Yamaha yz misständer/rycker

Gubbeen

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2010
Ort
Trollhättan
Hoj
triumph
hejsan!

crossen går helt kasst, när man startar den så är den svår och hålla igång vill dö ibland, tänder, slutar tända & tänder igen så den rycker till...för att hålla den vid liv måste jag börja köra med den på högre växel & rätt höga varv så dör den inte. men det går inte varva ut den helt för då börjar den rycka igen..

någon som vet vad detta kan bero på? ett tännings fel är det ju iaf men har haft tankar på om det kan vara tändplattan som börjar ge sig, kan det stämma? kom gärna med ideer tack :)
 
Prova det enkla om du inte gjort det redan. Byt stift, byt tändhatt. Töm flottörhuset på förgasaren, finns det några droppar vatten där kan det bli skumma fenomen.
 
Prova det enkla om du inte gjort det redan. Byt stift, byt tändhatt. Töm flottörhuset på förgasaren, finns det några droppar vatten där kan det bli skumma fenomen.


Stift & tömt förgasaren har jag inte testat en. har testat annan tändspole + tändhatt..blev ingen skillnad. stiftet som sitter på är ett "7" kan jag lika gärna sätta på en 8 klassad stift? lättare att få tag på..
 
Stift & tömt förgasaren har jag inte testat en. har testat annan tändspole + tändhatt..blev ingen skillnad. stiftet som sitter på är ett "7" kan jag lika gärna sätta på en 8 klassad stift? lättare att få tag på..

Prova med en annan primärspole.
 
vad för cc. e det på den??? låter som en 250 om du kör me 7" stift...

årsmodel???

det sitter väl 2 spolar innanför svänghjulet????

har för mig att den ena e för låga varv o den andra för höga varv... du kan ju ha tjall på lågvarvsspolen..

inge rost på svänghjul/spolarna???

om du skjuter packboxen på vevaxeln till svänghjulssidan så blir det ryckigt o vill inte varva heller... skulle dock inte tro att det e problemet..


mvh.T
 
vad för cc. e det på den??? låter som en 250 om du kör me 7" stift...

årsmodel???

det sitter väl 2 spolar innanför svänghjulet????

har för mig att den ena e för låga varv o den andra för höga varv... du kan ju ha tjall på lågvarvsspolen..

inge rost på svänghjul/spolarna???

om du skjuter packboxen på vevaxeln till svänghjulssidan så blir det ryckigt o vill inte varva heller... skulle dock inte tro att det e problemet..


mvh.T

en gammal yz 80cc, årsmodell 78. har inte kollat något på svänghjulet en..och den är väldigt svårstartad, måste springa igång den.
 
en gammal yz 80cc, årsmodell 78. har inte kollat något på svänghjulet en..och den är väldigt svårstartad, måste springa igång den.

borsta/slipa insidan på svänghjulet samt så har du nog en givare som sitter utanför svänghjulet o "känner" av en klack som sitter på svänghjulets utsida. denna klack/givare ger ju tändningssignalen som skickar gnistan till tändstiftet när kolven e i övre dödpunkt.

annars kanske kompen e kass vilket kan ge samma symtom som tändningsfel.

men skulle tro på rost o skit på svänghjul bara slipa... samma på kontaktytorna på spolarna som löper mot insidan av svänghjulet slipa där me...

sen täta kåpan när du monterar ihop den...


mvh.T
 
Hehe, det var tändspolen som inte ger tillräckligt. tror jag iaf, flyttade elektronen närmare på stiftet, den gick riktigt bra och lättstartad. och antar att det är spolen som är kass då, men jag kanske har fel?

mycket möjligt... men stiften har ju ORG. rätt stor glipa om man brukar ju få knacka ihop stiftet lite...:tummenupp

"mjukare" stift me lägre "tal" på borde ju ge en mera lättstartad motor men den kan ju börja gå dåligt när motorn blivit varm om stiftet e för "mjukt"...


mvh.T
 
mycket möjligt... men stiften har ju ORG. rätt stor glipa om man brukar ju få knacka ihop stiftet lite...:tummenupp

"mjukare" stift me lägre "tal" på borde ju ge en mera lättstartad motor men den kan ju börja gå dåligt när motorn blivit varm om stiftet e för "mjukt"...


mvh.T

okej. så du menar att det kan bara vara stiftet som tände dåligt, alltså kan tändspolen vara i bra skick? :)
 
kolla så du har rätt sorts stift.:tummenupp

me spolar så brukar det ju så att antingen funkar de eller så funkar de inte:brinnerup


mvh.T


Har nog aldrig bytt sekundärspole på något tvåhjuligt någon gång så det stämmer kanske, men primärspolen kan ge rätt mysko fel för att inte tala om gamla/åldrade cdi-enheter.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top