Yamaha XT660 X eller R

Veratio

Medlem
Gick med
2 Apr 2005
Hoj
Kawasaki Z900RS -18
Hej!

Ny på halvoffroadare, men just nu rätt intresserad. Några frågor, som jag inte lyckas få svar på via google:

1. Vad är det för skillnad på X och R? (annat än mindre däck och lite annorlunda framskärm)

2. Motiveras prisskillnaden av (se fråga 1) skillnaderna?

3. Varför ligger begagnade så pass högt? Ser många R som ligger runt 50 eller strax under som gått 5-600 mil. En splitt ny -05 kostar 55.

4. När kom den orange versionen?

Jag har inte provkört någon ännu, funderar på att göra det till veckan om vädret förbättras lite. Därför undrar jag:

5. Är det en pigg maskin?

6. Hur pass bra går den i terräng?

Det ska tilläggas att jag inte är någon kung på MC. En stor anledning att Yamahan är så pass intressant är de utmärkta serviceintervallerna. Vilket leder till den avslutande frågan:

7. Är det 1000 mils serviceintervall på både X och R?

Tacksam för lite input.

//Niclas

Veratio skrev:
Hej!

Ny på halvoffroadare, men just nu rätt intresserad. Några frågor, som jag inte lyckas få svar på via google:

1. Vad är det för skillnad på X och R? (annat än mindre däck och lite annorlunda framskärm)

2. Motiveras prisskillnaden av (se fråga 1) skillnaderna?

3. Varför ligger begagnade så pass högt? Ser många R som ligger runt 50 eller strax under som gått 5-600 mil. En splitt ny -05 kostar 55.

4. När kom den orange versionen?

Jag har inte provkört någon ännu, funderar på att göra det till veckan om vädret förbättras lite. Därför undrar jag:

5. Är det en pigg maskin?

6. Hur pass bra går den i terräng?

Det ska tilläggas att jag inte är någon kung på MC. En stor anledning att Yamahan är så pass intressant är de utmärkta serviceintervallerna. Vilket leder till den avslutande frågan:

7. Är det 1000 mils serviceintervall på både X och R?

Tacksam för lite input.

//Niclas

1. är väl inte så mycke mer..
förutom bromsar o lite högre arsle o såna smågrejer.

2. jag skulle lätt satsa på motarden X

3. den kostar väl mer än 55 ny..kanske inte på import men man kan ju inte sätta efter importpriser om de nu inte är en sån.

4. orange kom väl i år tycker jag mig hört förr.

5. pigg o piggg..
de beror vad man jämför med..
går ju o få lite mer flås i dom.

6. x e gjord för gata o R är mer gjord för gata o grusväg..
ska du åka terräng ska du nog ha nå annat :7peta

det är likadan motor= samma intervall antar jag.

Hej!

Tack för svaren.

Enligt Yamahas svenska hemsida kostar en ny 2005 XT660R 54.900:-
Enligt samma hemsida kostar en ny 2006 XT660X 69.900:-

Jag vet att det skiljer ett år, men 15.000:- är mycket pengar. Jag vet inte vad en 2006 XT660R kostar.

Jag har läst lite i den tråden som dsundelin rekommenderar men den är otäckt lång och handlar så otroligt mycket om helsystem, PC, väder i fjollträsk och envisa förkylningar. Inte så intressant så här 2 år efteråt. Just nu verkar också forumdelen på www.xt660.com vara nere. Ska kolla igen senare.

Ska sätta mig och läsa lite mer i tråden nu.

//Niclas

Veratio skrev:
Hej!

Tack för svaren.

Jag vet att det skiljer ett år, men 15.000:- är mycket pengar. Jag vet inte vad en 2006 XT660R kostar.

Jag har läst lite i den tråden som dsundelin rekommenderar men den är otäckt lång och handlar så otroligt mycket om helsystem, PC, väder i fjollträsk och envisa förkylningar. Inte så intressant så här 2 år efteråt. Just nu verkar också forumdelen på www.xt660.com vara nere. Ska kolla igen senare.

//Niclas
´

Tja,

Jag använder min mest till pendling mellan hemmet & jobbet (pga familj förhållandet finns det inte annars så mycket tid)
Tycker att den är fin,fin till det.
Jag har fixat lite så jag har 46Hk på Bakhjulet (38Hk orginal).
Visst skulle det inte göra något om man kunde få bort 40Kilo.

Ska man inte ha något extremt så funkar XT660X mycket bra.....annars skulle jag varmt tipsa om/för KTM625

Veratio skrev:
Hej!

Tack för svaren.

//Niclas

Testa att bläddra fram en 10 sidor då :7peta
Där står det mera och ja som tråden säger behandlar den mest modiferingar av cykeln. Jag hade själv tänkt köpa en Xt660 till sommaren och har läst mycket i tråden. Mest för jag tycker de är intressant de som skrivs där, tex de att dom är snålt ställda från fabrik kan vara bra att veta samt snorkeln som man kan rycka mm. Det står väldigt mkt matnyttigt i länken.

Och xt660 forumet funkar iaf för mig. Var säkert bara nere tillfälligt. Du har säkert märkt att du måste vara medlem där.

Och X är dyrare än R om de var de du reagera på. Tror list pris är nått på 75 för X och 59 för R. En intressant sak enligt yamahas specifikationer är att dom lyckats få Xen 8kg tyngre än R! :fatta!

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back