Ytterligare ett exempel på varför hojbranschen går dåligt..?

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Nu gäller ju detta beggade grejor men belyser inställningen i branschen som sådan:

Jag behöver en reservdelsmotor. Nu.
Fick tips om en passande som var inlöst av FB, i somras råkar jag veta, och skulle befinna sig på en demontering/verkstad.
Mailar dem:
"Hej!
(Hojmodell).
Hört rykten om att du ska ha en sådan spis.
Skick? Startar? Pris inkl. frakt till Stockholm?
MVH"

Och får svaret (i och för sig med vändande mail, men ändå):
"Hej!
Vi har en (hojmodell) inne för skrot kan ej ge något besked om den fören vi ska börja skrota mc vilket kommer att göras om ca 1 månad så vi hör av oss då
MVH"

Utan att ens bry sig om att fråga om jag har brådis, vad jag är villig att betala, om den måste provköras eller om jag kan ta den "as is".

Om en månad har jag förmodligen:
1. Ledsnat och skrotat hojen
2. Hittat en annan motor
3. Beställt de reservdelar jag behöver från andra sidan jordklotet, billigare, snabbare och hunnit montera dem.

Till mig lär de inte sälja nå'n motor iallafall.

Lär de sig aldrig??

Det känns som att hela skrotgrejen i Sverige suger ganska kraftigt.

Att köpa hela (nåja) inlösta hojar av demonteringar verkar vara omöjligt i Sverige, och det är som du säger väldigt strikt om vad som gäller. Man tror ibland att folk inte vill tjäna pengar men det tror jag inte stämmer. Jag tror att demonteringarna håller sig inom ramen och gör det de alltid gjort i flera år, istället för att tänka om. Man får ju anpassa sig åtminstone lite efter förslag, som tex demonteringen du kontaktade nu.
Man är alldeles för stel på den här fronten tycker jag.

Nu tycker jag faktiskt att du drar lite för stora växlar.
Man svarade snabbt, stort plus tycker jag, händer verkligen inte alltid.
Men sedan så är man inte så service-minded när man inte frågar om det är bråttom etc.
Det händer dock inte heller alltid och om man frågar det så får man klassas som en bra, service-minded säljare, inte så vanligt. Kanske inte heller alltid att förvänta av en mekaniker som sysslar med demontering.
Man får ofta ligga på själv.
Vilket jag tycker att du ska göra i det här fallet. Säg att det är bråttom och fråga om dom kan ta tag i det lite tidigare. Typ.

"Hej!
Vi har en (hojmodell) inne för skrot kan ej ge något besked om den fören vi ska börja skrota mc vilket kommer att göras om ca 1 månad så vi hör av oss då
MVH"

Utan att ens bry sig om att fråga om jag har brådis, vad jag är villig att betala, om den måste provköras eller om jag kan ta den "as is".

Kontaktade du företaget igen och frågade om det fanns möjlighet för dem att snabba på processen eftersom du har bråttom och de övriga frågorna du hade? Kan tycka att du drar förhastade slutsatser om det är enda kontakten du tog.

Demonteringsfirman skrotar de annat än motorcyklar. Fick nästan uppfattningen att man gör det nämligen. Syftar man på den specifika motorcykeln eller motorcyklar allmänt?

kan ej ge något besked om den fören vi ska börja skrota mc

Jag var in på en skrot utanför Södertälje för några år sen och skulle ha en generator till min Golf. När jag stod vid kassan och frågade om dom hade en generator till en Golf II med RP-motorn fnös han av mig med att det fick jag kolla själv via deras hemsida. När jag frågade om han inte kolla det, när jag ändå hade åkt dit skrek han bara "NÄSTA!!". Idioter! Och det är för mig ett mysterium hur såna firmor kan överleva :va

Nu tycker jag faktiskt att du drar lite för stora växlar.
Man svarade snabbt, stort plus tycker jag, händer verkligen inte alltid.
Men sedan så är man inte så service-minded när man inte frågar om det är bråttom etc.
Det händer dock inte heller alltid och om man frågar det så får man klassas som en bra, service-minded säljare, inte så vanligt. Kanske inte heller alltid att förvänta av en mekaniker som sysslar med demontering.
Man får ofta ligga på själv.
Vilket jag tycker att du ska göra i det här fallet. Säg att det är bråttom och fråga om dom kan ta tag i det lite tidigare. Typ.

Kontaktade du företaget igen och frågade om det fanns möjlighet för dem att snabba på processen eftersom du har bråttom och de övriga frågorna du hade? Kan tycka att du drar förhastade slutsatser om det är enda kontakten du tog.

Demonteringsfirman skrotar de annat än motorcyklar. Fick nästan uppfattningen att man gör det nämligen. Syftar man på den specifika motorcykeln eller motorcyklar allmänt?

Visst kan jag ligga på lite till. Men det jag störde mig på, som ofta annars, är undertonen av ointresse. Det tycker jag man möter alltför ofta. Hade det varit min affär hade jag försökt sälja. Lite större engagemang än "vi tar det när vi har tid att bry oss" t.ex. i form av just frågan "brådis?" eller en förklaring av varför det tar tid tycker jag är självklar!
Så kritiken gäller attityden. Det var därför jag inte hängde ut dem med namn heller. Mer som en hint till andra affärsidkare om vad man som kund förväntar sig/vill ha i responsväg. För det verkar man inte förstå.

Nu gäller ju detta beggade grejor men belyser inställningen i branschen som sådan:

Jag behöver en reservdelsmotor. Nu.
Fick tips om en passande som var inlöst av FB, i somras råkar jag veta, och skulle befinna sig på en demontering/verkstad.
Mailar dem:
"Hej!
(Hojmodell).
Hört rykten om att du ska ha en sådan spis.
Skick? Startar? Pris inkl. frakt till Stockholm?
MVH"

"Hej!
MVH"

Om en månad har jag förmodligen:
1. Ledsnat och skrotat hojen
2. Hittat en annan motor
3. Beställt de reservdelar jag behöver från andra sidan jordklotet, billigare, snabbare och hunnit montera dem.

Till mig lär de inte sälja nå'n motor iallafall.

Lär de sig aldrig??

Va? Du mailar dem och frågar, de svarar att de inte kan ge besked förrän om en månad.
Du har ju fått svar. Om du sen vill ha en motor imorrn så är det inte möjligt eftersom de (som de redan svarat) inte kan ge besked förrän om en månad.
Det är ju inte skroten som är knas här, det är du som inte förstår/accepterar svaret.

Visst kan jag ligga på lite till. Men det jag störde mig på, som ofta annars, är undertonen av ointresse. Det tycker jag man möter alltför ofta. Hade det varit min affär hade jag försökt sälja. Lite större engagemang än "vi tar det när vi har tid att bry oss" t.ex. i form av just frågan "brådis?" eller en förklaring av varför det tar tid tycker jag är självklar!
Så kritiken gäller attityden. Det var därför jag inte hängde ut dem med namn heller. Mer som en hint till andra affärsidkare om vad man som kund förväntar sig/vill ha i responsväg. För det verkar man inte förstå.

Jag håller förvisso med om att många mc-firmor lämnar en del att önska när det gäller kundbemötande.

Men generellt när det gäller "kunder" oavsett bransch så är det ofta så att varje kund anser att just deras önskemål borde vara lite mer prioriterat än allt annat. Och det säkraste sättet att som företagare (eller t om arbetstagare) att skapa kaos i sin vardag är att hela tiden försöka gå den som skriker högst till mötes.

Du säger att de är ointresserade för att de inte plockar ur motorn över natten för att just du vill ha den fort.
Vad ska de göra med allt annat jobb och alla andra demonteringar som andra kunder kanske väntar på delar från?

Eller är en motor viktigare för dig än vad en motor från en annan hoj är för en annan kund?

Så en fråga är varför annat arbete ska bli lidande för att just du har brådis?

Om det är SÅ brådis så gissar jag att du redan erbjudit dig att betala 10k extra för att få det gjort fortare? Eller?

Last edited:
Va? Du mailar dem och frågar, de svarar att de inte kan ge besked förrän om en månad.
Du har ju fått svar. Om du sen vill ha en motor imorrn så är det inte möjligt eftersom de (som de redan svarat) inte kan ge besked förrän om en månad.
Det är ju inte skroten som är knas här, det är du som inte förstår/accepterar svaret.

Jag förstår svaret alldeles utmärkt. Det var ett rakt och tydligt besked. Men inte vad jag trodde jag skulle få av en vinstdrivande verksamhet som jag trodde levde på, och därför för, sina kunder. Och de behöver inte varken sälja eller vilja sälja någonting till mig. De behöver inte ens svara på mitt mail. Men om de vill sälja skulle det gärna få framgå tydligare av deras svar. Hade faktiskt räckt med ett "tyvärr kan vi inte...".
Men eftersom de flesta som svarat här verkar tycka att det är fullt rimligt att man ska behöva tjata på affärsidkare för att få ynnesten :Bugar att ge dem pengar förstår jag hur branschen som helhet har blivit som den blivit. Som ni vill ha den. Tydligen.
I rest my case...

Du säger att de är ointresserade för att de inte plockar ur motorn över natten för att just du vill ha den fort.
Vad ska de göra med allt annat jobb och alla andra demonteringar som andra kunder kanske väntar på delar från?

Nej. Där läser du in saker jag inte skrivit.

