ZX10R -04 rycker på låga varv efter drivpaketsbyte

DrPain

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
ZX10r, -04
Hej!

Lämnade in min ZX10:a på drivpaketsbyte förra veckan. igår gav jag mig ut på en liten tur. Först kändes det kanonbra men efter ett tag så började hojen rycka på låga varv, med lite gaspådrag eller helt utan.

Gasar man på så går den hur fint som helst och motorn låter också väldigt fint, men så ort man kommer ner i hastighet (mellan 10 och 50 km/h) så börjar den hoppa och studsa. Även om man håller jämn gas vi den hastigheten så går den illa.

När den står på tomgång går den också väldigt fint. Kedjan är väl insmord.
Det var premiärturen och så här dåligt gick den inte förra säsongen.

Imorse tog jag den till jobbet. Först kändes det fint igen, körde 15 min på 90 väg men sen när jag kom in på mindre vägar och lägre hastighet så började det gå dåligt igen.

Kan bytet av drivpaketet gjort att det börjar gå dåligt? Fel på kedjan?

Tacksam för alla tips!

Mvh
Joppe

Yes, tycker det ser bra ut. Är det annars ett symptom om man har en för lös kedja?

Last edited:
Sitter bakdrevet centrerat? Hissa upp bakdelen och rotera hjulet så ser du det som en vågrörelse när du rakt uppifrån tittar på den bakersta/yttersta punkten av kedjan/drevet. Viss hastighet på rotationen krävs, hur du når den låter jag vara osagt.

Om så är fallet (vågrörelsen) får du en oscillerande rörelse som bara växer, först med hastighet och senare också med slitage.

Tack för tipset, blueridge! Får ta och kolla upp det. Tror jag åker förbi firman som gjorde det så får det kolla på det också.

Jag är mest orolig att det ska vara något i motorn eller växellådan.

Du kan ha rätt PaleRider, det kan vara kedjan iaf. Kom precis tillbaka från besiktningen (ingen anmärkning) och snackade lite med bestikningskille där. Han trodde först att det var kedjan, när jag förklarade fenomenet för honom men sen när han provkörde trodde han det var något annat också.

Sen åkte jag förbi verkstaden som bytte drivpaketet och bad dem kolla på det. Meken trodde också det var kedjan och bara det men sa att jag skulle återkomma efter att jag spänt kedjan, om felet var kvar.

Ska spänna kedjan någon kväll snart, så hoppas jag att det löser sig och att problemet försvinner.

Du kan ha rätt PaleRider, det kan vara kedjan iaf. Kom precis tillbaka från besiktningen (ingen anmärkning) och snackade lite med bestikningskille där. Han trodde först att det var kedjan, när jag förklarade fenomenet för honom men sen när han provkörde trodde han det var något annat också.

Sen åkte jag förbi verkstaden som bytte drivpaketet och bad dem kolla på det. Meken trodde också det var kedjan och bara det men sa att jag skulle återkomma efter att jag spänt kedjan, om felet var kvar.

Ska spänna kedjan någon kväll snart, så hoppas jag att det löser sig och att problemet försvinner.

Löste sig problemet för dig med att spänna kedjan, Dr Pain?
Jag har samma problem på min ZZR 600...
Jag har inte bytt något men kedjan vart jäkligt slak så jag spände den och då uppdagades detta fenomen..
Kanske ska jag spänna en mer eller slaka den ?

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!