ZX12R startar ej.....

Strul

Respect All-Fear None
Gick med
12 May 2005
Ort
Tierp "där kråkorna flyger uppochner"
Hoj
Speed Triple 955i -03
Som rubriken låter så får jag ej igång en ZX12r -00, bra snurr på startmotorn, kan få den att tända till ibland, baktänder ibland, slår flammor ur ljuddämparen ibland, när den tänder till så varvar den oftast upp ganska högt och dör sedan omgående.
Vad gör jag för fel :huvet .
Förslag på åtgärder mottages tacksamt :)
 
Låter ju som den får dåligt med bränsle.
Finns det bränslekran på en sån maskin? Prova i så fall att ställa på "PRI" några minuter innan nästa försök.
Är det insprutning? Hör du att bränslepumpen går när du vrider om nyckeln?
 
En polare hade svårt att få igång sin. Sen kollade han luftfiltret vilket var totalt tätt. Efter en rengöring gick den igång direkt. Kan vara värt att kolla kanske...
 
Provar och lyfter tråden igen p g a att jag inte lyckas få igång skiten, senast har jag bytt stift men den bara startar till coh varvar upp och dör:huvet:huvet

Filtren är rengjorda.......

Hjälp??

Ride Safe/Janne
 
Och den gick fint när du ställde in den för vintern? Inte gjort några åtgärder utan bara vinterförvarat?

Hade nämligen liknande problem, men då hade en verkstad råkat kasta om anslutningarna för vacuumsensorn och spjällägesgivaren.
 
Och den gick fint när du ställde in den för vintern? Inte gjort några åtgärder utan bara vinterförvarat?

Hade nämligen liknande problem, men då hade en verkstad råkat kasta om anslutningarna för vacuumsensorn och spjällägesgivaren.

Gick fint när den ställdes av i höstas.
Har inte rört något under vintern, det bötjar bli riktigt irreterande det här :mad:
 
Har du kollat om det är gnista på stiften?
Har du kollat om det är blött på stiften?
Komp?
Ta ur en spridare o se om den duschar ut nån soppa?
Hade ett liknande fel på en bil då var det triggergivaren som gav lite slumpmässiga signaler.
 
Får du några felkoder via lampan i displayen? Trots felet på min, grillad vacuumgivare, fanns inga felkoder.
 
Gnista finns det.
Inga felkoder.
Ta ur spridare ligger nog utanför min "meckkunskap".

Har faktiskt fått igång den idag, MEN när jag stängt av den och provar igen är den lika grinig direkt, måste nöta riktigt innan den går igång, bara tänder till men dör genast.
Kan få hålla på länge innan den går igång, när den väl orkar gå på tomgången så svarar den som den ska på rullen och går bra på tomgången.

Såg nu att grenröret blir rött efter att jag stått och torrgasat en bra stund:confused:

Snart blir den grön och lite dynamit :mad:
 
Provar och lyfter tråden igen p g a att jag inte lyckas få igång skiten, senast har jag bytt stift men den bara startar till coh varvar upp och dör:huvet:huvet

Filtren är rengjorda.......

Hjälp??

Ride Safe/Janne

tja,jag hade exakt samma problem me min zx6r efter vintern..de visade sej att de va för lite kräm i batteriet,så de inte kunde hålla pumpen igång...låter mysko jag vet,men de är sant :P..lycka till :)
 
Har du laddat batteriet? Testat att byta det och stiften känns som ett bra första steg..
 
4t är ju inte så känsliga för gammal bensin men kanske har det blivit vatten i den under förvaringen?
I med färsk soppa..
 
finns det något bränslefilter som kan ha gått ned sig över vintern?

En annan tanke är att jag gissar på att du har vakumstyrd bränslekran på din hoj. om den slangen är lite sprucken så den kan suga tjuvluft får du inget vakum och motorn får således inte den bensin den ska ha.. Kan vara ett förslag. Annars tycker jag att det låter bränslerelaterat...
 
finns det något bränslefilter som kan ha gått ned sig över vintern?

En annan tanke är att jag gissar på att du har vakumstyrd bränslekran på din hoj. om den slangen är lite sprucken så den kan suga tjuvluft får du inget vakum och motorn får således inte den bensin den ska ha.. Kan vara ett förslag. Annars tycker jag att det låter bränslerelaterat...

Ska kolla slangarna idag, tack för förslaget :tummenupp

Jag lutar också åt att det har med bränsletillförseln att göra :confused:
 
Har bytt batteri idag, hjälpte INTE.......

Kan inte heller se att ngn slang är dålig.

Jag får igång den och när den äntligen går så går den bra men för att starta den igen så är det ett j-l nötande på startknappen innan den orkar igång :confused:

Finns det ngn "tändmodul" på en sådan här maskin?

Har en likadan ZX12:a (som går) står bredvid som jag skulle kunna ta delar av och prova....
 
Last edited:
Har bytt batteri idag, hjälpte INTE.......

Kan inte heller se att ngn slang är dålig.

Jag får igång den och när den äntligen går så går den bra men för att starta den igen så är det ett j-l nötande på startknappen innan den orkar igång :confused:

Har du testat med startgas? Går den igång med det så är det ju garanterat fel på tillförseln av soppa.

/Urban
 
*/ ?>
Nyheter
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back
Top