Yamaha YZ490 - 81 | Kopplings problem

Barroz

Tvåtaktare
Gick med
16 Nov 2005
Hoj
Aprilia RS250 -96 | TZ250 Replica -91
Tjenare!

Vet ej om jag postat rätt, men gör ett försök!

Nu är det så att jag skulle starta upp min Yamaha YZ 490 efter att gasvajern gått av, så köpte ny, satte på, allt kändes kalas bra, fixat ljudämparen också för mindre ljud (vilket inte gjorde större skillnad)

Men så när jag skall köra iväg så fungerar kopplingen fint och så utan problem, men så fort jag kört igenom 2ans växel o skall koppla för att lägga i friläge, så greppar inte kopplingen, tror de är vajern som går liksom, men nej? de är så att kopplingsarmen HELT plötsligt går att röra mer? precis som man slacka den :huh: (kopplingsarmen tar senare än vad den gjorde tidigare)

fatta inte riktigt hur det hela fungerar, men min far säger att de fungerar så att kopplingsarmen som går ner i blocket, som där ifrån pressar en axel som går till kopplings korgen och som pressar isär lammellerna, och han tror att kopplingen har klippatfast, så vi täppte ut oljan, och oljan som kommer ut ser (helt seriöst) ut som den varit i motorn under 500mil!?!?! fan bara gått 20min :huh: liksom den var svart, metalspån och allmänt klibbig? kan det faktist vara så att kopplingen klibbat såpass mycket att axeln inte vill gå ut helt?

Hjälp? :)

motor020mx2.jpg

monsteryz500011rm9.jpg

Nyheter
Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Bike nr 10 lämnad till tryck!

Nästa nummer av Bike är som...

Missa inte Katalogen 2026!

Stora Motorcykel...

Flera stora stjärnor till 2025 års Gotland Grand National!

David Knight, Ducati Åre...

Ny Brutale från MV Agusta

Italienska motorcykeltillve...

Back