Yngre som försvinner

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej
Det här vill jag inte ska vara ngn prettotråd. Jag har åkt hoj länge. Jag känner dock att jag , i slutet på denna sommar, motvilligt jag måste skriva av mig kring en sak som gruvat mig sedan jag fick förmånen att joina SH.

Jag tänker på alla de unga som lämnat oss detta år, liksom föregående. Jag vet mycket väl att det inte bara är unga som dör på hoj, men denna tråd vill jag ska handla om dessa unga döda på hoj.

Var gång jag har unga hojkillar omkring mig (ty unga hojtjejer har ju tack och lov inte samma hojmortalitet) på Rörken, i vårt hojgarage, eller på Donken, eller varhelst jag stannar, så känner jag samma vilja. Viljan att tala om vikten av att köra SMC-kurser, att lära sig förstå konflikten mellan den nedärvda gammelhjärnans naturliga instinkt, att stelna till och bromsa när man ser döden. Samt å andra sidan lusten att "bomba".

Jag brukar prata mig varm för Rörken/tuvängen mm (SMC-arr här i Sthlm).
Men sedan så förlorar jag mig när jag i nästa andetag vill erkänna min egen ödmjukhet, när jag erkänner att jag inte skulle bli förvånad om jag vore död imorgon. Det som skiljer mig från de unga som lämnat oss är dock att jag ännu är bland de raska.

Det jag vill komma till är alltså att jag som gubbe och HD-mypp knappast har ngt förtroende hos de yngre vad gäller råd kring riskmedvetenhet.

Det jag vill komma till är att många av de yngre sthlmskillar som kört ihjäl sig i år och tidigare år, helt ser upp till och har sökt sig till de SH-killar som har dokumenterade tävlingsframgångar på bana eller Bogan/Bulten. Swedie, Mattias, Roller, Fursten, Potatisar osv.

Jag tror alltså att om ngn av dessa, måhända omedvetna, hojföredömen för de yngre, skulle ta bladet från munnen skulle de kunna göra större nytta än ngn av alla garagetrimmare som jag, eller VV-chefer eller SMC-pampar eller whatever.

Jag har dryftat detta med några av ovannämda idoler för de yngre. De har hållt med mig men samtidigt sagt att det inte spelar ngn roll. De menar att det inte spelar ngn roll vad de säger, de menar att risksökande barn alltid kommer att söka sig till det fordonsslag som har det högsta effekt/vikt-förhållandet. Att detta är sporthojskollektivets lott. Jag kan hålla med om det.

Men jag menar att om man kunde få en töntstämpel på begrepp som "Sub 5-repor på Bulten" osv med hjälp av de erkända äldre hjältarna här på SH så skulle mycket vara vunnet.

/J

Last edited:
Om jag säger att HD är töntigt, och får med mig ett gäng 47 åriga griniga gråhåriga göbbar att säga så.

Slutar du köra HD då?

Iofs har du en poäng men de enda de skulle funka på är posers,
menmen det är liv det med.

Har jag nu missförstått något så är det för att jag var full igår + har vaknat tidigt och kan inte somna,

Last edited by a moderator:
Jörgen Karlsson skrev: ...... Men jag menar att om man kunde få en töntstämpel på begrepp som "Sub 5-repor på Bulten" osv med hjälp av de erkända äldre hjältarna här på SH så skulle mycket vara vunnet.

/J
Jag kan förstå hur du tänker, att det är både tragiskt och synd att ett fritidsintresse som hojåkning kan vara så underbart och samtidigt så risktyngt, tyvärr är det paradoxen mellan de två som för många hojsåkare gör det så spännade (även för mej som kan räknas till gubbarna här).

Utbildningar i teknik och riskmedvetenhet ökar givetvis odsen betydligt och som sporthojsåkare borde den typen av utbildningar som SMC bedriver vara obligatoriska men till sist och syvene så är det den personliga inställningen eller ska vi säga genarvet som avgör (obs inget negativt med det, i rätt situation kan det vara lika med överlevnad).

Många av oss här har säkert upplevt det gamla uttrycket "när man väl sitter där så växer hornen ut" och då funkar ibland inte saker som de borde och det är något som var och en av oss måste arbeta med.

Du har en poäng med att sk "kända förebilder" borde propagera för det som är "rätt" och på så sätt hjälpa till att påverka attityden och det kan aldrig vara fel dock tycker jag mej ha sett magert resultat i Fürstenhoffs trådar där han uppmanar till säkrare körning, det brukar oftast resultera i någon form av pajkastning pga hans bakgrund men kan man "rädda" så mycket som en person så är det ändå värt det.

Oddjobs inlägg är ju f,ö ett lysande bevis på hur försök till den typen av erfarenhetsutbyte på SH oftast inte fungerar annat än när det gäller hur man bäst klipper "bulten" under 5min.

Tyvärr har jag ingen revolusionerande livserfarenhet att tillföra så jag kan bara säga: Kör bra :tummenupp

Dom som verkligen behöver förstå Jörgens budskap vill inte förstå att det handlar om dom.

Kan bara hålla med Jörgen, SMC's kurser är guld värda!
Jag är 37 år och har åkt hoj sen jag var 16...tycker mig därigenom att jag har hyffsad koll på det här med MC-körning.
MEN började gå smc kurs på rörberg förra året, mest bara för kul skull.
Men oj vad jag har lärt mig saker:tummenupp är nu en(ännu hihi)bättre mc-förare.. Och dessutom är det skitskoj att köra på go-cartbana, se nedan.

Dom som verkligen behöver förstå Jörgens budskap vill inte förstå att det handlar om dom.

WORD!
först om de "hinner" få några års erfarenhet och inte trillar ur i den naturliga och obevekliga "utsorteringen" så är de villiga att lyssna, DET ÄR SYND DET!
En hel del olyckor skulle aldrig inträffa om folk inte tog så stora risker och tänkte på konsekvenserna innan det slutade i tragik.

Om någon skulle fråga varför jag gasar förbi bilarna och i värsta kurvpartiet så blir det enkla svaret; för att jag kan och för att det är kul. Det sista är nog det viktigaste; att det är kul. Att jag kan är inte helt självklart….. alltså åtminstone inte att jag kan köra om RISKFRITT.

Tyvärr är det ju (för de flesta) så att incidenter inte avskräcker, utan snarare stärker känslan av odödlighet. När jag upptäcker att jag klarade mig ur en situation med millimetermarginal, så får jag en känsla av eufori över vilken fantastisk underskattad mc-fantom jag är. Detta trots att en annan del av min hjärna säger mig att jag var ett pucko som utmanade ödet, att jag hade en djävla tur som klarade mig helskinnad och att minsta lilla misstag från någon av de inblandade medtrafikanternas sida troligen hade kostat mig livet.

Emellertid tror jag, precis som du, att förebilder att se upp till och sociala förebilder är betydligt viktigare för yngre förare än för oss gubbar. Dessutom är det kanske väsentligare att påverka de yngre förarna. De har förhoppningsvis har många fler mil i sina liva framför sig att köra.

För övrigt måste jag säga att min fantasi beträffande vad som kan hända mig i trafiken har ökat med åldern. När jag var yngre var jag nog ganska fantasilös och skulle kanske ha behövt en vink då-och-då från mer erfarna förare… och om jag hade fått träna på bana med instruktör istället för på landsvägen med andra trafikanter så hade det ju ha varit bättre ur alla synvinklar.

Däremot måste man vara vaken för att man inte självklart att man är en säkrare förare bara för att man är tekniskt skickligare på att köra; eftersom åtminstone jag själv har en tendens att öka farten, nerlägget etc. till min förmågas gräns. Attityd och fantasi är alltså viktigare.

för min del så ser jag mer upp till Jörgen än någon annan på SH har väll å göra med att han är skön vettig männska.

Jag känner mig inte så ung men klassas nog som det (25) men de som Roller Swedie Mattias osv kan göra är bara att ha en possitiv inställning till SMC bandagar, de tror jag räcker.

Tror inte de behöver propagera som tokiga, bara ha en skön ikke påtvingad inställning till SMC så tror jag fler skulle tänka annorlunda.

Samt de är ju banan man vill till, vägarna kör man ju bara på för att banan är hyffsat oåtkommlig jämfört med vanliga vägar kurviga vägar tex Bogan.

