag... :tummenupp

haha.. skönt att man har stöd.. maybe I can do it! :)
meeen, är det värt att prova med endast hårdare fjädrar? (lite billigare liksom, hehe)

meeen, är det värt att prova med endast hårdare fjädrar? (lite billigare liksom, hehe)

Hade oxå kopplingsproblem på min zx9:a -98.

Mät lamellerna...är de inom toleranserna , så prova hårdare fjädrar alt. shimsa dom 3-4 mm. Rugga upp stålskivorna med smärgelduk o tvätta av stålskivor o lameller med t-röd. Kör på ngn olja som du VET fungerar bra ihop med din koppling...fråga runt här på forumet. Vet att jag fick köra på mineralolja......
Lägg lamellerna i den nya oljan några timmar innan du monterar dit dom , så de får "suga åt sig".....

Edit : En kompis till mig tillverkade nya fjädrar som var 30 % hårdare....funkade ändå inte ihop med Q8 SBK racing helsyntet. O mina lameller var ok. Bytte olja o allt lirade klockrent....

Last edited:

Fast om det inte hjälper, så får du skruva loss allting en gång till....

Byt hela rasket när du ändå håller på är mitt råd. Om du lutar hojen mot väggen så rinner inte ens oljan ut när du tar bort kopplingskåpan, no mess, mao. kom ihåg att ha en ny packning redo, eller siliconepackning på tub funkar det med.

Det är inte så svårt jag bytte på min gixxer fjädrar och lameller.
Go for it:tummenupp fastnar du tar du digitalkort och frågar de kunniga här på SH. Pengarna man sparar går ju till soppan.:tummenupp

Det är inte så svårt jag bytte på min gixxer fjädrar och lameller.
Go for it:tummenupp fastnar du tar du digitalkort och frågar de kunniga här på SH. Pengarna man sparar går ju till soppan.:tummenupp

sitter och glor lite i haynes mekbok.. visst, skulle säkert kunna byta lameller och hela rasket på egen hand.. men börjar nog med endast fjädrarna.. så förbannat kass på pillgörat :rolleyes: motto: (det som ej går att laga med hammare och 4"spik är inte värt att laga)

sitter och glor lite i haynes mekbok.. visst, skulle säkert kunna byta lameller och hela rasket på egen hand.. men börjar nog med endast fjädrarna.. så förbannat kass på pillgörat :rolleyes: motto: (det som ej går att laga med hammare och 4"spik är inte värt att laga)

Lovar dig...utan oljebyte till annan olja o toleranskoll så är det ogjort arbete. Sorry....

Lovar dig...utan oljebyte till annan olja o toleranskoll så är det ogjort arbete. Sorry....

bytte till motul 15w-50 delsyntet för att se om det gjorde skillnad.. men icke. hade shell advance ultra 10w-40 innan. tvivlar på att det bara är oljan som spökar. mycket möjligt att lamellerna är helt nerkörda.. lämnar i så fall in den.

mycket möjligt att lamellerna är helt nerkörda.. lämnar i så fall in den.

Fegis :)
Hoppas bara du har en snabb verkstad så du inte behöver stå utan för länge... Men som sagt, mät upp och se. Har du dock mätt upp så är ju allt öppet och klart och i stort sett bara att lägga dit dom nya lamellerna...

bytte till motul 15w-50 delsyntet för att se om det gjorde skillnad.. men icke. hade shell advance ultra 10w-40 innan. tvivlar på att det bara är oljan som spökar. mycket möjligt att lamellerna är helt nerkörda.. lämnar i så fall in den.

Hade nog kollat lamellerna innan jag beställt fjädrar... o kan du få loss en lamell , så kan du byta dom. Enkel operation , jag lovar ! Tar max 1 tim även om du aldrig gjort det innan.....

Hade nog kollat lamellerna innan jag beställt fjädrar... o kan du få loss en lamell , så kan du byta dom. Enkel operation , jag lovar ! Tar max 1 tim även om du aldrig gjort det innan.....

haha.. fan, här blir man ju pressad till seriösmecking!! :gnissla
hmm.. äh, jag får se hur jag gör.. lite mer kött på benen angående kopplingen har man ju i alla fall fått.
återkommer med klockren låda eller totalhaveri.. tusen tack så länge :tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...