Yamaha

Yamaha levererar V8 motorer till FORD/Volvo. Visste ni?

• Antal röstningar
    0

Paroxyst

beLIEve
Gick med
20 Oct 2004
Hoj
Kawasaki
VA!!! Kan någon vara så vänlig och utveckla det här för detta kom som ett bombnedslag för mig.

Sitter och tittar på 4+ programmet Mera Motor och där sitter dom och säger:

Volvo XC90 får i höst en V8 och den kommer antagligen att levereras av Ford´s mångåriga leverantör (nu läs o häpna) YAMAHA! Va! Har jag selektiv hörsel och blockerar ut sådan information eller känner ni till detta. Jag har aldrig hört något liknande. Visste ni detta?

Tja vad finns att säga?
Yamaha bygger bilmotorer ibland ja.
I detta fall är det väl en Fordmotor i grunden som de slipat till lite.

Nja, det är en Yamahamotor från början men Fårrd har sedan tidigare använt den i sina modeller, inte tvärtom.
Fårrd äger Volvo -således köper man lite fler motorer framöver och hinkar i några i Volvon.

(för övrigt är det väl ganska gamla nyheter?)

Yamaha tillverkar ju en och annan industrimotor och båtmotor dessutom så de vet väl vad de sysslar med.

Last edited:
Det första jag hörde om att Yamaha tillverkade delar till bilar var redan runt 88. De gjorde nämligen topparna till Toyota Celica motorerna.

Och Renault har levererat motorer till Volvo på åttiotalet... Sitter någon på bra kunskap så är det väl bra att den tas till vara, är väl onödigt om alla bilmärken ska uppfinna hjulet själva...

Mephiboseth skrev:
Och Renault har levererat motorer till Volvo på åttiotalet... Sitter någon på bra kunskap så är det väl bra att den tas till vara, är väl onödigt om alla bilmärken ska uppfinna hjulet själva...
De otroligt dåliga PRV sexorna, nu förstörde du min dag.

Nu hoppas jag att intresseklubben noterar: Lotus har varit med och utvecklat motorn i Corvette ZR-1 (möjligen bara topparna, minns inte riktigt).

Provkörde den där för knappt ett halvår sen och min uppfattning är att motorn lika gärna kunde varit av radtyp. Saknar helt bottendrag och automaten växlar därför hela tiden ner från högsta växeln även om man bara smyger på med gasen på tex motorvägen. Man förstår varför om man väljer att växla "manuellt" och bilen knappt orkar framåt på högsta växeln.

Om man däremot har en vanlig xc90 idag och vill ha lite mer skjuts i motorn, så är den ett bra val. Det var iaf så jag upplevde den - en radmotor med lite extra tryck.

Eftersom jag har en högt uppsatt och respekterad tjänst (truckförare) hos Volvo så är detta old news för mig. Visste du att det är Kuka som leverarar robotar till volvo eller att det är Löfbergs lila i kaffeautomaterna. Har även mer intressant information som jag kan delge er vid förfrågelse!

Lugn skrev:
Provkörde den där för knappt ett halvår sen och min uppfattning är att motorn lika gärna kunde varit av radtyp. Saknar helt bottendrag och automaten växlar därför hela tiden ner från högsta växeln även om man bara smyger på med gasen på tex motorvägen. Man förstår varför om man väljer att växla "manuellt" och bilen knappt orkar framåt på högsta växeln.

Om man däremot har en vanlig xc90 idag och vill ha lite mer skjuts i motorn, så är den ett bra val. Det var iaf så jag upplevde den - en radmotor med lite extra tryck.

Verkar vara Volvo-fenomen (taskig styrning av lådan alltså) :-) Så uppförde sig den S60 aut (minsta motorn) som jag provkörde när dom precis kommit ut på marknaden.

Det som är mest tragiskt med den här V8an är att Volvo själva basunerar ut:
"Första Volvon med V8"
"Äntligen bygger Volvo en V8"
"Volvo har aldrig tidigare använt en V8 i något fordon"
OSV...

Är det bara jag som är så jävla gammal att jag minns B36, volvos egen V8?
(en dubblerad B18)
Den här gången är det ju inte ens en Volvo motor...

Lugn skrev:

e de T5an du tänker på då eller?
med en 30650 436 turbo på? snacka om arbetsskada å kunna olika artikelnummer

har för mig att de bara e p28 motorn som sitter i XC90

FUBAR skrev:
Eftersom jag har en högt uppsatt och respekterad tjänst (truckförare) hos Volvo så är detta old news för mig. Visste du att det är Kuka som leverarar robotar till volvo eller att det är Löfbergs lila i kaffeautomaterna. Har även mer intressant information som jag kan delge er vid förfrågelse!

:Bugar
jag e bara en vanlig dödlig montör

GuW skrev:
"Första Volvon med V8"
OSV...

(en dubblerad B18)
Har aldrig hört talas om B36. Vilka bilar (lastbilar?) satt den i?

GuW skrev:
"Första Volvon med V8"
OSV...

(en dubblerad B18)

B36 är rock n roll, trots att det är en lastbilsmotor. Dock är det en snubbe här i stan som satt en i sin Amazon :yoparty

An3Azz skrev:
B36 är rock n roll, trots att det är en lastbilsmotor. Dock är det en snubbe här i stan som satt en i sin Amazon :yoparty
Var det inte någon här i stan som rullade omkring med en V8 (amerikansk) i en 245 också?

Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back