Z1000 Dirt-Café? byggtråd (modemdöd)

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
CBR954RR
Byggtråd: Z1000 Dirt-Café Revised!

Jahapp. Då var det dags igen!

Då jag inte riktigt är klar med finslipningen av min TTR som ni kan se i offroad forumet så kommer åtminstone EN person här på forumet peta upp mig till
en ny rangordning av galenskap. Tokdoktor eller nåt, vad vet jag?

Hur som helst så skyller jag allt på de som drog igång Flattracker tråden under bilder/filmer. Det vart en inspirationskälla som vart för stor för att inte göra något utav.
-Inte för att det i detta skede kanske blir så värst mycket ändring, men lugn....ni som inte känner mig kommer lära er att det kommer mera:D

Utgångsojbjektet är en Kawasaki Z1000J från 82. Den har dock fästen för halvkåpa i ramen och både dämpare och styre från en 1000R Eddie Lawson Replica så den är säkert HPD av något slag.
Tanken jag har är att rensa upp utseéndet och göra den precis så agressiv i formerna som Kawa borde ha gjort från början.
Lättning genom att plocka väck saker och strippa ner den på lite utrustning står också på schemat. Målet är en skitfrän och rå gammal Kawa med både bruksvärde, attityd och drag.

Efter genomgång av förgasarna, omjystering nålar, borttagning el/batteri och luftburk för att byta till koniska filter samt byte av ventilkåpspackning och lite reparation och fix av stödet och en del annat igår så kom jag till garaget idag
full av inspiration för första gången på länge!

Efter lite måttande satte jag igång.
Bakersta ramen har rören inskjutna i de främre och om jag tog en decimeter där kunde jag kapa ner sadeln och använda befintliga bultar under för fastsättning i U-plåten som håller främre stänkan. -Perfekt!

Nerkortningen av ramen krävde som sagt lite sadelmek.
Prick en dec. kortare vart den. Den skall även sektioneras några centimeter i bak kant för att stämma 100% med ank-häcken, men det får jag ta senare ihop med slutfinishen på sadelstommen.
Är det någon som kan rekommendera någon bra foam man kan figursåga/slipa till formen på till sadeln?

Här följer några mockup bilder. Ramen är svetsad och allt passar som jag ville:) Jag gillar faktiskt baklyset på hojen, men det måste flyttas in en decimeter in under plasten. Det går om jag bygger en egen fästplåt till allt därbak. En fundering är två små runda bakljus i ovankant på häcken med topparna infällda i plasten och sedan regplåten direkt under. Regplåten får nämligen plats där lampan sitter nu!! Det skulle bli väldans kompakt och kanske ett bra avslut på häcken.
Jag känner dock att jag behöver MASSOR med tips och råd!
Säg vad ni tycker ser bäst och vad ni tror jag funka!
Färdig hoj med skrot i bak (ej inflyttat lyse):

Helt rensad bakdel så man kan se det fina utrymmet som går att jobba med som man samtidigt gärna inte fyller upp för mycket....

Efter eventuell flytt av batteriet, inbyggnad av enkelfjädring om det får plats samt förstärkning av svingen , upprensning av instrument och byte av däck och kanske kanske kanske även till ekerhjul så står endast två saker på önskelistan att få gjort:
Renovering av motorn och byte till en modernare gaffel.
Det mesta ovan lär dock komma efter den annalkande sesongen.

Jahapp, det vart en lång startpost det här som vanligt. Säg vad Ni tycker...bra eller anus? Kasta gärna era idéer på mig om hur jag kan bygga vidare.

Last edited:
Ouuuu, vilka vibbar man får.
Om du får ner styrhöjden lite, på med bitigare styre, rensar ur bland instrumenteringen (den stora blaffan mitt på styret åsyftas, inte mätarna som är snygga:)), mastigare framgaffel och bromsar samt lite mulligare hjul så matchar den ju jänke-bilen i bakgrunden perfekt.
Vilken duo, vilket par! Som Bonnie&Clyde, Batman&Robin, Bacon&ägg:banana

Ouuuu, vilka vibbar man får.
Om du får ner styrhöjden lite, på med bitigare styre, rensar ur bland instrumenteringen (den stora blaffan mitt på styret åsyftas, inte mätarna som är snygga:)), mastigare framgaffel och bromsar samt lite mulligare hjul så matchar den ju jänke-bilen i bakgrunden perfekt.
Vilken duo, vilket par! Som Bonnie&Clyde, Batman&Robin, Bacon&ägg:banana

Det var väl ungefär så jag hade tänkt det. Om jag inte skippar de runda mätarna så skall dem flyttas ner/bak och "kontrollpanelen" där t-låset sitter ska väck. Ett alt. är en autometermätare och några dioder för en del funktioner. Soppamätaren låvade jag mig själv ska få va kvar...men det går ju att gömma den:tummenupp

Vilken av jänkarna? Står en Firebird bakom den orangea....ingen av dem är min tyvärr. Har sålt mitt, jaa förutom motor jag bygger på då.

Hur som helst så får framtiden utvisa hur mycket jag får till och vad jag har råd med. En av de stora punkterna jag måste hålla i detta bygge är att hålla
moddarna så nära gratis som möjligt. Det kommer givetvis ge utslag på utséendet men jag skall göra mitt bästa.

om du får nå insp så kan du kika vad jag började med men tror inte det fortsätts. får se.
ett enkelt o coolt sätt om du ska ha enkeldämpare/mono bak.
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3078038&postcount=78
hela tråden.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=151641

Tackar! Det där liknade lite grann det jag hade funderingar på men jag tror inte det kommer fungera då våra ramar verkar vara lite olika.
-Behöver då mått på en Z1000 motor så är det bara hojta, ser dock ut som att dem exteriört är sammalika. I höst kan du låna min för måttpassning om jag tar ur den:tummenupp

Nu känner jag mig lite puckad, men hur räknar jag fram hur mycket fjäderkraft som jag kommer behöva för att bära hojen?
Fjäderkraften vid nuvarande dämpare omräknat till mycket kortare hävarm vid nya fästet är jag med på, men hur blir det med de olika vinklarna?
Låt säga att dämparfästet hamnar 3decimeter från svinglagrens centrum med fäste 90grader ur svingaxelns plan med en dämparkropp liggandes i 100graders vinkel framåt utifrån svingens plan sett.

Har du någon rekommendation på någon kort dämp från lämplig svingtung hoj med bra fjädring?

Last edited:
Det var väl ungefär så jag hade tänkt det. Om jag inte skippar de runda mätarna så skall dem flyttas ner/bak och "kontrollpanelen" där t-låset sitter ska väck. Ett alt. är en autometermätare och några dioder för en del funktioner. Soppamätaren låvade jag mig själv ska få va kvar...men det går ju att gömma den:tummenupp

Vilken av jänkarna? Står en Firebird bakom den orangea....ingen av dem är min tyvärr. Har sålt mitt, jaa förutom motor jag bygger på då.

Hur som helst så får framtiden utvisa hur mycket jag får till och vad jag har råd med. En av de stora punkterna jag måste hålla i detta bygge är att hålla
moddarna så nära gratis som möjligt. Det kommer givetvis ge utslag på utséendet men jag skall göra mitt bästa.

Tackar! Det där liknade lite grann det jag hade funderingar på men jag tror inte det kommer fungera då våra ramar verkar vara lite olika.
-Behöver då mått på en Z1000 motor så är det bara hojta, ser dock ut som att dem exteriört är sammalika. I höst kan du låna min för måttpassning om jag tar ur den:tummenupp

Nu känner jag mig lite puckad, men hur räknar jag fram hur mycket fjäderkraft som jag kommer behöva för att bära hojen?
Fjäderkraften vid nuvarande dämpare omräknat till mycket kortare hävarm vid nya fästet är jag med på, men hur blir det med de olika vinklarna?
Låt säga att dämparfästet hamnar 3decimeter från svinglagrens centrum med fäste 90grader ur svingaxelns plan med en dämparkropp liggandes i 100graders vinkel framåt utifrån svingens plan sett.

Har du någon rekommendation på någon kort dämp från lämplig svingtung hoj med bra fjädring?

lutningarna gör inte så mycket. tar isf från en hoj som har likn fjädringsuppsättning. de som är viktigaste o kolla om hojen du tar ifrån har länkage. isf bör du oså ha det. du kör isf med utan antar jag = färre dämpare men inte omöjligt o hitta. allt går o lösa. :tummenupp

lutningarna gör inte så mycket. tar isf från en hoj som har likn fjädringsuppsättning. de som är viktigaste o kolla om hojen du tar ifrån har länkage. isf bör du oså ha det. du kör isf med utan antar jag = färre dämpare men inte omöjligt o hitta. allt går o lösa. :tummenupp

Jag har inte tänkt köra med länkage pga platsbrist. Precis hemkommen från en snabbrunda till garaget där jag konstaterat att det inte var så bra som jag tyckte först. Dina exempel du gav mig är nog det enda vettiga sättet eller i alla fall något liknande. Svingen är för kort mellan infästning och bakhjulets framkant för att det skall fungera att sätta ett fäste där.
Ok, det skulle väl gå med en lastbilsfjäder då kanske.....undrar just vad svinglagrena tycker om det:rolleyes:

Jag tog lite bilder måttandes med en stötdämpare från en bil och försökte få till en batteriposition där jag ville ha det. -Too tight:huvet
Menmen, jag grämer mig inte så mycket över det egentligen, jag har ju bara precis börjat måtta för att se om det är realistiskt överhuvud taget.
Helt klart är att dämparen inte får överstiga 30cm i längd och en sådan kan nog bli tufft att hitta?!

Efter en sondering av bilderna jag tog idag så blir det nog svårt att göra något vettigt om man inte hittar en ännu kortare dämpare(under 30cm).
Ungefär såhär hade jag tänkt först men det blir kanske till att tänka om.
CIMG2748.jpg

Last edited:
Jag har inte tänkt köra med länkage pga platsbrist. Precis hemkommen från en snabbrunda till garaget där jag konstaterat att det inte var så bra som jag tyckte först. Dina exempel du gav mig är nog det enda vettiga sättet eller i alla fall något liknande. Svingen är för kort mellan infästning och bakhjulets framkant för att det skall fungera att sätta ett fäste där.
Ok, det skulle väl gå med en lastbilsfjäder då kanske.....undrar just vad svinglagrena tycker om det:rolleyes:

Jag tog lite bilder måttandes med en stötdämpare från en bil och försökte få till en batteriposition där jag ville ha det. -Too tight:huvet
Menmen, jag grämer mig inte så mycket över det egentligen, jag har ju bara precis börjat måtta för att se om det är realistiskt överhuvud taget.
Helt klart är att dämparen inte får överstiga 30cm i längd och en sådan kan nog bli tufft att hitta?!

dämpare bruka ligga runt 32 ca. upp o ner ett par centi ibland.
batteriet tänkte jag göra ett fäste för under svingen framför bakhjulet. ett gelbatteri där skulle funka om man vill ha det där.

dämpare bruka ligga runt 32 ca. upp o ner ett par centi ibland.
batteriet tänkte jag göra ett fäste för under svingen framför bakhjulet. ett gelbatteri där skulle funka om man vill ha det där.

Jag hade exakt samma idé så jag kollade nu när jag var i garaget med mitt Biltema gelbatt. och det får inte plats. Kapar man väck öronen från centralstödet och har enn 4-2 system på hojet så blir det nog helt underbart bra.....men inte med Marshall system inte:D
Det kan ju komma att ändras med tiden det med, vad vet jag?

Jag tycker att du skall skippa enkeldämparen.
I övrigt tycker jag att du är helt rätt ute.
Syns att det är en Z1000.

Dessvärre så tror jag att ekerhjul påverkar väghållningen negativt - Dessutom är det inte riktigt tidstypiskt.
Gjutna aluminimums eller (helst) magnesium fälgar, lite mindre, lite bredare, så är du hemma.

Dessvärre så tror jag att ekerhjul påverkar väghållningen negativt - Dessutom är det inte riktigt tidstypiskt.
Gjutna aluminimums eller (helst) magnesium fälgar, lite mindre, lite bredare, så är du hemma.

hur skulle de se ut med ett bakhjul fram? de är ju ändå ekonomi.

Efter en svår natt med mycket grunnande kom jag fram till att en enkeldämp inte gör hojen bättre med de konstruktioner som tillåts med det utrymme jag har, så den ändringen backar jag på.
Jag hoppas den blir som jag tror att den skall när jag ändrat lite mer. Det kommer dock bli lite i taget så man borde inte hinna bli hemmavan eller göra för stora saker som inte funkar.
Mm joo det ligger något i det. Det hänger också lite på vad valet faller på för gaffel framöver. Ekerhjul är snyggt, men alu alt. mag. kan ju också vara det.
Men som sagt, det kommer mycket längre framöver.

Nu till en början ska det bli, om jag får råd, nya däck och så byte av packboxen på drevaxeln samt hänga dit den nya kedjan.
Givetvis skall elen tillbaka och snyggas till. När det är gjort går jag nog lös på
instrumenten och rensar upp där.

Vad tror ni om dessa dubbla 90mm lysen? Jag tror det kan bli riktigt coolt på hojen om man rensar instrumenten lite. Tyvärr är dem ett stort avsteg från det där med att hojen helst inte skall kosta mer än några hundringar att modda innan sesongen är slut.
http://www.kedo.de/com/ssl/php/func...1271/htdocs/com/ssl/grafic/Katalog/001548.gif

hur skulle de se ut med ett bakhjul fram? de är ju ändå ekonomi.

Hur menar du? ett Z1000 bakhjul fram?

Last edited:
Ser lovande ut! Skall följas med intresse!

Ser lovande ut! Skall följas med intresse!

Instämmer till fullo !!!

Styret behöver, som det redan är sagt, ner, mätarna minskas i storlek, ekerhjul tycker ju jag är snyggare, och säkert märks det ingen skillnad i stabilitet som vissa tycker, ramen på en sån här brutal maskin är ju också lite "bananig", om man säger så..... :banana

Snyggt att behålla ank-:arsele

Lycka till !

Instämmer till fullo !!!

Styret behöver, som det redan är sagt, ner, mätarna minskas i storlek, ekerhjul tycker ju jag är snyggare, och säkert märks det ingen skillnad i stabilitet som vissa tycker, ramen på en sån här brutal maskin är ju också lite "bananig", om man säger så..... :banana

Snyggt att behålla ank-:arsele

Lycka till !

Jepp, styret borde ju vara något annat helt klart. Skall den ha clip-on? Näe, eller? Ekerfälgar tror jag skulle vara grymt snyggt, och dem sitter ju på nyare 750Zephyr så dem kanske funkar..
Angående ramen vet jag inte om jag håller med. Svingen och gaffeln kan jag gå med på att dem är klart svajiga som mogen banan ungefär. Jag vet preciiiis hur mycket den börjar gunga/pendla om man pressar den lite i kurvor. Understyr som fasen tycker jag den gör också men där spelar nog däcken en stor roll då dem är från långt innan Millennieskiftet:D
Ramen däremot...om en pansarvagn kör över den tror jag ramen är det sista som går sönder:hihi
Nu är jag ju inte den som inte vet att allt går att förbättra, så tips på vridstyvsökning med enkla medel mottages gärna.
-Polarn har ju precis köpt en rörbock och notcher för att bygga ProMod chassie, så bocka rör är liksom inget bekymmer:tummenupp
Kanske skulle ett par strävor mellan styrhuvudet och svinfästet göra susen?

Last edited:
Jepp, styret borde ju vara något annat helt klart. Skall den ha clip-on? Näe, eller? Ekerfälgar tror jag skulle vara grymt snyggt, och dem sitter ju på nyare 750Zephyr så dem kanske funkar..
Angående ramen vet jag inte om jag håller med. Svingen och gaffeln kan jag gå med på att dem är klart svajiga som mogen banan ungefär. Jag vet preciiiis hur mycket den börjar gunga/pendla om man pressar den lite i kurvor. Understyr som fasen tycker jag den gör också men där spelar nog däcken en stor roll då dem är från långt innan Millennieskiftet:D
Ramen däremot...om en pansarvagn kör över den tror jag ramen är det sista som går sönder:hihi
Nu är jag ju inte den som inte vet att allt går att förbättra, så tips på vridstyvsökning med enkla medel mottages gärna.
-Polarn har ju precis köpt en rörbock och notcher för att bygga ProMod chassie, så bocka rör är liksom inget bekymmer:tummenupp
Kanske skulle ett par strävor mellan styrhuvudet och svinfästet göra susen?

Givetvis påverkar hela hojen om den är banan eller inte, jag vet att jag provkörde kompisens Z1000 på den tiden man själv åkte
LOK = FZR 1000, och det var en väldig skillnad,
Då var Z1000 väldigt :banana svajig!

Jag kan inte det där med ramar, men det är säker någon annan expert på

Pansarvagn....... :rofl :rofl :rofl

Last edited:
Ramen funkar om du får ner vikten.
Med förstärkning runt styrhuvud och svinginfästning blir den på gränsen till relativt bra.
Plåt FTW.
ALLT chassiemässigt måste dock vara i ordning.
Speciellt däcken.
Metzler lazertech brukar fungera enormt bra på gammelhojjar.
Moderna sportdäck ger för stora påfrestningar på ramen.

Efter en svår natt med mycket grunnande kom jag fram till att en enkeldämp inte gör hojen bättre med de konstruktioner som tillåts med det utrymme jag har, så den ändringen backar jag på.
Jag hoppas den blir som jag tror att den skall när jag ändrat lite mer. Det kommer dock bli lite i taget så man borde inte hinna bli hemmavan eller göra för stora saker som inte funkar.
Mm joo det ligger något i det. Det hänger också lite på vad valet faller på för gaffel framöver. Ekerhjul är snyggt, men alu alt. mag. kan ju också vara det.
Men som sagt, det kommer mycket längre framöver.

Nu till en början ska det bli, om jag får råd, nya däck och så byte av packboxen på drevaxeln samt hänga dit den nya kedjan.
Givetvis skall elen tillbaka och snyggas till. När det är gjort går jag nog lös på
instrumenten och rensar upp där.

Vad tror ni om dessa dubbla 90mm lysen? Jag tror det kan bli riktigt coolt på hojen om man rensar instrumenten lite. Tyvärr är dem ett stort avsteg från det där med att hojen helst inte skall kosta mer än några hundringar att modda innan sesongen är slut.
http://www.kedo.de/com/ssl/php/func...1271/htdocs/com/ssl/grafic/Katalog/001548.gif

Hur menar du? ett Z1000 bakhjul fram?

japp.. skulle bli lite fetare :) funka ju på tex den där t:) tr1 caferäserbilderna som florerar på S-hoj

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla