Yamahas brembo-pumpar....

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Hejsan.

Efter jag kollat runt lite så verkar jag antingen vara inkompetent på google alternativt finns inte det jag söker utan "hemlig" kompetens.

Jag söker en rep.sats till pumpen men efter vad jag fått berättat så finns det "bättre grejer" än original, alltså aningen grövre kolv och mindre gummi, Den vill jag ha! :)

Då Brembo inte verkar vilja sälja utan serva själv och original redan sitter i så verkar de vägarna vara fel, kan man gissa att det finns originalmonterat på flera hojar och de har en annan, bättre spec.?
Eller är det bara "nys" att det finns uppdatering till pumpen?

Har sett att original-rep.satsen har uppdaterats, är det månne denna som avses?

Nå, testar att slänga upp detta, här verkar finnas kompetens på det mesta Och viljan att dela med sig av den. :)

Jag söker alltså bättre "innanmäte" till yamahas brembo-bromspump eller en förklaring att det inte finns, någon med kunskap och vilja att dela med sig?

Jag vet inte men tror mig veta att det inte går att montera en större kolv än den som redan sitter i pumpen :D Vill du ha en större kolv så måste du byta huvudcylindern.
Yamaha original och Brembo original är bland det bästa du kan köpa.
På handtaget brukar storleken vara instansad (14 mm) enligt dom uppgifter jag får fram på nätet. Har en likadan själv men tyvärr långt ifrån mig för stunden så jag kan ej kontrollera :(
Brembo har slutat att sälja renoveringssatser (enligt hörsägen) då folk som inte besitter några som helst kunskapar renoverat på egen hand med katastrofala följder. Förmodligen därför dom ej går att köpa längre, mer på Ebay.

Jag vet inte men tror mig veta att det inte går att montera en större kolv än den som redan sitter i pumpen :D Vill du ha en större kolv så måste du byta huvudcylindern.
Yamaha original och Brembo original är bland det bästa du kan köpa.
På handtaget brukar storleken vara instansad (14 mm) enligt dom uppgifter jag får fram på nätet. Har en likadan själv men tyvärr långt ifrån mig för stunden så jag kan ej kontrollera :(
Brembo har slutat att sälja renoveringssatser (enligt hörsägen) då folk som inte besitter några som helst kunskapar renoverat på egen hand med katastrofala följder. Förmodligen därför dom ej går att köpa längre, mer på Ebay.

Skall enligt uppgift finnas kolv som är aningen större men givetvis mindre gummiring, mindre flex alltså, men om det är som du säger så lär det vara en brembo-sats som då inte längre finns att få tag på. Om det nu inte är den som gamla originalrep.satsen är utbytt mot då. Får väl beställa en och se vad det är som skiljer.

Plöjde precis igenom Ebay DE,UK,IT och USA och fann bilder med storlek 16 = 16mm kolv men inga renoverings kit :(

Varför ska man ha en större kolv?

Vill man minska erforderlig tryckkraft bör man väl ändå satsa på en mindre kolvarea på bromspumpen? Allt enligt pascals lag :)

Vill man minska erforderlig tryckkraft bör man väl ändå satsa på en mindre kolvarea på bromspumpen? Allt enligt pascals lag :)

I det här fallet ville han ju inte ändra slagvolymen eller kolvarean, bara ha en kolv med tajtare passning i cylinderloppet.
Men annars så kan en större kolv vara bättre avstämd mot bromsokens yta, så man får bättre känsla i bromsarna. För små kolvar är inte bra det heller. Det ska vara rätt avstämt.

Last edited:

Som Ulvhamne svarade så vill jag inte ändra något annat än passformen, tightare spel ger mindre gummi ger mindre flex.

Inte för jag har några problem med att det flexar eller svampar, inte alls, tycker bromsarna är alldeles jättebra. :)
Men, nu har jag bestämt mig för att renovera oken, har nya gummitätningar hemma och tänkte ta pumpen på samma gång och då dök denna fråga upp, jag hört det viskats i depån sen tidigare att denna uppdatering finns och nu när pumpen även är fri i reglementet tänkte jag helt enkelt göra 2 flugor på smällen samtidigt. Varför köpa något jag redan har om det finns något bättre lixom. :)

Orsaken till renoveringen är inte något funktionsfel, har som sagt inga problem, utan enbart i förebyggande syfte.
Jag har haft hojen sen april 2008 när jag som första lyckliga ägare hämtade ut den på yamaha och därefter har den gått otaliga bandagar, träningar, kval och race förutom de 2500milen gata i ur och skur, vart kastad i alla möjliga material av avåkningszon så den har fått känna på hur ett hårt liv kan vara...

Har nog bytt precis allt utom ramen och motorn Men bromsarna, de är orörda.
Beläggen är allt som är bytt, allt annat är som när jag hämtade den den där soliga dagen i april, ok, pump och slangar är alltså orörda sen 2008.

Därför tänkte jag renovera dom lite i år.... :)

Har sett att original-rep.satsen har uppdaterats, är det månne denna som avses?

Jag har precis renoverat min bromspump på min R6, 2004 (som jag också haft sedan den var ny). Jag mätte aldrig kolven men lade märke till att gummit hade annan utformning (möjligen även kolven). Jag beställde renoverings-kittet från Yamaha Center Haninge (och förpackningen var märkt med Yamahas etikett).

Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...