Got Torque?
Demonteringsgeni
Byggtråd: Z1000 Dirt-Café Revised!
Jahapp. Då var det dags igen!
Då jag inte riktigt är klar med finslipningen av min TTR som ni kan se i offroad forumet så kommer åtminstone EN person här på forumet peta upp mig till
en ny rangordning av galenskap. Tokdoktor eller nåt, vad vet jag?
Hur som helst så skyller jag allt på de som drog igång Flattracker tråden under bilder/filmer. Det vart en inspirationskälla som vart för stor för att inte göra något utav.
-Inte för att det i detta skede kanske blir så värst mycket ändring, men lugn....ni som inte känner mig kommer lära er att det kommer mera
Utgångsojbjektet är en Kawasaki Z1000J från 82. Den har dock fästen för halvkåpa i ramen och både dämpare och styre från en 1000R Eddie Lawson Replica så den är säkert HPD av något slag.
Tanken jag har är att rensa upp utseéndet och göra den precis så agressiv i formerna som Kawa borde ha gjort från början.
Lättning genom att plocka väck saker och strippa ner den på lite utrustning står också på schemat. Målet är en skitfrän och rå gammal Kawa med både bruksvärde, attityd och drag.
Efter genomgång av förgasarna, omjystering nålar, borttagning el/batteri och luftburk för att byta till koniska filter samt byte av ventilkåpspackning och lite reparation och fix av stödet och en del annat igår så kom jag till garaget idag
full av inspiration för första gången på länge!
Efter lite måttande satte jag igång.
Bakersta ramen har rören inskjutna i de främre och om jag tog en decimeter där kunde jag kapa ner sadeln och använda befintliga bultar under för fastsättning i U-plåten som håller främre stänkan. -Perfekt!
Nerkortningen av ramen krävde som sagt lite sadelmek.
Prick en dec. kortare vart den. Den skall även sektioneras några centimeter i bak kant för att stämma 100% med ank-häcken, men det får jag ta senare ihop med slutfinishen på sadelstommen.
Är det någon som kan rekommendera någon bra foam man kan figursåga/slipa till formen på till sadeln?
Här följer några mockup bilder. Ramen är svetsad och allt passar som jag ville
Jag gillar faktiskt baklyset på hojen, men det måste flyttas in en decimeter in under plasten. Det går om jag bygger en egen fästplåt till allt därbak. En fundering är två små runda bakljus i ovankant på häcken med topparna infällda i plasten och sedan regplåten direkt under. Regplåten får nämligen plats där lampan sitter nu!! Det skulle bli väldans kompakt och kanske ett bra avslut på häcken.
Jag känner dock att jag behöver MASSOR med tips och råd!
Säg vad ni tycker ser bäst och vad ni tror jag funka!
Färdig hoj med skrot i bak (ej inflyttat lyse):
Helt rensad bakdel så man kan se det fina utrymmet som går att jobba med som man samtidigt gärna inte fyller upp för mycket....
Efter eventuell flytt av batteriet, inbyggnad av enkelfjädring om det får plats samt förstärkning av svingen , upprensning av instrument och byte av däck och kanske kanske kanske även till ekerhjul så står endast två saker på önskelistan att få gjort:
Renovering av motorn och byte till en modernare gaffel.
Det mesta ovan lär dock komma efter den annalkande sesongen.
Jahapp, det vart en lång startpost det här som vanligt. Säg vad Ni tycker...bra eller anus? Kasta gärna era idéer på mig om hur jag kan bygga vidare.
Jahapp. Då var det dags igen!
Då jag inte riktigt är klar med finslipningen av min TTR som ni kan se i offroad forumet så kommer åtminstone EN person här på forumet peta upp mig till
en ny rangordning av galenskap. Tokdoktor eller nåt, vad vet jag?
Hur som helst så skyller jag allt på de som drog igång Flattracker tråden under bilder/filmer. Det vart en inspirationskälla som vart för stor för att inte göra något utav.
-Inte för att det i detta skede kanske blir så värst mycket ändring, men lugn....ni som inte känner mig kommer lära er att det kommer mera

Utgångsojbjektet är en Kawasaki Z1000J från 82. Den har dock fästen för halvkåpa i ramen och både dämpare och styre från en 1000R Eddie Lawson Replica så den är säkert HPD av något slag.
Tanken jag har är att rensa upp utseéndet och göra den precis så agressiv i formerna som Kawa borde ha gjort från början.
Lättning genom att plocka väck saker och strippa ner den på lite utrustning står också på schemat. Målet är en skitfrän och rå gammal Kawa med både bruksvärde, attityd och drag.
Efter genomgång av förgasarna, omjystering nålar, borttagning el/batteri och luftburk för att byta till koniska filter samt byte av ventilkåpspackning och lite reparation och fix av stödet och en del annat igår så kom jag till garaget idag
full av inspiration för första gången på länge!
Efter lite måttande satte jag igång.
Bakersta ramen har rören inskjutna i de främre och om jag tog en decimeter där kunde jag kapa ner sadeln och använda befintliga bultar under för fastsättning i U-plåten som håller främre stänkan. -Perfekt!
Nerkortningen av ramen krävde som sagt lite sadelmek.
Prick en dec. kortare vart den. Den skall även sektioneras några centimeter i bak kant för att stämma 100% med ank-häcken, men det får jag ta senare ihop med slutfinishen på sadelstommen.
Är det någon som kan rekommendera någon bra foam man kan figursåga/slipa till formen på till sadeln?
Här följer några mockup bilder. Ramen är svetsad och allt passar som jag ville

Jag känner dock att jag behöver MASSOR med tips och råd!
Säg vad ni tycker ser bäst och vad ni tror jag funka!
Färdig hoj med skrot i bak (ej inflyttat lyse):
Helt rensad bakdel så man kan se det fina utrymmet som går att jobba med som man samtidigt gärna inte fyller upp för mycket....
Efter eventuell flytt av batteriet, inbyggnad av enkelfjädring om det får plats samt förstärkning av svingen , upprensning av instrument och byte av däck och kanske kanske kanske även till ekerhjul så står endast två saker på önskelistan att få gjort:
Renovering av motorn och byte till en modernare gaffel.
Det mesta ovan lär dock komma efter den annalkande sesongen.
Jahapp, det vart en lång startpost det här som vanligt. Säg vad Ni tycker...bra eller anus? Kasta gärna era idéer på mig om hur jag kan bygga vidare.
Last edited: