Zumo 550 VS Zumo 500

Lasse200

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2008
Hoj
02 suzuki V-strom
Jag håller på att få tuppjuck :huvet. Jag har läst nästan varje inlägg på

forumet och halva internet om ämnet :jisses

Och vad är det för skillnad på 550 mot 500. För utom typ 1 GB minne

Tackar för svar !!!!!

Ha De//Lasse

550: Europakarta
500: Nordenkarta

Plus minnet som du redan påpekat.

Mvh
Danne

Minnet 500 förladdat med norden 550 hela europa.
Men du får med hela euoropa på skiva i båda så det är bara att skaffa ett minneskort till 500.

Det saknas också bilfäste i 500.

Det är det som skiljer.

KLämde lite på 660 på mässan, och jag är inte impad. Inte mycket nytt mot 550, förutom större skärm faktiskt.

Kommer en modell längre fram som kommer heta 6020 (eller nåt i den stilen) som tydligen skall ta över efter 276/278 för dom som vill ha en GPS med lite fler möjligheter att dona med inställningar etc.

vet du ungefär när?

Oregon 400 kan växla mellan väg och terrängkörning

http://www8.garmin.com/buzz/demos/oregonDemo.jsp

det saknar jag på 550, kanske 6020 kan växla.

På Zumo 550 har du under menyn "Ruttpeferenser" tre olika val, kortare tid - kortare väg - terräng.

För gps användning på MC skulle jag idag rekommendera Garmins navigatorer i följande ordning, 276/278, 60CSx, Zumo 550.

Själv så valde jag Zumo 550 för att ha en navigator som skulle fungera både i bilen(tal) och på hojen.

Skulle jag välja idag så skulle jag köpa en billig Nuvi till bilen och en 60 CSx till hojen.

Bifogat

• DSCF3956.JPG
    DSCF3956.JPG
    112.9 KB · Visningar: 65
På Zumo 550 har du under menyn "Ruttpeferenser" tre olika val, kortare tid - kortare väg - terräng.

För gps användning på MC skulle jag idag rekommendera Garmins navigatorer i följande ordning, 276/278, 60CSx, Zumo 550.

Själv så valde jag Zumo 550 för att ha en navigator som skulle fungera både i bilen(tal) och på hojen.

Skulle jag välja idag så skulle jag köpa en billig Nuvi till bilen och en 60 CSx till hojen.

278 verkar ju bra, vore intressant se efterföljaren till den, frågan är bara när den kommer.

En 620 går bort för mig då jag fullkomligt älskar min dashboard som finns i Zumo 550.
Zumo 660 har stör för A2DP Bluetooth vilket är rackarns bra om man vill lyssna på musik utan sladd.
MEN Zumo 660 sparar bara 10 rutter medan 550 fixa 50!
Tillfällig tankevurpa från Garmin får vi hoppas... kan ju fixas med firmware.

Köra med hojen i sjön eller?? :hihi

:hihi

som jag fattar det så går det att trycka i friluftskartan i den, annars skulle de nog inte nämnt 620 som ersättare till 278

En 620 går bort för mig då jag fullkomligt älskar min dashboard som finns i Zumo 550.
Zumo 660 har stör för A2DP Bluetooth vilket är rackarns bra om man vill lyssna på musik utan sladd.
MEN Zumo 660 sparar bara 10 rutter medan 550 fixa 50!
Tillfällig tankevurpa från Garmin får vi hoppas... kan ju fixas med firmware.

ja varför kan de inte trycka de flesta finesser i en GPS så man inte behöver flera, vad är dashboard för nåt?

kanske får bli en CS60x och en Zumo då....

Last edited:
Den funktion som är intressant iaf om man utnyttjar gpsen för offroadkörning är att kunna visa flera spår/tracks samtidigt obs inte rutter.

Detta kan inte Zumo550 den fixar bara ett spår åt gången däremot fixar 60CS 60CSX 276 278 att visa ett flertal spår samtidigt.

Har inte både Zumo 550 och 660 minneskortplats, då kan man ju spara oändligt med rutter utan begränsning

Tyvärr är det operativet som sätter begränsningen inte minnesutrymmet.

:hihi

som jag fattar det så går det att trycka i friluftskartan i den, annars skulle de nog inte nämnt 620 som ersättare till 278

ja varför kan de inte trycka de flesta finesser i en GPS så man inte behöver flera, vad är dashboard för nåt?

kanske får bli en CS60x och en Zumo då....

Det är den speciella menyn med soppamätare osv... mycket bra när man måste hitta mer soppa på ställen man aldrig varit på förr! Dessutom har Zumon detta tillgängligt via ett touchscreengränssnitt designat för att man skall slippa ta av sig hanskarna.

Last edited:
Tyvärr är det operativet som sätter begränsningen inte minnesutrymmet.
.

