YZF 450 service?

phoenix85

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha YZF 450
Hej,

Jag har nyligen köpt en YZF 450 och undrar om nån kunde delge detaljerad information om vad jag behöver göra efter varje åk, vad ska jag kolla, ändra, smörja in etc. ALLT i princip för att hålla hojjen på allra bästa skick.

Tack!
 
-Tvätta efter varje körning
-Tvätta luftfiltret och olja in efter 2-4timmar
-Byt motorolja efter 5-8 timmar
-Håll lite koll på bromsbelägg, drivpacket och däck
-Kolla ventiler lite då och då. Tror yzf:en ska klara sig rätt länge innan justering krävs.
-Plocka även isär länkagelager, svinglager, styrlager och fetta in så lever de längre.
 
En kompis till mig har en yzf -06 som gått ca 80tim och den hojen har aldrig än behövt att justera ventilerna.. Kan nog va lite bökit när de väl behöver det, Yamaha har väl dubbla kammar?
 
En kompis till mig har en yzf -06 som gått ca 80tim och den hojen har aldrig än behövt att justera ventilerna.. Kan nog va lite bökit när de väl behöver det, Yamaha har väl dubbla kammar?

dybbla kammar + shimsventiler

jag har aldrig justerat ventilerna på min, tänkte mäta nu o se om de behövs.
 
Det är verkligen pissenkelt att ställa ventiler på en 450 yz. jag har gjort det många gånger. spelar ingen roll att det är dubbla kammar. man behöver inte ens klyva kedjan. det finns massor av prickar och sträck och märken som man använder sig av för att se att allt står rätt.
 
Det är verkligen pissenkelt att ställa ventiler på en 450 yz. jag har gjort det många gånger. spelar ingen roll att det är dubbla kammar. man behöver inte ens klyva kedjan. det finns massor av prickar och sträck och märken som man använder sig av för att se att allt står rätt.

Klyva kedjan? Är jag helt ute å cyklar när jag säger att jag aldrig har behövt klippa kedjan nä rjag har ställt ventilerna på nån hoj? Sen alla prickar å streck å märken osm du pratar om, är de till för att mäta ventilspelet? Hmmmmmm... Jag behöver nog skruva mer.
 
Klyva kedjan? Är jag helt ute å cyklar när jag säger att jag aldrig har behövt klippa kedjan nä rjag har ställt ventilerna på nån hoj? Sen alla prickar å streck å märken osm du pratar om, är de till för att mäta ventilspelet? Hmmmmmm... Jag behöver nog skruva mer.

Nej du behöver inte kapa någon kedja för att juster ventilerna. (Tror det är på husaberg som man måste kapa kedjan ifall man ska lyfta toppen eftersom där är gods innanför kamkedjan)

Eftersom ventilerna är shimsade så måste man lossa kamkedjesträckaren och ta bort kamaxlarna för att kunna komma åt shimsen. Prickar, sträck och märken är till för att man ska kunna timea kammarna rätt igen vid återmontering. Shimsade ventiler har fördelen att de har längre justeringsintervaller än ställskruvar, nackdelen är att det är något lite jobbigare när det väl ska justeras.
 
Nej du behöver inte kapa någon kedja för att juster ventilerna. (Tror det är på husaberg som man måste kapa kedjan ifall man ska lyfta toppen eftersom där är gods innanför kamkedjan)

Eftersom ventilerna är shimsade så måste man lossa kamkedjesträckaren och ta bort kamaxlarna för att kunna komma åt shimsen. Prickar, sträck och märken är till för att man ska kunna timea kammarna rätt igen vid återmontering. Shimsade ventiler har fördelen att de har längre justeringsintervaller än ställskruvar, nackdelen är att det är något lite jobbigare när det väl ska justeras.

Okej, då är jag med dig! Angenämt!
 
när det gäller shimsen sen kan jag tipsa om att köpa en helt sats. jag köpte en från hotcams för typ 300kr så fick man massor av shims i olika storlekar. det är väldigt bra att ha när du ska få rätt spel. om man går till mchandlaren och köper en shims i taget kostar dom 80kr/styck. i satsen jag köpte tror jag att det var 30 shims eller nått sånt.
 
Back
Top