z6xr Sliten koppling?

arnel guess

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2010
Hoj
1995 ninja xz6r
Har en zx6r från 1995 och när jag är ute och kör (främst i högre hastigheter) så varvar den som fan från 6-7000 rmp och uppåt. Vet inte riktigt hur jag ska förklara mer, men kan det vara en sliten koppling?

Har även ett annat problem då jag accelerar i 2ans växel och kommer upp i högre farter blir det som att växeln hoppar ur, och jag inte får i någon växel då.

Måste först växla upp och då känns det som att ja inte får någon växel i ,när jag sedan växlar ner får ja i en växel. Det låter nästan som att kedjan hoppat av och rasslar.

Är väldigt dålig på att beskriva problematiken, men hoppas att någon förstår vad jag menar eller har några frågor jag kan svara på som kan hjälpa mig på vägen.

Tacksam för svar!

Kopplings lamellerna är inge större problem att byta om det nu är dessa som är slut på. köp en handbok så löser du det, ny lameller kostar runt 800kr
Däremot att du tappar växlarna är troligen slitna drev i växellådan vilket tyvärr inte är lika lätt att byta.

Ett tips bara när det gäller byte av kopplingslameller på ZX6 & 9 är att ALLTID köpa original. Risken att det blir skit är annars stor.
Med handbok så byter du lameller på en halvtimma:tummenupp

Vad det gäller växlarna kan jag bara hålla med Micke85. Mest troligt växellådan och det är ett känt "problem" ZXorna.

Hm, tack för svaren! Vart får man lättast tag i en sådan handbok? Och vart kan jag köpa original lamellerna till ett bra pris?Bor i sthlm..

Jag är ny inom hoj världen, det är min första hoj.. Rätt rolig o köra faktiskt :banana
Men växelslåds problemet är det någonting jag bör vara försiktig med eller kan man köra ändå?

Last edited:
Back