Yamaha xt 550 1982

aduoan

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2016
Ort
Smålandsstenar
Hoj
Yamaha xt 550
Hej.


Har köpt mig en Yamaha xt 550 1982 i helt ok skick.

mitt problem är konstigt tycker jag.


Har ström från generatorn (n statorn) och upp . har ström förbi cdi boxen. den svarta boxen under sadeln. Sedan har jag ström upp till tändspolen. för sätter jag provlampa på den så lyser det i den när jag kickar. Sätter jag tändstiftet mot motorn så ingen gnista. ibland kommer de en sedan ingen igen.

Igår fick jag en sån fin gnista blålila och den hoppade igång på första kicken. Stått över natten och nu när jag skulle starta den igen ingen gnista.

Batteriet är jätte kasst men spelar det någon roll? han ska väl ge ström när man kickar den? vilket den gör men som sagt i bland gnista sedan inget alls ett tag.

nytt tändstift är på. även klippt av en bit på tändkabeln ser även att spolen är relativ ny.
vad kan vara fel? är det batteriet eller ?
tacksam för tips :)
 
Den går nog utan laddat batteri, men det kan vara sopslut, kortis och grejer. Batteriet alltså. Givetvis byter du det innan allt annat du ens tänker på att göra:)
 
Tack för svar. Så de kan va så enkelt att det är batteriet. I morgon åker ett sprillans nytt batteri på. Men vad för ampere är rimligt till den?

Har ett nytt 12v 7ah
 
Last edited:
Byt tändspole ta från vilken maskin som helst och testa de flesta funkar oavsett ohm antal.
 
Tändspole tror jag nog inte de kan va fel på då den är som ny som sagt.

Men funkar det inte med nytt batteri så får ja prova med en annan tändspole.
 
Original satt det ett torrladdat 5Ah, förmodligen en Yuasa som heter YB5L-B. Om du sen hittar ett med mer kräm i gör inget.
 
tyvärr satt det ett biltema batteri 12 v 5 ah som inte ens tog emot ström vid laddning fast det ej såg så gammalt ut. men ett nytt batteri som sagt ska testas o det är 12v 7ah :D
 
Så fort vi jodar tändspolen så försvinner strömmen. Men jordar vi ej spolen så får vi utslag på provlampa...
Är det tändspolen??
 
Jorda inte tändspolen. Den är redan jordad på ena anslutningen och jordar du den andra så kortsluter du slutsteget i CDI-boxen :skrämd
 
Ok.

Nytt batteri på.
Fick gnista. Körde en runda utan problem. Lät stå på tomgång utan problem ett tag. Vred av tändningen.

Efter 10 min vred på tändning kickade död.... Ingen gnista längre.....

Någon som har någon idé?
 
Det borde vara antingen: generatorspolen till CDI, tändpulsgivaren, CDI eller tändspolen som är defekt. Jag skulle mäta signalerna från generatorspolen, tändpulsgivaren och från CDI med ett oscilloscope när hojen fungerar och sedan se mäta igen när hojen knasar och se vart signalen blir dålig eller förvinner helt.

Om det inte är så att felet ligger i dödarknappen eller tändningslåset.

http://i26.photobucket.com/albums/c131/bakkejan/xt550wiringcopysh0.jpg
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top