ZX 10 R -04:a Elfel

Deagol

En vit en vit
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
ZX 10 R NINJA -09
Tjabba !

ar ett problem med min ZX 10:a. Ibland vill insprutingen inte gå igång. Vrider på nyckeln men det välbekanta vinandet uteblir :huvet . Det sprakar liksom ifrån nån burk under kutsen, var nere under den och sprayade lite samt rotade lite ibland kablarna och vips så vart den igång. Detta har hänt tidigare och jag letar febrilt efter vad som kan vara fel.

Någon som varit med om nåt liknande ????

\\Degis

Tjabba !

ar ett problem med min ZX 10:a. Ibland vill insprutingen inte gå igång. Vrider på nyckeln men det välbekanta vinandet uteblir :huvet . Det sprakar liksom ifrån nån burk under kutsen, var nere under den och sprayade lite samt rotade lite ibland kablarna och vips så vart den igång. Detta har hänt tidigare och jag letar febrilt efter vad som kan vara fel.

Någon som varit med om nåt liknande ????

\\Degis

Låter som dålig kontakt nånstans, kolla kontaktstyckena så det inte har kommit in fukt o skit , annars så kan det vara nått relä som det är glapp i .

behöver du delar så hör av dig

Låter som dålig kontakt nånstans, kolla kontaktstyckena så det inte har kommit in fukt o skit , annars så kan det vara nått relä som det är glapp i .

behöver du delar så hör av dig

Ska kolla nu i mars när jag tar ut den, regöring etc etc

Vinandet är bränslepumpen, kolla anslutningarna till den.

Last edited:
Vinandet är bränslepumpen, kolla anslutningarna till den.

Jupp I know :)

Det som jag har märkt är att kl står på 01:00 efter att den inte velat gå igång dvs precis som om den gör en reset på allting. Kanske kan va nåt lull lull med tippskydd, imobben eller nåt ?

Vinande är också att den vrider på spjällen inne i trottelhusen samt vrider på spjället som sitter innan ljuddämparen.

Dom hittade inget på servicen och när jag skulle hämta den så givetvis gick den inte igång. Bara att röra lite på en kabel så gick den igång. Nu vet jag var och att det inte är en slump så då är det bara att kolla kontakterna och kablarna.. Jag tror att där blir kortis någonstans för klockan nollställer sig nämligen oxå. Precis som om den bootar om systemet liksom....

Behöver inte vara kortis. Har man dålig kontakt på en grov kabel får man spänningsfall när man börjar dra ström, tex trycker på startknappen.

Brukar iofs resultera i en startreläsummer.
Min Yamma har för övrigt gjort precis likadant en enda gång. Stendog när jag tryckte på startern, jag blev iskall och fipplade med kablar. Den startade sedan med nollad klocka med mera och har inte gjort om det. Otrevligt.

mmm det liksom sprakar under kutsen bland reläerna, startreläsummer. Skall öppna upp i helgen o följa sladdar !

Förtydligande eftersom du triggade:
Låter ungefär som ett dämpat smatterband man hade på trampcykeln när man var lite knatte. Eller något som kuggar över.

Edit: Min båt gjorde så en gång också, var kopparn på pluspolen som "svartnat" och gav dålig kontakt mot kabelskon.
Säkert nåt kemiskt/galvaniskt.

Last edited:
Precis åt det hållet låter det. Nu när jag kom hem ville den inte gå igång efter att jag stannat. För mörkt ute för att börja gräva i det ikväll får ta det på torsdag eller fredag....

Tackar för feedbacken :)

Precis som tidigare inlägg , kolla batteriets poler och anslutningar.
Kan uppstå riktiga cp problem om där är dålig kontakt , jordfel vid dom kraftiga kablarna från batteriet.

Precis som tidigare inlägg , kolla batteriets poler och anslutningar.
Kan uppstå riktiga cp problem om där är dålig kontakt , jordfel vid dom kraftiga kablarna från batteriet.

Dem som letar han finner. Man kan ju inte vara riktigt säker med det vore ganska lustigt om det inte var det här som var problemet eftersom när jag gjort rent så startar den utan problem :va

Bifogat

• DSC00045.JPG
    DSC00045.JPG
    64.9 KB · Visningar: 73
  • DSC00046.JPG
    DSC00046.JPG
    71.1 KB · Visningar: 60
Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025