WORD!
först om de "hinner" få några års erfarenhet och inte trillar ur i den naturliga och obevekliga "utsorteringen" så är de villiga att lyssna, DET ÄR SYND DET!
En hel del olyckor skulle aldrig inträffa om folk inte tog så stora risker och tänkte på konsekvenserna innan det slutade i tragik.

mycke verkar vara också att ynger inte har samma trafik erfarenhet (inte då enbart på MC) att ha kört bil i några år innan man tar A kortet känner jag varje dag är till min fördel, att man är van vid många olika situationer sen man satt i bilen osv.

nu kör jag antingen bil eller mc 16mil om dan så de blir en heldel situationer man får uppleva när man pendlar.. men jag tror den erfarenheten är viktigare än man tror trotts att de är erfarenhet av bilkörning och inte MC körning...

tog mitt B kort -99 körde bil fram till 2004 då tog jag Hojkortet åkte en sommar sen blev de uppehåll nästan 2år på hojjen pga arbetslöshet och studier. men körde bil fortfarande så nu 2007 8år efter att jag tog B kortet så känns de som att de åren har vart till stor fördel i min MC åkning denna sommar.

så de som tar sina kort i tidigare eller samtidigt som B kortet hinner ju inte sammla på sig en massa erfarenhet i bilen på samma sätt.. säger inte att de är sämmre förare eller någe men erfarenhet knäcker de mesta..

Jörgen har en bra point där.

Det är så att alla har nån sorts behov att synas och hävda sig. Även det ligger kvar i hjärnan sedan urminnes tider. Tydligast är det hos yngre killar.

Så, som jag ser det, är konsten att flytta detta behov från vägarna till banorna. Det är just nu många som är ute efter oss och vi har inte råd med en massa självmål om vi vill fortsätta att utöva vårt intresse på vägarna.

Fast, där finns ett annat problem. Väldigt få är så duktiga som de skulle vilja eller som de utger sig för att vara. På en bana visar detta sig med en förrödande tydlighet och har man svårt att acceptera att man har mycket kvar att lära så är inte bankörning nån lösning heller, om inte man får den bekräftelse som man söker.
Det har alltid varit så att yngre, osäkra i sin roll som människa, söker sådant som de själva tycker verkar häftigt och en del väljer att köra hoj. Bankörningen är skoj, tuff, spännande och torde ge de flesta en tillräcklig adrenalinkick. När man kör till en racehelg (i mitt fall med hojen i bilen) så gick det som ett spjut med många innovativa manövrar. När man kör hem är man helt uttömd, nöjd och även om man inte kommit på pallen så sitter man där med ett leende och kommer på sig själv med att t o m köra i en fart som ligger i närheten av skyltningen ...
Så frågan kvarstår; Hur får man dem som buskör, framför allt i tättbebyggt område, att dels få sin adrenalinkick och dels få sitt behov av bekräftelse tillfredsställt utan att myndigheter, föreningar, journalister, proffstyckare, m fl ser anledning att förbjuda eller begränsa vår hobby?

Citat: "Det jag vill komma till är alltså att jag som gubbe och HD-mypp knappast har ngt förtroende hos de yngre vad gäller råd kring riskmedvetenhet. "

Jodå, det har du visst. Allt man gör har betydelse. Ingen av oss är Gud och kan förändra allt på egen hand men visst har det man gör en betydelse.

Saken med förebilder är att de måste vara rakt genom äkta och trovärdiga. Med rakt genom äkta och trovärdiga menar jag att man måste leva som man lär. Det går inte att säga en sak och sen göra en annan. Man kan inte först säga åt andra att de ska köra försiktigt och sen själv dumpa hjärnan i diket och köra som en dåre. Självklart måste en förebild, precis som du själv skriver, ha en meritlista. Förebilder är alltså färskvara, de ska vara omvända föredettingar som talar utifrån egen erfarenhet om det felaktiga i deras tidigare levnad. Det räcker inte med att de personer du nämner i ditt inlägg gör ett uttalande om återhållsamhet i körning eftersom alla "vet" eller tror sig veta att de ändå kör som svin. Det är först efter att de börjar synas på var sin Honda Deauville och alla verkligen VET att de är omvända som ett uttalande skulle få någon effekt.

Last edited:
Hur får man dem som buskör, framför allt i tättbebyggt område, att dels få sin adrenalinkick och dels få sitt behov av bekräftelse tillfredsställt utan att myndigheter, föreningar, journalister, proffstyckare, m fl ser anledning att förbjuda eller begränsa vår hobby?

ung och gasglad, hur gör man något åt det?, minns ju själv hur det var.., alla föds ju inte med Rossis talanger/erfarenheter, hur får man det? jo man kör och gör misstag och får erfarenheter, få banor att köra på kanske ökar antalet döda i trafiken något, tycker det gnälls mycket om antalet döda, så många är det inte om man ser till antalet mc-förare samtidigt som förmodligen fler tar mc-kort utan att ha kört moped eller liknande när de var ung.

En tanke bara, dom som nu kör bombrepor och försöker sätta tider på favoritvägen, kan dom inte bara hålla det för sig själva, skryta lite bland kompisarna på fikastället bara, och inte posta sina tider och bravader på publika forum?

Det som skrivs här läses av en massa människor, det är oundvikligt att några av dom har en skev bild av sig själv och en stark övertro på att dom kan göra det bättre (var det inte någon som skulle köra ifrån alltoch alla på bana med en vinkel-glidare?)

Om man nämner sina bombrepor och sub5 tider för dom man känner och vet har bra omdöme om sin egen förmåga gör man IAF mindre skada.

Jörgen är ett bra föredöme för många, trimmar satan och brassar vid rödljusen när tillfälle ges, men åker ut på "street&stunt-kvällar" för att få testa ordentligt när möjligheten till det finns.

En tanke bara, dom som nu kör bombrepor och försöker sätta tider på favoritvägen, kan dom inte bara hålla det för sig själva, skryta lite bland kompisarna på fikastället bara, och inte posta sina tider och bravader på publika forum?

visst men folk gillar att få uppmärksamhet, tävla, skryta osv., det går inte att hindra, är nog upp till var och en hur man vill förhålla sig till vad som sägs/skrivs

Vad säger ni om att få vägverket att propagera bankörning och försöka öka intresset för bankörning i Sverige,
vilket kanske leder till att fler banor byggs.

Visst det låter osannolikt, men inte omöjligt.

OBS! klaga in på hur jag skriver idag, fick ändra flera ord/meningsuppbyggnadsfel,
min hjärna går på något slow-mode idag.

Kan bara bidra med de två års erfarenhet jag har från mc körning.
Förra året körde jag en r6a på gata och körde inge bana alls. Det var då man kände sig odödlig, brassade satan på rätt och ibland helt fel ställen. Var nära på att smälla ett antal gånger..

Nu när man bara ett år senare börjat köra bana mer och mer (ca 20 bandagar hittils i sommar) inser man hur jävla trög man var som svinade på förra året. Jag kör fortfarande för fort på gata men gör det på rätt ställen, och vet av min egen och min hojs begränsningar på ett helt annat sätt än tidigare. Det är först när man har börjat köra på bana man inser hur farligt det är att köra på gata.

Så hur kan man få andra 20 åringar att förstå detta?
Jag skulle vilja säga billigare eller t.o.m någon gratis smc prova på kurs.
Jag betalar gärna en 100:- extra i medlemsavgift till smc om jag vet att någon som aldrig kört bana får prova på och blir en bättre medtrafikant.
Det var iaf så jag fastnade, vart övertalad att prova på en smc kurs på en gokartbana och nu sitter man på annonsdelen och letar banhoj.

Mina få ören

visst men folk gillar att få uppmärksamhet, tävla, skryta osv., det går inte att hindra, är nog upp till var och en hur man vill förhålla sig till vad som sägs/skrivs

Jo, visst, det är jag medveten om, men jag tror nog att en ny sub5 repa som man nämner för sina närmaste kompisar ändå sprider sig till dom övriga som kör likadant.

Bantider på bankörningar/tävlingar tycker jag självklart att man ska skryta med här på forumet, häckla andra med och till och med utmana andra att slå.

Det är just gatbombandet man kan hålla lite låg profil med, det är ju där dödsolyckorna sker.

jag kanske läser slarvigt på forumet men jag har inte sett någon talat om sub5 eller liknande på senare tid

Inte jag heller, jag anar en attitydförändring.
Jag tror inte för en sekund att fenomenet har upphört, moraltjerringarna kanske har segrat på SH?

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025