Hur kan operativet sätt begränsningen om jag lägger in 100st rutter på ett minneskort och åker ut i Europa. Menar du att jag bara skulle kunna använda 10st. Antalet som Garmin uppger är väl hur många rutter du kan ha på det inbyggda minnet?

Hur kan operativet sätt begränsningen om jag lägger in 100st rutter på ett minneskort och åker ut i Europa. Menar du att jag bara skulle kunna använda 10st. Antalet som Garmin uppger är väl hur många rutter du kan ha på det inbyggda minnet?

:huvet :huvet

Operativet anger ett max antal rutter enheten kan jobba med.
Om du så har 1000 rutter så kan du ändå bara läsa in 10st.

De måste laddas in via mapsource som du har på din dator eller så kan du skapa dessa direkt i din enhet. Max antal är förutbestämt och har inget med lagringsutrymme att göra. En GPS är ingen dator...

Tydligt nog?

https://buy.garmin.com/shop/compare.do?cID=135&compareProduct=15000&compareProduct=414

Edit: Redan nu ser jag att Zumo 660 kan klara 20 rutter... firmwareuppdateringar är bra. Nu fattas bara 30.

Last edited:
:huvet :huvet

Operativet anger ett max antal rutter enheten kan jobba med.
Om du så har 1000 rutter så kan du ändå bara läsa in 10st.

De måste laddas in via mapsource som du har på din dator eller så kan du skapa dessa direkt i din enhet. Max antal är förutbestämt och har inget med lagringsutrymme att göra. En GPS är ingen dator...

Tydligt nog?

Du suger Zumo fett om det är så för på min Colorado kan jag hämta rutter från minneskortet och köra efter dom. Då jag inte har en Zumo men min svärfar har så ska jag fråga honom om den är så dålig så han måste ha tillgång till dator för att föra över rutterna när han är ute i europa och åker.

Läser man instruktionsboken så kan man ju flytta och hämta rutter på :confused: minneskortet

Och på Zumo 660 står detta 20 (additional storage on microSD™ card) :huvet
Måste man fortfarande ha dator:fyllisar

Last edited:
Du suger Zumo fett om det är så för på min Colorado kan jag hämta rutter från minneskortet och köra efter dom. Då jag inte har en Zumo men min svärfar har så ska jag fråga honom om den är så dålig så han måste ha tillgång till dator för att föra över rutterna när han är ute i europa och åker.

Läser man instruktionsboken så kan man ju flytta och hämta rutter på :confused: minneskortet

Och på Zumo 660 står detta 20 (additional storage on microSD™ card) :huvet
Måste man fortfarande ha dator:fyllisar

Jag försökte efter att ha tvivlat igår, att på min Zumo 550 ladda in 51 små rutter (från mapsoure) och hade sedan tidigare ett tiotal inlagda rutter.

Neeee......... det funkar alltså inte Zumon vill inte ta emot/lagra/läsa in fler än 50 rutter i gpsen. Dvs Zumo kan inte läsa diekt från minneskortet untan använder enbart det inbyggda minnet som är begränsat på nåt sätt till 50 rutter.

Men å andra sidan så räcker 50 rutter ganska långt.

Sen skall det att gå att läsa in nya rutter från minneskortet men då skrivs tidigare rutter över.

Kolla in...

http://garminzumo.wikispaces.com/FAQ#toc10

"Can I use the SD card to transfer routes?

Yes, but it is not the standard procedure: All routes, tracks and waypoints create in Mapsource are normally stored in the .GDB format. Normal procedure is to use Mapsource "send to device" (see description above) and routes get stored in the internal memory right away.
Reasons for using the SD card to transfer / store files:

You have more then 50 routes (maximum capacity in the internal memory) you want to take with you
Files are already in the GPX format
Back up for your holiday's routes

You can transfer files using the SD card following this procedure:

In Mapsource, use "save as"
Select in the box "save as type..." the format *.gpx
You can now either save the file on your hard drive or copy it on the Zumo's SD card directly
Make sure you created a folder on the SD card named :/Garmin/GPX/ and store all .gpx files in there
If you disconnect your Zumo from the USB or you replace the SD card in the Zumo's slot, it should ask (after about 30 seconds) "new data found; do you want to import?"
Select yes and the route gets imported onto the internal memory."

Last edited:
Sen skall det att gå att läsa in nya rutter från minneskortet men då skrivs tidigare rutter över.

Tack det är det jag försökt få vissa att förstå att om det är 10,20,30 rutter som går i gpsen är ovesäntligt bara den har minneskort. :tummenupp
Ta din Zumo som tar 50 rutter i gpsen och du behöver ha 55 rutter med dig så är det ju bara att ha alla 55 på minneskortet och föra över dom till gpsen den dag man använder rutten. Då kanske man kan köpa en Zumo ändå istället för 60csx?:banana

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!