Ytterligare en biltråd.

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Letar bil. Max 230 tkr.

* Snygg, dvs klassiska linjer
* Skall gå att bruksa
* Skall till nöds kunna trycka in 4 personer
* Nyare än år 2000
* Inte astronomiska underhållskostnader (Maserati?)


Nu till själva kärnfrågan.

Jag hoppas kunna hitta en bil som har tappat det mesta av sitt värde som jag har en rimlig chans att få tillbaka pengarna när jag säljer den om ca 2 år / 1800 mil.
Dvs tänka balansräkning inte resultat.

Det som ligger närmast tillhands är en Porsche 996.

Några andra förslag?
 
Det går att åka fyra i en 911 men det är inget man gärna gör. Skulle snarare betrakta dem som strikt tvåsitsig med plats för förvaring eller möjligtvis ett extra nödsäte kortare sträckor. Kolla i reg.bevis hur Porsche typat in bilen i Sverige.

Annars tror jag att en välskött 996 kan vara ett rätt bra köp förutsatt att inga överraskningar sker.
 
Vore det bara 2 vuxna och 2 barn är ju 996:an valet.
Men 4 vuxna.....nej.
Benen är ju problemet tyckte jag när jag försökte mig på det där med att sitta bak.
 
Det går inte att ha någon bakom förarsätet. Inte ens ett barn - om man inte drar fram förarstolen och sitter som en idiot. Passagerarnas komfort är av sekundär betydelse - kortare sträckor. Skall någon få plats med benen bak måste stolen framför dras fram.

En liten tjej eller barn kan sitta bak, men på bekostnad av personen framför. Jag tror inte att Porsche avsett att baksätet skall användas mer än som ett nödsäte.

En fyrsitsig bil. Då får man nog titta på en BMW M3 eller dylikt. En kompromiss men en bra sådan givet omständigheterna. Men det kan vara svårt att hitta fina exemplar.
 
Skall väl tillägga att föraren är en kvinna på 1,65 ( som sitter som en idiot), de huvudsakliga baksätespassagerarna är 2 barn på 9 respektive 12 år.

M3 går bort då det är för mkt kepsen bak och fram, fin bil med troligen ett hyfsat stabilt prisläge.

Nån som tycker nåt om Jaguar XK Coupe?, årsmodell 07 däromkring
 
Barn i den åldern tittar gärna film när de åker och vill ha det mysigt och ombonat. Alltså: Audi A8 med v8 (finns även en dyrare v12 och dieslar, men v8 är en bra och hyfsad kompromiss som dessutom låter fint). Mina ungar älskar den bilen och åker helst inget annat. Sitter skärmar i nackstöden och finns sätesvärme bak mm
 
Barnen ska vara glada att de får åka "sportbil" så inget lull lull:D
 
Subba WRX, inte sedan för det är kepsen bakofram som du säger.
Flyttar rätt bra på sig om det är chippat/mappat vilket de flesta begagnade är.
Runt 0.8 liter milen i eco läge (varför man nu skulle vilja använda det).
Hade jag varit äldre och haft råd att försäkra en så hade jag kört en alla dagar i veckan, nu fick man nöja sig med lilla imprezan utan turbo...
Men fin är den och fyrhjulsdriften är underbar!

fa9f4ebd878a7848c998065675817083.jpg
 
En gammal Fårrd ... kan du stå ut med Fordemblemet så är en Focus RS grym , sjunker knappt i värde , sväljer lätt 2 pers i baksätet samt kranar nog ifrån demesta i den prisklassen
 
Jag har länge varit sugen på 996, men är orolig för IMS-problemet:
http://theimssolution.com/ims-101/
Det är alltså ett lager som kollapsar och på vissa årsmodeller kräver det motorbyte (vi snackar lätt 150-200k), felet är vanligt. Läste någonstans att en person gått igenom mobile.de och kollat alla långmilare. Där hade ungefär hälften fått utbytesmotor.


Vad tror du om Audi TT-S?
Kanske inte jättesnygg den har sportiga linjer
5616e0f4c9d45
 
Tanten skall köra
Ungarna skall med
Klassiska linjer
Lättmekat, idiotsäkert
Bibehåller värde, eller tom ökar
Volvo p1800

- - - Updated - - -

Tanten skall köra
Ungarna skall med
Klassiska linjer
Lättmekat, idiotsäkert
Bibehåller värde, eller tom ökar
Volvo p1800
 
Tanten skall köra
Ungarna skall med
Klassiska linjer
Lättmekat, idiotsäkert
Bibehåller värde, eller tom ökar
Volvo p1800

- - - Updated - - -

Tanten skall köra
Ungarna skall med
Klassiska linjer
Lättmekat, idiotsäkert
Bibehåller värde, eller tom ökar
Volvo p1800

Inte en helt galen tanke, men det faller på bruksvärdet. Bilen skall rulla om än begränsat på vintern också.
 
Jag har länge varit sugen på 996, men är orolig för IMS-problemet:
http://theimssolution.com/ims-101/
Det är alltså ett lager som kollapsar och på vissa årsmodeller kräver det motorbyte (vi snackar lätt 150-200k), felet är vanligt. Läste någonstans att en person gått igenom mobile.de och kollat alla långmilare. Där hade ungefär hälften fått utbytesmotor.


Vad tror du om Audi TT-S?
Kanske inte jättesnygg den har sportiga linjer
5616e0f4c9d45

Faller på värdeminskning samt att den är lite " vill men inte kunna ".
Kanske första generationens TT kan vara nåt, utan spoilern som kom till. Bör ha underlag att bli lite av en klassiker.
 
I Volvo eller med häst och vagn. Samma lika...

I bagagen eller hatthyllan.
Så gamla är vi inte på detta forum. Jag överlevde utan multimedia som liten. Satt alltifrån en bajsbrun 245 till en orange caravelle.
Det värsta med dagens mått mätt var extrasätena i bakluckan på en gammal volvo.
Jag har länge varit sugen på 996, men är orolig för IMS-problemet:
http://theimssolution.com/ims-101/
Det är alltså ett lager som kollapsar och på vissa årsmodeller kräver det motorbyte (vi snackar lätt 150-200k), felet är vanligt. Läste någonstans att en person gått igenom mobile.de och kollat alla långmilare. Där hade ungefär hälften fått utbytesmotor.


Vad tror du om Audi TT-S?
Kanske inte jättesnygg den har sportiga linjer
5616e0f4c9d45

Se IMS-byte som en servicegrej.
Är det bytt med kvitto så har du 10 000 mil till nästa.
Vissa årsmodeller har bättre lager men är obytbart.
Googla :tummenupp
 
IMS problematiken inträffar inte i den omfattningen som många gör gällande. Det kan vara en bra idé att sätta sig in i den så att man vet vad det handlar om. Man gör ett informerat val och sedan är det bara att se till att njuta av sitt bilägande. Att åka runt och fundera på lagerhaveri och annat. Då ska man kanske inte äga en bil i huvudtaget. Tänk om något går sönder. Även en vanlig ett par år gammal bruksbil i 200 tkr regionen kostar pengar att laga. Alla bilar har fel och brister. Ibland relaterat till ägarna, ibland tillverkarna och dess underleverantörer. Man kan inte gardera sig helt och hållet. Inte när man tittar på bilar som närmar sig 20 år oavsett märke.
 
Bmw 6-serie antingen älskar eller hatar man de linjerna

Audi S5 coupé

Mustang GT

Camaro RS (tyvärr får du nog ingen V8 på den budgeten )

Bubblare. Beroende på om du gillar linjerna.
Jaguar XKR
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top