Yamaha YZ 360 Öhlins

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
Hej.

Var och handlade mig en liten fin cross idag. Har en uppsättning 17" fälgar liggande och en go bromskiva och ett ok. Så jag tänkte Motard-kitta cykeln.

Men, den startar inte (finns gnista), så jag behöver lite hjälp med 2-grejer till att börja med.

Hur skall tändningen stå?

Huvudmunstycke + luftskruv med mera...

Om jag har det rätt och den fortfarande inte startar så får man felsöka, men jag tror att det räcker.

Sen om någon skulle ha en liten kåpa till högersidan av cylindern (avgasporten) så köper jag gärna loss den mot lite fikabröd och skitsnack.

Skall vara en sjukt go 2-taktare i alla fall och kitten fanns tydligen inte i speciellt många exemplar. Kommer dock att byta bakskärm + framskärm för att få ett lite modernare stuk, den är trots allt från -89 :D

Tack på förhand mina kära sporthojare.

Det fanns en firma för ett par år sen som hade typ 2-3 nya såna kit på hyllan för struntpengar! Kommer dock inte ihåg firmanamn....

Tändningen lär du ha orginal markeringar du kan utgå från! Ett märke på tändplattan och ett märke på Blocket.

Ofan, det skulle man vetat ;)

Jo, jag tänkte också så ang tändningen. Kolven i ÖD då va? Tänkte ställa den "typ" rätt, bara köra en svetstråd i tändstiftshålet och kicka upp kolven tills man tror att man är rätt, sen sätta tändningen där, då borde den i alla fall starta och det är första delmålet.

Om det inte finns något ännu lättare sätt som gör att det blir 100% från början.

Killen har tydligen labbat med en hel box olika huvudmunstycken så jag måste veta vilket det skall sitta så att hojen inte nyper ihop på första provkörningen.

Tack.

Det fanns en firma för ett par år sen som hade typ 2-3 nya såna kit på hyllan för struntpengar! Kommer dock inte ihåg firmanamn....

Tändningen lär du ha orginal markeringar du kan utgå från! Ett märke på tändplattan och ett märke på Blocket.

Om du får igång den , va noga att ställa in förgasaren , fel bestyckning o risk att bränna kolv som är svår att få tag på är inte roligt för plånbok o själ

Gör framför allt ren förgasaren ordentligt så inte munstycken är igensatta av skit och rester från avdunstad bensin.

Belasta inte motorn mycket och ta av stiftet ofta och kolla hur den mår. Blippa med gasen och lyssna/känn hur den svarar.

Gör framför allt ren förgasaren ordentligt så inte munstycken är igensatta av skit och rester från avdunstad bensin.

Belasta inte motorn mycket och ta av stiftet ofta och kolla hur den mår. Blippa med gasen och lyssna/känn hur den svarar.

köp nya munstycken efter att du fått igång den o bestyckat den.

Tändningen är nu ställd efter originalmarkeringen, hojen får soppa... Men den startar inte.

Så jag tänkte ragga tag på en CDI-box och testa med.

Sen behöver jag fortfarande ha koll på vilket huvudmunstycke som skall sitta i fuggen. Vill gärna kolla storleken innan jag ger mig ut och gasar (är ju en annan grej att bara starta den för att se så att den startar).

Kommer nog bli hård med 17" så jag letar 160/60-17 till bak och ett vanligt 120/70-17 till fram.

Vad tror ni om att rulla igång den? Kan ju "hanka" bredvid en bil till typ 30-40km/h någonting och sen dunka i 2an, startar den inte då så startar den aldrig :D

Vad tror ni om att rulla igång den? Kan ju "hanka" bredvid en bil till typ 30-40km/h någonting och sen dunka i 2an, startar den inte då så startar den aldrig :D

Låter som en riktigt dålig ide.
Har du skruvatisär och rengjort förgasaren?

Nej, jag har inte plockat isär fuggen, men jag gör kanske det imorgon om jag hinner.

Varför är det en dålig idé att rulla igång den? Är det något jag inte har tänkt på?

För att "hanka" på en bil har man ju gjort massa gånger, bland annat en gång med Gixxern när vi varit ute och filmat och jag fick soppatorsk, då åkte jag med ett par kilometer...

Nej, jag har inte plockat isär fuggen, men jag gör kanske det imorgon om jag hinner.

Varför är det en dålig idé att rulla igång den? Är det något jag inte har tänkt på?

För att "hanka" på en bil har man ju gjort massa gånger, bland annat en gång med Gixxern när vi varit ute och filmat och jag fick soppatorsk, då åkte jag med ett par kilometer...
Det spelar väl ingen större roll om du bogserar runt den lite,men är allt någorlunda i ordning så ska det inte behövas.Kolla så att reedsen är hela och tätar.Är dom skadade och otäta så brukar cykeln bli hopplös att starta.

Min snart 30år gammla Atc250r startar nu alltid på 1 eller 2 kicken och går klockrent. Kuren va ny borr + kolv, nya reeds och en mordernare (mindre sliten) PWK förgasare. Fortsätt med att felsöka, kolla komp och reeds osv. Startar den inte till ens med startgas?

Min snart 30år gammla Atc250r startar nu alltid på 1 eller 2 kicken och går klockrent. Kuren va ny borr + kolv, nya reeds och en mordernare (mindre sliten) PWK förgasare. Fortsätt med att felsöka, kolla komp och reeds osv. Startar den inte till ens med startgas?

Så sälj:va

Reedsen har jag faktiskt inte tänkt på... Bra idé, sitter helt nya packningar och så vid insuget och det var något förra ägaren hade gjort, sen ville hojen inte starta, det var då han började pilla med munstycken och skit. Tänk om det är så lätt :)

Har inte provat startgas, men kommer att köpa en burk imorgon bara för att se vad som händer.

Tack för hjälpen, ni ser, det finns alltid grejer man inte själv tänker på.

Pillat lite idag.

Förgasaren är kollad, såg bra ut, huvudmunstycke 330.

MEN det saknas en skruv på förgasarens högra sida. Undra vad det är som skall sitta där. (jag satte en skruv där lite lätt bara för att den inte skulle ta tjuvluft)

Reeds såg helt ok ut.

Nytt tändstift.

Startgas!

Den har tänt ett par gånger, men inte startat, så jävla svårt när man är själv. Och den går ju inte att rulla igång :(

Den borde starta, men det är sådant jävla komp att jag inte kan kicka mer nu utan att foten skall gå av. Det bästa hade varit om man kunde rullat igång den...

Hittade denna och tydligen är det 360 huvudmunstycket skall vara så det blir väl till att byta innan jag kör med hojen. Likaså lågfart eller vad det är dem nämner i artikeln.

Skall tydligen vara lite svårstartad, eller rättare sagt, man behöver kicka rejält hårt för att den skall starta. Jag är typ 2-äpplen hög och väger som en mini fis, blir att kicka med en viktad dojja på högerfoten för att lyckas :D

YZ360.jpg

Pillat lite idag.

Förgasaren är kollad, såg bra ut, huvudmunstycke 330.

MEN det saknas en skruv på förgasarens högra sida. Undra vad det är som skall sitta där. (jag satte en skruv där lite lätt bara för att den inte skulle ta tjuvluft)

Reeds såg helt ok ut.

Nytt tändstift.

Startgas!

Den har tänt ett par gånger, men inte startat, så jävla svårt när man är själv. Och den går ju inte att rulla igång :(

Den borde starta, men det är sådant jävla komp att jag inte kan kicka mer nu utan att foten skall gå av. Det bästa hade varit om man kunde rullat igång den...

om luftskruven med en fjäder på fattas är det svårt att få igång den.:tummenupp

Jo, jag förmodade att det var luftskruven. Hur får jag tag på en sådan och går det verkligen inte att starta den utan?

Vad är det för liten skruv på vänster sida? Liten smal och med en låsmutter, typ tomgång, lågfart, jag vet inte... Den var inskruvad i botten, jag lossade den så jag kan skruva den ut och in medans man pillar lite...

om luftskruven med en fjäder på fattas är det svårt att få igång den.:tummenupp

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...