Zh2 ecu flash

k4rtan

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2023
Hoj
Kawa zh2 -20
Hojt, någon som har erfarenhet av att göra en ecu flash på sin zh2? Har sett mycket på tuben om att gasspjället inte öppnar till 100% trots att man ger fullt, utan först efter typ 8000varv.
Verkar inte vara några problem att få ut 210hk på hjulet och effektkurvan ser ut att bli en helt annan..

Någon iruntom Hälsingland som gör detta?
 
"Bren tuning has a flash for the bike for $800 that takes a stock zh2 to 220 hp with no other mods"
 
Skämt o sido Kawan är väll en av dom potentare hojarna att flacha, det ryktas ju om att en R1 av senaste snitt decattad o flacha skall röra sig om samma resultat men jag har inte sett någon sådan på R1M.

Hoppas att du finner någon bra firma o återkommer med broms resultat på papper, är det 220 på slangen är det respekt??
 
Jag var lite spekulant på en Z h2 för nåt år sedan men dels har de utseendet emot sig och hela vitsen med en kompressor-puffra känns som att den går förlorad om man vet att den är så strypt från fabriken.

Jag menar, ge mig tillgång till all effekt så kan jag väl få bestämma själv om jag vill använda den? ?‍♂️
 
Jag var lite spekulant på en Z h2 för nåt år sedan men dels har de utseendet emot sig och hela vitsen med en kompressor-puffra känns som att den går förlorad om man vet att den är så strypt från fabriken.

Jag menar, ge mig tillgång till all effekt så kan jag väl få bestämma själv om jag vill använda den? ?‍♂️
Absolut inte, det vet ju alla att då kör man ihjäl sig direkCt :fakta pappa staten och tillverkarna vet vad som är bäst för dig, du ska vara vara glad och tacksam att de låter dig få tillgång till såpass mycket effekt som du får :mattias
 
Magiskt ? Handheld enheten där man får flashfilen mailad ser smidigt ut.. nu får snöhelvete försvinna! ?
 
Hojt, någon som har erfarenhet av att göra en ecu flash på sin zh2? Har sett mycket på tuben om att gasspjället inte öppnar till 100% trots att man ger fullt, utan först efter typ 8000varv.
Verkar inte vara några problem att få ut 210hk på hjulet och effektkurvan ser ut att bli en helt annan..

Någon iruntom Hälsingland som gör detta?
Alla moderna insprutade motorer funkar så. Att.öppna gasspjällen helt på låga varv ökar inte effekten eftersom motorn inte kan förbränna lika mycket luft och bränsle som vid höga varv där motorn producerar full effekt.
Det förstår allla som kört förgasarhoj. ?
 
Alla moderna insprutade motorer funkar så. Att.öppna gasspjällen helt på låga varv ökar inte effekten eftersom motorn inte kan förbränna lika mycket luft och bränsle som vid höga varv där motorn producerar full effekt.
Det förstår allla som kört förgasarhoj. ?
Det är tvärt om. Kawan börjar stänga gasspjällen vid högre varv så de är inte mer än halvöppna vid fullvarv. Det är det som är ”strypningen”. Flashningen gör bl.a. att spjällen tillåts öppna fullt hela vägen till varvstopp.
 
Det är tvärt om. Kawan börjar stänga gasspjällen vid högre varv så de är inte mer än halvöppna vid fullvarv. Det är det som är ”strypningen”. Flashningen gör bl.a. att spjällen tillåts öppna fullt hela vägen till varvstopp.
Ok, ja det är ju något annat.
 
Det är tvärt om. Kawan börjar stänga gasspjällen vid högre varv så de är inte mer än halvöppna vid fullvarv. Det är det som är ”strypningen”. Flashningen gör bl.a. att spjällen tillåts öppna fullt hela vägen till varvstopp.

Hörde nåt om det där på många hojar i USA, tydligen har de ljudkrav vid maxvarv medans EU mäter vid 50km/h för euro-klassningen och bilbekämpningen mäter stillastående vid en viss kolvhastighet.
Är du säker att hojarna som säljs här beter sig på samma sätt?
 
Hörde nåt om det där på många hojar i USA, tydligen har de ljudkrav vid maxvarv medans EU mäter vid 50km/h för euro-klassningen och bilbekämpningen mäter stillastående vid en viss kolvhastighet.
Är du säker att hojarna som säljs här beter sig på samma sätt?
Helt säker, annars skulle toppeffekten vara mycket högre
 
Alla moderna insprutade motorer funkar så. Att.öppna gasspjällen helt på låga varv ökar inte effekten eftersom motorn inte kan förbränna lika mycket luft och bränsle som vid höga varv där motorn producerar full effekt.
Det förstår allla som kört förgasarhoj. ?
Jotack det är jag med på.. men det låter inte som grejjerna blöddrar direkt. På effektkurvan ser man att hojen drar även från låga varv när ecu'n inte är med och bromsar. En schysst tune bara så man får vad man betalat för, förstår väll du å ?
 
Mycket vinner man på att den går mycket jämnare känns inte så mycket av/på när kör i jämn fart. Mycket av strypningen är vad jag fattat för att klara ljud/avgaskrav mm.
Kolla med Sweden fastbike i Malmö han vet jag har gjort H2-SX och H2
Har funderat på att fixa till min H2-SX men har inte blivit av ännu.
 
Har precis själv flashat min.
Klart värt det, upplever hojen att bli lättare, mindre ryckigare samt bättre tryck i högre hastigheter (på banan)
Quick shiften vart lite smidigare tycker jag.

Jag körde en försiktig flashning, kommer att utöka mer på konfigurationen framöver.
Valde att göra det själv, för att undvika att få ECU'n låst och kunna flasha den hur många ggr jag själv vill.

Åtgärder:
* tog bort fartspärren.
* tog bort fuel cut.
* optimerade ETV (electronic throttle valve).
* sänkte arbetstemperaturen pga den ökade effekten.
 
Last edited:
Kul. Men på vilket sätt kan man flasha själv?
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top