zx-9r, vinande ljud vid gaspådrag

Somehow

Medlem
Gick med
2 Nov 2004
Hoj
ZX-9R 2002
Har en 2002 zx9r som har börjat ge ifrån sig ett "mekaniskt vinande", rätt högfrekvent och helt linjärt mot gaspådrag. Inget pådrag = inget vinande.
Första gången jag hörde det var vid ~130 km/h, men sedan känns det som att det har vandrat ned i hastighet där det hörs. Nu, 50 mil senare så blir vinandet hörbart nånstans runt 60km/h. Ljudet ökar i frekvens med ökad hastighet, växel spelar ingen roll.

Vid kraftiga pådrag från lägre hastigheter (< 50 km/h) kan man möjligen urskilja vinandet, men det kan lika gärna vara inbildning. Men ligger jag i typ 70km/h så räcker det att vrida lite lätt på gasen för att markant öka intensiteten av vinandet.

Någon som har en idé?
Utgående lager i lådan? Hjullager? Kedjan slut?

Slutar de vina när du släpper gasen eller viner de hela tiden även när du drar in koppling och släpper rullen?

Låter som det kanske har med insug att göra eller liknande. Att den drar lite tjuvluft när den börjar suga i sej? Går den fullt normalt eller? Verkar inte ha med lager eller liknande att göra då dessa skulle vina konstant även om du släpper rullen.

Jag tänkte också insug, men borde den då inte låta även vid pådrag på lägre hastigheter? I övrigt går den som ett skott, inga konstigheter på varken tomgång eller resten av registret.

Angående lager tänkte jag om det är något som viner när det blir belastat, i kombination med rotationshastighet och därv inget ljud i låga farter?

Kan vara ett longshot men har du kollat kedjan? Är den för spänd kanske? Beskrivningen påminner om min gamla retta, tidigare ägaren hade tokspänt kedjan.

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025