Yamahas elhoj motoroid

Jäklar, nu snackar vi nytänk :)

Såg att den var självbalanserande också, stödhjulen såg ju inte roliga ut men utöver det så.
 
Det är ju coolt när någon tänker utanför boxen, men dom där prylarna som håller fast föraren mitt på hojen känner jag mig lite skeptisk till, det lär ju gå sådär att burka med den :va

Och det är nog kanske lite väl mycket show off/teknikporr/buzz words:
The primary technologies comprising MOTOROiD are an image recognition AI system for recognizing the rider’s face and gestures
Hur ska hojen kunna se mina ansiktsuttryck när jag har en integralhjälm på mig? Och hur vet den vad som betyder vad? Och vilka gester då? Om jag tittar på någon bruds rumpa när jag kör förbi, kommer hojen köra in i henne då? Om jag hejar på en mötande hoj, tolkar hojen det som ett stopptecken och pallnitar? :hihi
 
Koncepthoj, jag vet. Men jag väntar ändå på den första elhojen som verkligen är gjord för oss som gillar sporthojar och inte för miljöpartister, hipsters, veganer, politiskt korrekta innerstadsfuckon och andra okunniga och ointresserade människor.
 
Last edited:
Koncepthoj, jag vet. Men jag väntar ändå på den första elhojen som verkligen är gjord för oss som gillar sporthojar och inte för miljöpartister, hipsters, veganer, politiskt kottekta innerstadsfuckon och andra okunniga och ointresserade människor.

Håller med.
Men det kommer säkert.
Nu finns det ju elbilar som man skulle kunna sätta sig i, men det tog ju lång tid.
För dom skulle ju se ut som påskmålade Kinderägg, eller rymdäpplen, bara för att......eeehhhh...?? ingen aning :va
 
Jag ska villigt erkänna att jag inte är särskilt intresserad av att byta ut en väl fungerande fossil förbränningsmotor. Det finns ju trots allt något som heter körkänsla, något som ofta missas helt och hållet av elmotorförespråkarna...

Jag har därför inte tittat särskilt noga på de flesta elhojar. Men det lilla jag sett gör mig nästan mörkrädd i rollen som yrkesman inom chassie och fjädring.

Det verkar till exempel inte råda någon hejd i användandet av inte särskilt väl fungerande fjädrings- och kedjekraftsgeometrier. Man kan ju tänka sig att etablerade motorcykeltillverkare skulle ha sådana saker under någorlunda kontroll, men deras koncept verkar ju nästan gå i samma fotspår som alla idiotiska koncept presenterade av diverse lycksökare...
 
Jag ska villigt erkänna att jag inte är särskilt intresserad av att byta ut en väl fungerande fossil förbränningsmotor. Det finns ju trots allt något som heter körkänsla, något som ofta missas helt och hållet av elmotorförespråkarna...

Jag har därför inte tittat särskilt noga på de flesta elhojar. Men det lilla jag sett gör mig nästan mörkrädd i rollen som yrkesman inom chassie och fjädring.

Det verkar till exempel inte råda någon hejd i användandet av inte särskilt väl fungerande fjädrings- och kedjekraftsgeometrier. Man kan ju tänka sig att etablerade motorcykeltillverkare skulle ha sådana saker under någorlunda kontroll, men deras koncept verkar ju nästan gå i samma fotspår som alla idiotiska koncept presenterade av diverse lycksökare...

Är man i fordonsbranschen så vet man hur det går till.

- Koncept = Design har fått fria händer och saker som "linjer som får dig att tänka på en fjällbäck" går före funktion
- Prototyp = Företagsledningen gillade designen och säger åt R&D att bygga den. Ingenjörer blir flintskalliga (som jag) över att det är helt omöjligt att bygga en fungerande produkt av designen
- Lansering = Verkligheten har kommit ikapp och produkten är bra. Någon journalist skriver att den visserligen är trevlig att köra men undrar varför de inte "vågade" behålla den ursprungliga designen. :huvet:huvet:huvet
 
Här har vi ju navmotor och möjligen också i övrigt hyfsat genomtänkt grundkonstruktion. Utseendet är en sak, det intressanta blir hur den färdiga hojen kommer att se ut - och prestera.

Hittills har elhojarna följt mönstret från elbilar, dvs man börjar med att ersätta den vanliga motorn med en elmotor och batterier. Nästa steg är att göra det effektivare från början och slutligen utgår man från elmotor+batteri och ser vad man kan göra av det och x antal hjul för att det skall bli en fungerande enhet från början.

