zx9r bluddrar, förgasare??

knotan

fiddyturbo
Gick med
12 Oct 2006
Hoj
fiddy, annars volvo igen
köpte i vintras en zx9r , tysklandsimport 02a med förgasare.

den har bara gått typ ett par hundra mil senaste 5 åren ska tillläggas, innan dess har den gått betydligt mer, (snart 4800mil)

fint skick i övrigt på hojjen å nybesikltad å köptes på firma osv,.

hojjen är 100% std så när som på ett noname slipon avgas.

nu till saken. den går ibland liiite oroligt på tomgång, (vill ibland tjuvstanna i stadstrafik/rödljus)

på landsvägen går den bra, men runt 7-9000 på 4an å femmans växel så vill den bluddra, oavsett dellast eller fullast, när den vä'l passerar 9000 så går den rätt ok, men jag är nästan 100% säker på att den saknar effekt även efter det, även med mej som förare på bara 65 kilo så går den inte att få upp i över 250km/h , oavsett jag ligger på 4an eller 5an så orkar den helt enkelt inter dra längre....

en kompis sa med största sanolikhet,
1
gammal bensin i förgasarna som torkat igen munstyckena,
2
bensinen idag innehålller 10% etanolvilken den inte är bestyckad för
3
sliponasystemet gör att den vill hamer soppa.
4 tändstiften bör bytas ,

, sen nämnde han även några 2dynojet" munstycken till förgasarna..

vad tror ni om detta??

//Tack på fölrhand
//Niklas (helt nybörjare på sporthojjar)

Hejsan det kan förstås vara flera olika orsaker till dit problem som du själv beskriver det, men jag har haft flera zx-9 -98 och nyare och dom har ett känt problem som passar in perfekt på din beskrivning.
Det är så att dessa har problem med att insugs ventilerna sjuker i sätet i toppen vilket gör att du tappar kompresion och får sämre effekt och gång. jag har haft och även åtgärdat detta på 3 olika zx-9 alla med samma fel, orolig tomgång eller utebliven sådan är den första tecknet sämre effekt är nästa. kan gå ganka bra genom registret om man inte ger ful gas hastigt då den vill börja bluddra i stället.
Finns ett ganka enkelt sätt att kolla genom att göra en komp prov på cylindrarna och se om en/några har sämre komp. annars så är det att lyfta ventilkåpan och kolla ventil spelet helt enkelt vilket inte heller är jätte jobbigt förstås. Alla insugs ventiler kawasaki orginal kostade 1800 spänn när jag köpte senast men det kan ju förstås ändras.
Det är min gissning då detta är känt problem på denna modell.
/Björne

ok, tack för hjälpen.
jag beställer nog hem en dyunojetsats i vilket fall,
och gör komptest när det ändå är isär för byte av stift osv.

visar det sej vara nått galet med ventilerna/kompet så får den nog gå tillbaka till firman iom jag såg till å få motorgaranti , den har ju trots allt gått en hel del mil för motortypen så det känns ju rätt rimligt om det nu är ett känt fel.....

Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick