Z900 serviceintervall?

Naken-Matte

Sporthojsnörd
Gick med
17 Feb 2021
Hoj
Kawasaki z900 -17
Har letat överallt, men hittar bara att 1a servicen är efter 100mil.
Sen då? Är det 600mils intervaller?
Kawasaki z900 -17
Mvh
 
Har letat överallt, men hittar bara att 1a servicen är efter 100mil.
Sen då? Är det 600mils intervaller?
Kawasaki z900 -17
Mvh
https://www.qwant.com/?q=Kawasaki z900 users manual&t=web
Olja och oljefilter 1200 mil och varje år (!?). Ventilspel 2400 mil. Sida 107.
https://ownersmanuals2.com/kawasaki/z900-2017-owners-manual-72460
Med tanke hur långt de flesta hojar rullar varje år, strax under 200 mil i Sverige, så stämmer "mil för oljeservice" riktigt bra med när jag byter olja,
nån gång mellan 200 och 300 mil när hojen är hemma i garaget. Efter läst om hur oljans viskositet minskar här.
http://www.nightrider.com/biketech/oiltest1.htm

Relative Viscosity Retention
(as a percentage of initial viscosity retained
after normal use in the same motorcycle)​
0 km​
1200 km​
2400 km​
0 miles​
800 miles​
1500 miles​
Mobil 1
Castrol Syntec
Castrol GTX
Honda HP4
Spectro 4​
100%
100%
100%
100%
100%​
86.6%
78.1%
72.2%
69.2%
68.0%​
83.0%
74.5%
68.0%
65.6%
63.9%​
 
Last edited:
https://www.qwant.com/?q=Kawasaki z900 users manual&t=web
Olja och oljefilter 1200 mil och varje år (!?). Ventilspel 2400 mil. Sida 107.
https://ownersmanuals2.com/kawasaki/z900-2017-owners-manual-72460
Med tanke hur långt de flesta hojar rullar varje år, strax under 200 mil i Sverige, så stämmer "mil för oljeservice" riktigt bra med när jag byter olja,
nån gång mellan 200 och 300 mil när hojen är hemma i garaget. Efter läst om hur oljans viskositet minskar här.
http://www.nightrider.com/biketech/oiltest1.htm

Relative Viscosity Retention
(as a percentage of initial viscosity retained
after normal use in the same motorcycle)​
0 km​
1200 km​
2400 km​
0 miles​
800 miles​
1500 miles​
Mobil 1
Castrol Syntec
Castrol GTX
Honda HP4
Spectro 4​
100%
100%
100%
100%
100%​
86.6%
78.1%
72.2%
69.2%
68.0%​
83.0%
74.5%
68.0%
65.6%
63.9%​
Så du byter olja 4-6 gånger oftare än tillverkaren rekommenderar, beroende på vad nu din hoj har för rekommendationer? Du tror inte att dom som bygger hojarna har järnkoll på oljans kvalitet, egenskaper och påverkan över tid? Och du tror att dom skulle rekommendera något som är skadligt för motorn? Man byter ju olja när den har nått den nivå där den inte uppfyller kraven längre, och beroende på var man börjar så kan det ju vara 20% av hur den är som ny.
 
Så du byter olja 4-6 gånger oftare än tillverkaren rekommenderar, beroende på vad nu din hoj har för rekommendationer? Du tror inte att dom som bygger hojarna har järnkoll på oljans kvalitet, egenskaper och påverkan över tid? Och du tror att dom skulle rekommendera något som är skadligt för motorn? Man byter ju olja när den har nått den nivå där den inte uppfyller kraven längre, och beroende på var man börjar så kan det ju vara 20% av hur den är som ny.
Det är det som det är det fina med MC, man byter olja när man vill, man smörjer kedjan när man vill, man tvättar hojen när man vill. O.s.v.
Har du funderat över att Kawasaki dels säger att det räcker med oljebyte efter 1200 mil. Vilket motiv ?
Dels att man ska byta efter ca 200 mil (genomsnitt MC / år). Vilket motiv ?
Har du funderat över varför man byter olja på MotoGP hojarna, inte en gång om året utan varje dag.
Är det för man kör på så dålig olja i MotoGP ? Eller ?
 
Åker man runt på Moto
Det är det som det är det fina med MC, man byter olja när man vill, man smörjer kedjan när man vill, man tvättar hojen när man vill. O.s.v.
Har du funderat över att Kawasaki dels säger att det räcker med oljebyte efter 1200 mil. Vilket motiv ?
Dels att man ska byta efter ca 200 mil (genomsnitt MC / år). Vilket motiv ?
Har du funderat över varför man byter olja på MotoGP hojarna, inte en gång om året utan varje dag.
Är det för man kör på så dålig olja i MotoGP ? Eller ?
Ja en Z900 är ju i princip en MotoGP-hoj och ts har förmodligen samma körstil som Joan Mir så det låter ju helt befogat att byta olja varje dag...
 
Det är det som det är det fina med MC, man byter olja när man vill, man smörjer kedjan när man vill, man tvättar hojen när man vill. O.s.v.
Har du funderat över att Kawasaki dels säger att det räcker med oljebyte efter 1200 mil. Vilket motiv ?
Dels att man ska byta efter ca 200 mil (genomsnitt MC / år). Vilket motiv ?
Har du funderat över varför man byter olja på MotoGP hojarna, inte en gång om året utan varje dag.
Är det för man kör på så dålig olja i MotoGP ? Eller ?
Det gäller väl alla fordon? Eller för den delen nästan allt.

Nej, dom säger INTE att man ska byta efter 200 mil, var 1200e mil eller varje år, beroende på vad som inträffar först. Enda motivet att byta varje år är för att hålla liv i verkstäderna, och för att olja till viss del åldras över tid, men det beror också väldigt mycket på hur hojen förvaras, körcyklernas utseende osv. Det finns fortfarande stora marginaler i tillverkarnas serviceintervaller.

Jag förutsätter att du byter bromsvätska, gaffelbensolja mm lika ofta?
 
https://www.qwant.com/?q=Kawasaki z900 users manual&t=web
Olja och oljefilter 1200 mil och varje år (!?). Ventilspel 2400 mil. Sida 107.
https://ownersmanuals2.com/kawasaki/z900-2017-owners-manual-72460
Med tanke hur långt de flesta hojar rullar varje år, strax under 200 mil i Sverige, så stämmer "mil för oljeservice" riktigt bra med när jag byter olja,
nån gång mellan 200 och 300 mil när hojen är hemma i garaget. Efter läst om hur oljans viskositet minskar här.
http://www.nightrider.com/biketech/oiltest1.htm

Relative Viscosity Retention
(as a percentage of initial viscosity retained
after normal use in the same motorcycle)​
0 km​
1200 km​
2400 km​
0 miles​
800 miles​
1500 miles​
Mobil 1
Castrol Syntec
Castrol GTX
Honda HP4
Spectro 4​
100%
100%
100%
100%
100%​
86.6%
78.1%
72.2%
69.2%
68.0%​
83.0%
74.5%
68.0%
65.6%
63.9%​
Tack! 1200mil, där blev jag snopen!
Då byter jag själv innan vintervila, så kan jag kosta på stämpel vid 1200:)
 
https://www.qwant.com/?q=Kawasaki z900 users manual&t=web
Olja och oljefilter 1200 mil och varje år (!?). Ventilspel 2400 mil. Sida 107.
https://ownersmanuals2.com/kawasaki/z900-2017-owners-manual-72460
Med tanke hur långt de flesta hojar rullar varje år, strax under 200 mil i Sverige, så stämmer "mil för oljeservice" riktigt bra med när jag byter olja,
nån gång mellan 200 och 300 mil när hojen är hemma i garaget. Efter läst om hur oljans viskositet minskar här.
http://www.nightrider.com/biketech/oiltest1.htm

Relative Viscosity Retention
(as a percentage of initial viscosity retained
after normal use in the same motorcycle)​
0 km​
1200 km​
2400 km​
0 miles​
800 miles​
1500 miles​
Mobil 1
Castrol Syntec
Castrol GTX
Honda HP4
Spectro 4​
100%
100%
100%
100%
100%​
86.6%
78.1%
72.2%
69.2%
68.0%​
83.0%
74.5%
68.0%
65.6%
63.9%​
Mycket intressant läsning, tack för länken.
 
Mycket intressant artikel det är ju dock några år sedan den gjordes så oljorna har garanterat inte blivit sämre.

Enda som kan bli fel är ju bilMotorolja i motor med våt koppling, brist på friktion aditiv till kopplingen som ochså är i alla ATF oljor samt alla Turbo kombi oljor som funkar i motor, växellådor, servos, hydraul system.
 
Har letat överallt, men hittar bara att 1a servicen är efter 100mil.
Sen då? Är det 600mils intervaller?
Kawasaki z900 -17
Mvh
Serviceboken säger att den ska servas varje 600 mil, men kommer årsservice före så ska det tydligen vara det som gäller. Kanske lika bra det för servicen för 600 mil är typ kontroll av däck, kedja, bromsar osv. Inget oljebyte eller liknande. ?
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top