Vi skall ju komma ihåg att även den vanliga motorcykeln består av en mängd kompromisser pga att den behöver en bensinmotor, avgassystem, tank, en mängd vajrar (även om det börjar minska) osv.

Jag är 100% säker på att vi inom 5 år har eldrivna motorcyklar som är snabbare, roligare, mer agila och bättre på de flesta andra vis än bensindrivna motorcyklar. Det är här utvecklingen och marknaden finns framgent.
 
Det var lite så här jag tänkte om utseendet - varför lämnade den ritbordet? :va

BMW-i3-2017-1e.jpg
 
Tänk om dom hade lagt det där krutet på någonting som går att producera och sälja istället...

Det där är ju bara designrunk, inte en enda motorcyklist har varit inblandad i projektet, för då skulle inte saker som arslegreppet finnas med...

Hjulmotorer blev ju aldrig någon succé bland elbilarna på grund av för hög ofjädrad vikt, så då provar vi det på en motorcykel.

Dom där flapsen med batteriet i som ska flaxa ut verkar styras av styrutslaget och fungera ungefär som när en passagerare motlutar i kurvorna...

Det var bra att dom satte stödhjul på den, då står den stadigt i förrådet där den glöms bort...
 
Utom 330 då...?

Man kan ju så smått börja undra hur deras elvariant för stekaren från orten kommer att se ut...?
 
Har dom fejkat läckande gaffeltätningar som en del av den patinerade designen eller blev det klurigt att få det att funka med fyrkantiga innerben vilket krävde att man patinerade resten av hojen också för att slippa begå harakiri???
 
Jag ska villigt erkänna att jag inte är särskilt intresserad av att byta ut en väl fungerande fossil förbränningsmotor. Det finns ju trots allt något som heter körkänsla, något som ofta missas helt och hållet av elmotorförespråkarna...
Folk kör inte bil längre, dom åker :fakta Idag är uppkoppling, appar och skatteförmåner viktigare än teknik och körglädje.
 
Folk kör inte bil längre, dom åker :fakta Idag är uppkoppling, appar och skatteförmåner viktigare än teknik och körglädje.

Japp, jag har en bekant som väntar på sin Volvo "Hybrid" tjänstebil, den är vald helt och hållet efter dom kriterierna.

För 25 år sedan när han skulle ta ut en tjänstebil blev det en Audi Quattro med värsta motorn...
 
Folk kör inte bil längre, dom åker :fakta Idag är uppkoppling, appar och skatteförmåner viktigare än teknik och körglädje.

Tell me about it...

Bytte bil sist för ett år sedan...Glassiga websidor och tjocka broschyrer med all möjlig och omöjlig information om bilens ”Infotainment-system”...Men att få reda på antal cylindrar och cylindervolym på 190 hk respektive 250 hk varianten var näst intill omöjligt...
 
Jag gillar ju eldrivna prylar för att man får ett direkt svar när man efterfrågar effekt. Med vissa motorers mappning av gasen så känns det som att gaspådrag ska kontrolleras av fabriken via modem innan det eventuellt kan resultera i att kraften anländer. Värst är det väl i dieselbilar med automatlåda där man får invänta nästa styrelsemöte innan man får besked om en ökning av gasen. Jag körde nån Yamaha MT-07 eller MT-09 där det var nästan lika illa. Möjligen hade de simulerat kärvande trottlar för att få retro-känsla.

De få elhojar jag kört har åtminstone svarat direkt, men det har bara varit korta turer så jag vet inte hur de är i trafiken.
 
Jag gillar ju eldrivna prylar för att man får ett direkt svar när man efterfrågar effekt. Med vissa motorers mappning av gasen så känns det som att gaspådrag ska kontrolleras av fabriken via modem innan det eventuellt kan resultera i att kraften anländer. Värst är det väl i dieselbilar med automatlåda där man får invänta nästa styrelsemöte innan man får besked om en ökning av gasen. Jag körde nån Yamaha MT-07 eller MT-09 där det var nästan lika illa. Möjligen hade de simulerat kärvande trottlar för att få retro-känsla.

De få elhojar jag kört har åtminstone svarat direkt, men det har bara varit korta turer så jag vet inte hur de är i trafiken.

Det är nog därför det inte går att åka på bakhjulet med bensindrivna motorcyklar, och alla stuntare kör elektriskt...

Det tar helt enkelt för lång tid att beställa mer gaspådrag...
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top