Fast som affärsidkare är det inte ett acceptabelt svar "återkom om en månad". Framförallt inte då en fungerande motor är en stor del av totalvärdet på det skrotade fordonet.
Skrotarna konkurerade en gång i tiden med att de hade stora lager av grejer till cyklar där reservdelarna är svåra att få tag på. Att beställa en fotpinne till en GS1000 -81 från Suzuki är både dyrt och tar lång tid då är skroten ett alternativ. Idag finns EBAY och det är översvämmat av både nya delar och utländska skrotar så där finns säkert 20st av sagda fotpinne för leverans inom några dagar.

Kör man då som svensk skrot "återkom om en månad" så är man antingen inte intresserad av att göra affären eller så är man helt bakom flötet. Det sistnämnda är ungefär min erfarenhet av svenska mcskrotar.

Ett av de större problemen är att vi kunder har blivit alltför egoistiska, vi vill ha sakerna så fort som möjligt och vi tänker knappt vänta (förutom när vi handlar på Ebay, då kan vi vänta hur länge som helst bara för att det är billigare). Vi kunder måste nog börja inse att vi inte är några kungar och faktiskt acceptera att ibland måste vi vänta.

Alltför många kunder tror att det bara finns dom själva på jorden. Detta i kombination med dåligt formulerade frågor gör det väldigt svårt att svara ordentligt. Om man som företagare ska svara "allt som kunden kanske tänker på" skulle man inte göra något annat än att skriva mail. :fakta

Du bör ha skrivit att det är väldigt bråttom i ditt mail (om det nu är det istället för att utgå ifrån att de förstår) :tuttar

Tycker du gjort en höna av en fjäder:tummenupp

Ett av de större problemen är att vi kunder har blivit alltför egoistiska, vi vill ha sakerna så fort som möjligt och vi tänker knappt vänta (förutom när vi handlar på Ebay, då kan vi vänta hur länge som helst bara för att det är billigare). Vi kunder måste nog börja inse att vi inte är några kungar och faktiskt acceptera att ibland måste vi vänta.

Varför vänta på en skrot när som du själv säger ebay är billigare? de gånger jag handlat från svenska skrotar har det enbart varit för jag behövt grejerna NU, och då får man punga ut 3-5 dubbla priset också. Men vänta en månad på nåt du får för en tredjedel av priset från ebay på en vecka? inget jag hade gjort iaf

Jag förstår svaret alldeles utmärkt. Det var ett rakt och tydligt besked. Men inte vad jag trodde jag skulle få av en vinstdrivande verksamhet som jag trodde levde på, och därför för, sina kunder. Och de behöver inte varken sälja eller vilja sälja någonting till mig. De behöver inte ens svara på mitt mail. Men om de vill sälja skulle det gärna få framgå tydligare av deras svar. Hade faktiskt räckt med ett "tyvärr kan vi inte...".
Men eftersom de flesta som svarat här verkar tycka att det är fullt rimligt att man ska behöva tjata på affärsidkare för att få ynnesten :Bugar att ge dem pengar förstår jag hur branschen som helhet har blivit som den blivit. Som ni vill ha den. Tydligen.
I rest my case...

Som Peter skrev, de har troligen fler saker att göra än att sälja en enda motor, och du ser bara en pusselbit, inte hela bilden.

Fast som affärsidkare är det inte ett acceptabelt svar "återkom om en månad". Framförallt inte då en fungerande motor är en stor del av totalvärdet på det skrotade fordonet.
Skrotarna konkurerade en gång i tiden med att de hade stora lager av grejer till cyklar där reservdelarna är svåra att få tag på. Att beställa en fotpinne till en GS1000 -81 från Suzuki är både dyrt och tar lång tid då är skroten ett alternativ. Idag finns EBAY och det är översvämmat av både nya delar och utländska skrotar så där finns säkert 20st av sagda fotpinne för leverans inom några dagar.

Kör man då som svensk skrot "återkom om en månad" så är man antingen inte intresserad av att göra affären eller så är man helt bakom flötet. Det sistnämnda är ungefär min erfarenhet av svenska mcskrotar.

Om du läser TS igen ser du att de inte svarade återkom om en månad. De skrev VI återkommer om en månad.

Som Peter skrev, de har troligen fler saker att göra än att sälja en enda motor, och du ser bara en pusselbit, inte hela bilden.

Sen tar det ju en jävla tid att riva ur en motor ur en hoj... tror jag höll på en HEL timme första gången och då lärde jag ju vara rädd om alla kontakter etc. samt plocka bort helsystemet gjorde jag med.... :fakta

BTW... jag skulle aldrig köpa av en skrot som tar hutlösa summor för allt samt drivs mer och mer av hudingar! :4skrika

Med vänlig hälsning.

BTW... jag skulle aldrig köpa av en skrot som tar hutlösa summor för allt samt drivs mer och mer av hudingar! :4skrika

Vad f-n är en "huding"? Har inte alla människor hud eller har vissa mer hud? :va

Edit: Googlade lite. Tydligen ytterligare ett tramsigt rasistiskt namn på invandrare, som om inte dom hundra som redan fanns var nog...

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...