Ylande/vinande ljud vid kurvtagning. Intruder 1500.

1500

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2019
Ort
Ramnäs
Hoj
Intruder 1500 -00
Sedan en tid hört ett ylande/tjutande ljud mitt i allt buller vid kurvtagning. Kurvorna måste ha en viss radie för att det ska börja låta, samma för hö/vä kurva, eller rättare sagt, man måste ned i en viss lutning för att framkalla ljudet. Inga extrema kurvor, vanliga hojvägar, normal körstil. Så fort man rätar upp lite i slutet på kurvan försvinner ljudet. Inte ett ljud som ska vara där. Besiktad i våras med bl a kontroll av hjullagret fram. Inte bytt några däck. Hojen har ca 5000 mil och det är ju kardandrift på den. Vad tror ni det kan vara??
 
Är det någon skillnad på om du gasar eller slår av i kurvan? Är det någon skillnad om du åker själv eller har hojen fullastad?

Det kan ju vara slitage på kardanen, så att när chassit fjädrar ihop i kurvan så börjar det låta i kardanen.
 
Du har nått fegranden på däcken. På customhojar är denna sinusräfflad för att larma när man använder hojen fel.

...eller så är det bakhjulslagret. På kardanhojar rullar ett lager som håller på att ge upp långt - så länge det går rakt fram. Det ger sig tillkänna först under kurvtagning.



Liten brasklapp för "ylande/tjutande".
På de BMW jag kört slut på bakhjulslager har det varit ett morrande, som stegvis blir ett growlande ingen kan missa.

Ylande/tjutande kan möjligen tyda på felaktigt ingrepp pinjong-kronhjul.

Kanske behöver något shimsas - hursomhelst skulle jag inte köra vidare utan att ta reda på vad det verkligen är - sådant där brukar bli dyrt när man negligerar det.

Därtill finns risken för blockerande haveri - något man inte kan koppla sig fri från, hur kobrafingrad man än är.
 
Har inte passagerare eller last på hojen. Verkar inte bli skillnad vid avdrag eller gas. Verkar bara vara lutningen som bestämmer när ljudet ska komma. Funderar lite om det kan vara bakhjulslagret??
 
Med stor sannolikhet däcken. Som Notrightrider skriver så börjar touringdäck låta när de slits och får fel profil. Byt däck och du får en mycket trevligare cykel.
Tror inte på hjullager då belastningsriktningen är i stort sätt densamma oavsett nedläggningsvinkel.
 
För sinnefridens skull, kolla hjullagren samt ryckutjämnarens skruvar. Monterar du isär, se till att inte dra åt 8.8 skruvarna för hårt då värmen från slutväxeln kan få dem att sträcka sönder sig. DET låter som totalhaveri när skruvskallen rullar runt i "tombolan". Hänt mig två gånger.
 
Håller med om detta med belastningsvinkeln. Däcken är väldigt bra, inte halvslitna ens. Michelin bak och Bridgestone fram. Tycker bara att det där ljudet inte funnits förr. Men ljudet påminner ju om att man kör med grova nabbdäck på asfalt... Jag har slitit ut några uppsättningar däck på den tidigare och inte noterat detta ljusfenomen.
 
Med stor sannolikhet däcken. Som Notrightrider skriver så börjar touringdäck låta när de slits och får fel profil. Byt däck och du får en mycket trevligare cykel.
Tror inte på hjullager då belastningsriktningen är i stort sätt densamma oavsett nedläggningsvinkel.


Det tror jag med. Jag har en hoj som också viner vid nedläggning typ på/avfarter. Hjullager nya och så.

Men den har gått med sidovagn ( host host host ) så nu när den får luta så träffar asfalten gammal svinhård orörd däcksida. Min teori iaf.

Just det med belastningsriktning också, på en motorcykel. Känner ens lagret att det lutar? Just med tanke på var kraften riktas?
 
Andersbrink hur kollar jag enklast lagren? Bort med hjulet och..sitter lagren pressade i navet? Minns inte hur det ser ut. Har bara demont hjulet i samband med däckbyte. Fram har jag bytt lager, men det är annorlunda mot bak antar jag. Skruvarna du nämner är det dom som sitter i en ring..?
 
Fegranden på däcken kan det inte vara. Dom små gummi"fransarna" sitter kvar båda sidor både fram och bak. Innan jag kommer dit är det annat som släpar i backen:)
 
Fegranden på däcken kan inte vara. Dom små gummi"fransarna" sitter kvar båda sidor både fram och bak. Innan jag kommer dit är det annat som släpar i backen:)

Det är inte fegranden i sig som är problemet, utan att den jämna stora rundningen på däckets profil ersatts med en 'kant' med liten radie. Du får då en skillnad i periferihastighet som sätter lamellerna i rörelse.
Jag förutsätter att ditt mönster går långt ut på kanten.
 
Det är inte fegranden i sig som är problemet, utan att den jämna stora rundningen på däckets profil ersatts med en 'kant' med liten radie. Du får då en skillnad i periferihastighet som sätter lamellerna i rörelse.
Jag förutsätter att ditt mönster går långt ut på kanten.
Det är ju customdäck som sitter på. Men "kanten" är så långt ut på sidan så, som sagt, före det tar nog nästan tanksidorna i asfalten.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top