Yamaha YZ125 "vint hjul"

Samtheking

Ny medlem
Gick med
12 May 2010
Hoj
2002 husaberg 450 motard
Tjenare, var och köpte mig en yz125 99 idag förr 8500 vilket jag tyckte var bra pris... När jag kört hem den märker jag att framhjulet är vint/skevt men det är inte glappt. Kan det hjälpa med att byta lager endå?
MVH/samuel:)

Det är med stor säkerhet fälgen som är skev. Ganska vanligt på crossar. Var med om samma sak o lossade alla ekrar och spände jämnt så blev den nästan helt rak. Kan va svårt att få loss ekrarna men ta av däcket och spruta wd40 eller liknande på nipplarna från båda sidor och låt d stå ett tag. Om inte d går finns det nog starkare lösningsmedel att pröva. När du drar åt ekrarna så dra var tredje eker lite åt gången och gör så tills du spänt alla och de e lagom spända.
Lycka till!

Det är med stor säkerhet fälgen som är skev. Ganska vanligt på crossar. Var med om samma sak o lossade alla ekrar och spände jämnt så blev den nästan helt rak. Kan va svårt att få loss ekrarna men ta av däcket och spruta wd40 eller liknande på nipplarna från båda sidor och låt d stå ett tag. Om inte d går finns det nog starkare lösningsmedel att pröva. När du drar åt ekrarna så dra var tredje eker lite åt gången och gör så tills du spänt alla och de e lagom spända.
Lycka till!

okey tack lät lite jobbigt endå måste jag väl säga:P tror du det går på under tusen spänn att lämna in ? och vad händer om jag kör på hjulet, jag kommer inte köra så hårt endå bara på en mindre bana och i skogen, kommer det endå fara åt helvettet ännu mer då?
MVH//samme

Tror inte d e nån fara att köra på. Du kan ju alltid fråga på en verkstad. Kolla efter beggat hjul annars. Såg ett YZ framhjul på blocket för ett tag sen. 900 spänn inkl en hög me däck.

Tror inte d e nån fara att köra på. Du kan ju alltid fråga på en verkstad. Kolla efter beggat hjul annars. Såg ett YZ framhjul på blocket för ett tag sen. 900 spänn inkl en hög me däck.

okey, jo går ju inte köpa ett nytt hjul iaf då dom kostar 7 tusen spänn :huvet men du tror inte att det kommer att bli så mycket värre än vad det är om jag kör med det ?
tack för hjälpen hittils också:tummenupp

känn på ekrarna om några är lösa, är alla dragna är det nog lungt, crosshjul brukar som sagt va like skeva efter några års misshandel ;)

okey, jo går ju inte köpa ett nytt hjul iaf då dom kostar 7 tusen spänn :huvet men du tror inte att det kommer att bli så mycket värre än vad det är om jag kör med det ?
tack för hjälpen hittils också:tummenupp

jag har en uppsättning fälgar me däck o allt på till YZ 125 ... suttit på en -01 om intresse finns...

kolla upp så -99 o-01 passar men det e nog samma fälgar från början ac -90talet då ´man började me 19" fälg/däck bak o 21" har det ju alltid varit...

ska kolla bara så de finns kvar...du kan få ett riktigt bra pris på dem PM:a om intresse finns...

skickas me bussgods isåfall....

mch.T

jag har en uppsättning fälgar me däck o allt på till YZ 125 ... suttit på en -01 om intresse finns...

kolla upp så -99 o-01 passar men det e nog samma fälgar från början ac -90talet då ´man började me 19" fälg/däck bak o 21" har det ju alltid varit...

ska kolla bara så de finns kvar...du kan få ett riktigt bra pris på dem PM:a om intresse finns...

skickas me bussgods isåfall....

mch.T

Ska passa enligt i-net källor:) tyvär är ja så lite inne här och jag vet ej hur man pmar
Men du får gärna lägga till mig på msn om du har det lr börja maila med mig om pris och skick etc
samuelohman@hotmail.com
allting lät underbart:yoparty

Att byta hjul på en cross bara för att det slår lite är totalt onödigt. Att fälgarna slår sig och blir buliga är på amatörnivå ungefär lika viktigt som att plasten blir repig.

Sålänge det känns ok vid körning och där inte finns lösa ekrar/sprickor i fälgbanan kör man vidare....

Att byta hjul på en cross bara för att det slår lite är totalt onödigt. Att fälgarna slår sig och blir buliga är på amatörnivå ungefär lika viktigt som att plasten blir repig.

Sålänge det känns ok vid körning och där inte finns lösa ekrar/sprickor i fälgbanan kör man vidare....

okey så du tror inte att själva väghållningen blir sämre av ett vint hjul?
kanske jag borde veta själv men har faktiskt bara gasat hem den från där jag köpte den och ställt den i garaget förr vinterförvaring:)

okey så du tror inte att själva väghållningen blir sämre av ett vint hjul?
kanske jag borde veta själv men har faktiskt bara gasat hem den från där jag köpte den och ställt den i garaget förr vinterförvaring:)

Inte till den graden att du märker det. Skulle du satsa seriöst i SM skulle jag byta men inte för amatöråka...

Inte till den graden att du märker det. Skulle du satsa seriöst i SM skulle jag byta men inte för amatöråka...

Okey då får jag lite på dig:) Jo jag amatör kör verkligen bara med kompisar för att det är roligt... Skulle vara underbart att slippa lägga ut några slantar:tummenupp

det är annars inte speciellt svårt att rikta ett hjul.
om det är lite vint till höger så lossar du ekrarna på höger och spänner dom på vänster sida (över det område som är vint.)

bättre att du gör så än bara skiter i det, hjulet blir skörare in du bara låter det vara...

det är annars inte speciellt svårt att rikta ett hjul.
om det är lite vint till höger så lossar du ekrarna på höger och spänner dom på vänster sida (över det område som är vint.)

bättre att du gör så än bara skiter i det, hjulet blir skörare in du bara låter det vara...

Fast å andra sidan så riskerar man att skruva bort sig totalt och sluta med att det är värre än från början...

Vanligt folk skall bara återställa ekerspänning på lösa ekrar. Allt annat skall man överlåta till de som kan...

Fast å andra sidan så riskerar man att skruva bort sig totalt och sluta med att det är värre än från början...

Vanligt folk skall bara återställa ekerspänning på lösa ekrar. Allt annat skall man överlåta till de som kan...

jo iof sant..ville bara ha sagt att det inte är svårt att rikta ett hjul någorlunda bra om man kan skruva i övrigt.

man ska vara en jävla klant om man lyckas snea till hjulet mer än det var från början, jag har då aldrig lyckats med det iaf :D

Ska passa enligt i-net källor:) tyvär är ja så lite inne här och jag vet ej hur man pmar
Men du får gärna lägga till mig på msn om du har det lr börja maila med mig om pris och skick etc
samuelohman@hotmail.com
allting lät underbart:yoparty

tyvärr redan sålda.

mvh.T

helt klart!

ska man rikta upp en ekerfälg så bör man lämna in det.:tummenupp

felet många amatörförare gör e ju att de EJ efterdrar/spänner ekrarna då o då vilket gör att fälgen till slut slår sig...

mvh.*T

Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC