Yamaha XVS 1100 Dragstar 2000 - Slip-ons

hundrationollan

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2022
Hoj
2000, Yamaha XVS 1100 Dragstar
Hej!


Inhandlade mig en Dragstar 1100. Tyckte ljudet var lite väl knapert - min gamla V70 låter mer..

Så; Jag köpte mig ett par slip-ons. Det sa folk att "det är bara att slänga på - inga konstigheter!"
Men; Den går så knackigt nu..

Jag listar lite vad som jag märkt är lite skevt:
* Det går inte kallstarta med choke - jag måste ge lite gas. Och ingen choke. Är motorn varm så startar den utan problem. Lägger jag i lite choke (så att tomgången bara egentligen blir högre) så dör cykeln, istället. Får cykeln helt plötsligt mer bensin när jag bytte ljuddämpare?

* Avgassmällar vid avslag av gas. Det är väl inte hela världen, egentligen - men det kanske inte "ska" vara så..?

* När motorn är väldigt varm - typ stadskörning - så har jag en väldigt hög tomgång! Så pass att jag inte vågar stå på tomgång för ljudet. Jag "slirar" på kopplingen istället så att motorn ska lugna ner sig och vara tystare.

* Motorn är "svag" på höga växlar. En kompis till mig kör även han en Dragstar och kan cruisa i staden i ~50km/h i 5ans växel.
Jag själv måste nog ligga i >80km/h för att 5ans växel ska låta normal för motorn.


Det jag tänkt mig själv: Strypa avgasrören något. Köpa "mufflers/insatser" för att dels kanske få motorn att gå lite bättre men också få något lugnare ljud än nu. Låter det vettigt?
Att stycka om förgasaren har jag med läst mig till att det kan lösa problem. Det ville lokala verkstaden ha ~4000kr för. Rimlig peng? Kan det lösa mina problem? Vad händer vid besiktning när orginal-piporna åker på?


Långt inlägg! Men oerhört tacksam för svar.

Tack.
 
Med undantag av avgassmällarna vad gasavslag så låter det inte som helt normalt saker bara för att man byter ljuddämpare.
Du kanske skulle testa byta tillbaka till original och se om problemen kvarstår. Finns problemen kvar då så vet du vad orsaken är och kan börja åtgärda den därefter.
 
Med undantag av avgassmällarna vad gasavslag så låter det inte som helt normalt saker bara för att man byter ljuddämpare.
Du kanske skulle testa byta tillbaka till original och se om problemen kvarstår. Finns problemen kvar då så vet du vad orsaken är och kan börja åtgärda den därefter.
Tack för svar.

Men jag tänker att det är ganska otroligt att jag lyckats göra något med cykeln genom att bara sätta på slip-ons?
Jag tog bort ljuddämparna samt grenrör. Satte bandage på grenrören (mest för att dölja lite rost - men också för att det såg bättre ut än krom.) och sen satte tillbaka grenrör och monterade slip-onsen. Jag har ju liksom inte rört något annat..
Men jag ska absolut slänga på original, igen - det är en snabb operation. Så får vi se om det faktiskt är något annat som blivit Arne Weise.
 
Jag vill inte börja gissa på orsaker. Då flera kan uppkomma på grund av ändringar du gjort, men sällan alla samtidigt och i den omfattningen bara pga. byte av dämpare.
Så börja med att backa lite till original. Det går ju på 10 min.

Avgassmällar vid avslag beror i majoriteten av fallen av läckage mellan delar i avgasröret. Du har oförbränt bränsle i avgaserna som blandas med syre från läckaget som antänder.
Sök lite här på SH i ämnet så får du vettigare info om just det.
 
Jag vill inte börja gissa på orsaker. Då flera kan uppkomma på grund av ändringar du gjort, men sällan alla samtidigt och i den omfattningen bara pga. byte av dämpare.
Så börja med att backa lite till original. Det går ju på 10 min.

Avgassmällar vid avslag beror i majoriteten av fallen av läckage mellan delar i avgasröret. Du har oförbränt bränsle i avgaserna som blandas med syre från läckaget som antänder.
Sök lite här på SH i ämnet så får du vettigare info om just det.
Jag ska absolut slänga på original och se ifall några eller alla problem försvinner.

Tusen tack för snabb respons från dig.
Läckage kan det absolut vara - helt klart troligt att jag inte fått det riktigt tätt emellan slip-ons och grenrör.
Trevlig helg på dig! ?☀️
 
Dragstar har ju nå luftpumps elände som pumpar in luft i avgasröret. Det måste bort!.
 
Dragstar har ju nå luftpumps elände som pumpar in luft i avgasröret. Det måste bort!.
Men vad är det du säger?! Spännande. Då ska jag söka lite information kring detta, med. Se ifall det är möjligt att demontera eller stänga av och utvärdera. Tack!
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top