ZR-7 som slingrar sig vid fjädringsrörelser i kurvor

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ludvika
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Tycker det känns som att cykeln slingrar sig vid skapliga fjädringsrörelser bak när man svänger och lutar sig en del. Vad kan det bero på? Vad är det som händer. Det är lite läskigt, speciellt om det är spårigt samtidigt.
 
Rymding skrev:
Tycker det känns som att cykeln slingrar sig vid skapliga fjädringsrörelser bak när man svänger och lutar sig en del. Vad kan det bero på? Vad är det som händer. Det är lite läskigt, speciellt om det är spårigt samtidigt.

Kollat lufttrycket bak?
 
Rymding skrev:
Vad kan det bero på?
Slitet däck fram och/eller bak?
Korrekt lufttryck?
Om det går, justera upp förspänning några klick och även returdämpning om sådan finns.

Sökt på forumet i ämnet?
 
Last edited:
Har kollat trycket. Har justerat förspäningen två hack. Retur dämpningen har fyra steg och står på läge 2. Var inne på att prova med 3, men ville inte påverka eraa svar med ledtrådar.

Ska genast prova med läge tre på reurdämpningen. Tack för alla snabba och bra svar. :tummenupp
 
eus skrev:
Nja, förspänningen vet jag inte om du behöver pilla på.
Testa kompressionen istället

Om jag fattat saken rätt så finns det bara förspänningsjustering medelst hakbyckel och en returdämparjustering. Alternativt är den 4-lägesdämparjusteringen både för kompression och retur. Tycker inte att det känns som att fjädern behöver förspännas mera. Den känns ganska stum och har aldrig nånsin bottnat eller ens varit nära. (Är man smäcker så,,,,) ;)


Kommentar till Jåke:
Beklagar att alla dessa frågor om slimgrande ZR-7:or fullständigt spolar bort alla minoritetsfrågor som t.ex. hur man slangar och gör stoppies. :Bugar


/R
 
Rymding skrev:
Om jag fattat saken rätt så finns det bara förspänningsjustering medelst hakbyckel och en returdämparjustering. Alternativt är den 4-lägesdämparjusteringen både för kompression och retur. Tycker inte att det känns som att fjädern behöver förspännas mera. Den känns ganska stum och har aldrig nånsin bottnat eller ens varit nära. (Är man smäcker så,,,,) ;)


Kommentar till Jåke:
Beklagar att alla dessa frågor om slimgrande ZR-7:or fullständigt spolar bort alla minoritetsfrågor som t.ex. hur man slangar och gör stoppies. :Bugar


/R
Förspänningen gör inte dämparen hårdare, eller ska inte göra det iaf.
Det är kompressionen som gör det, nu vet jag inte vad det finns för inställningar på en ZR-7 eller hur den ser ut.
Men vanligtvis sitter kompressionen uppe på dämparen å returen brukar sitta på neredelen.
 
17 var snabb du är,,,,

4-stegsratten sitter i botten. I topp finns ingen, men ZR-7 är ju inte en Ninja direkt.

Tack igen!


/R
 
Rymding skrev:
17 var snabb du är,,,,

4-stegsratten sitter i botten. I topp finns ingen, men ZR-7 är ju inte en Ninja direkt.

Tack igen!


/R
Har man det lugnt på jobbet så...

Du får nog byta hoj helt enkelt så kan du köra ännu fortare :tummenupp
 
Om den är slingrig i häcken när du har lite lägg så är det förmodligen mer returdämpning som behövs bak. Har den svårt att hålla spåret under dessa "slingringar" så testa även nått hack på returen fram !
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top