Yamaha XS400 Flat track edition

Murdoc

Ge mig pengar!
Gick med
16 Apr 2010
Ort
Tungelsta
Hoj
Banhoj GSX-R 750 -04, Superduperduke 990 -05
Hej alla.

Jag älskar glass. Och för att äta glass vill jag kunna åka till glasskiosken enkelt och billigt, så....

Jag har börjat ge mig på en gammal XS400. Eftersom jag älskar stuket på flat track-hojjar så tänkte jag försöka bygga mig en egen. :yoparty

Det är mitt första bygge, och jag egentligen ingen erfarenhet alls av att skruva hoj. Har bara bytt drivpaket, justerat ventiler osv förut så det här blir spännande! :hihi

Färgtemat får bli Yamahas polkagrisfärger, tänk R1 -98.

Vit ram, putsad motor och topp, med svartlackade cylindrar, röd/vit tank med en hemmagjord ankstjärt.

Fälgarna vill jag helst byta till motardhjul om det får plats, har eventuellt en husabergsving på g om den inte blir för lång...det får lösa sig under resans gång.:tungan

Jag lär behöva en del hjälp på vägen...

Hittils har jag hunnit provmontera ett cross styre, montera bort diverse krom, plockat ur motorn, och just i detta nu håller jag på och river bort topp/cylinder osv för glasblästring och packningsbyten.

//J
 

Bifogat

  • IMG_0137[1].jpg
    IMG_0137[1].jpg
    252.4 KB · Visningar: 280
  • IMG_0163[1].jpg
    IMG_0163[1].jpg
    249.9 KB · Visningar: 259
  • IMG_0187[1].jpg
    IMG_0187[1].jpg
    237.9 KB · Visningar: 212
Blir hur nice som helst som flattracker, hade tänkt bygga min så till en början, men nu håller det på att spåra ut totalt. Finns en snygg tracker bild i min byggtråd, kanske lite inspiration?
 
Blir hur nice som helst som flattracker, hade tänkt bygga min så till en början, men nu håller det på att spåra ut totalt. Finns en snygg tracker bild i min byggtråd, kanske lite inspiration?

Haha, ja, det är lätt att det spårar ur. :P Din blir ju hur ball som helst! Inspiration behövs! :)
 
Sådär! Då var det mesta blästrat, blev fräscht. Ska bara spola rent allt, lacka cylindern svart med värmefärg och sen återmontera.

Det känns som jag borde skydda aluminiumet mot ny korrosion..vad är lämpligt? Finns det silverfärgad värmetålig färg att ha på toppen?
 

Bifogat

  • IMG_0211[1].jpg
    IMG_0211[1].jpg
    238.7 KB · Visningar: 160
Här är bild före och efter på ventilkåpan. Blev ordentlig skillnad! :banana

Skickade med en bild på hur hojjen "står" parkerad också. :P
 

Bifogat

  • IMG_0205[1].jpg
    IMG_0205[1].jpg
    237.7 KB · Visningar: 187
  • IMG_0206[1].jpg
    IMG_0206[1].jpg
    238.5 KB · Visningar: 198
  • IMG_0161[1].jpg
    IMG_0161[1].jpg
    237.6 KB · Visningar: 206
Idag var en bra dag. Hittade en sving och bakfälj från en TDR250 som passade nästan perfekt. Samma bredd i infästningen som originalsvingen, även svingbulten passade. Dessutom bodde säljaren bara några km från mig. :Bugar

Det jag behöver göra för att få fälgen att passa är att på något sätt få in drevet närmare navet för att kedjan ska gå rakt. Har ni några tips på hur man kan lösa det?:va

Jag hann även lacka cylindern och montera ihop motorn igen. Hoppas den startar sen! :confused:

Nu vill jag försöka få tag i en 17" framfälg, helst guldeloxerad. Visst borde det gå att ta från nån 80cc cross?
 

Bifogat

  • IMG_0221.jpg
    IMG_0221.jpg
    233.5 KB · Visningar: 161
  • IMG_0222.jpg
    IMG_0222.jpg
    240.4 KB · Visningar: 180
  • IMG_0223.jpg
    IMG_0223.jpg
    237.8 KB · Visningar: 172
  • IMG_0227.jpg
    IMG_0227.jpg
    239.6 KB · Visningar: 183
  • IMG_0229.jpg
    IMG_0229.jpg
    247.7 KB · Visningar: 1,812
Idag har jag börjat skissa på bakdelen, gjorde en snabb prototyp i kartong, och sen måttade jag upp den på en plåt.

Om planen går som jag vill så kan jag använda originalsadelns snabbfästen till nya bakdelen/sadeln. Vore skönt att snabbt kunna lyfta av den och komma åt säkringar osv.

på ena bilden sitter kartongen för mycket framåtlutad, den ska egentligen vara mer horisontel, samma linje som ramen.
 

Bifogat

  • IMG_0231.jpg
    IMG_0231.jpg
    247.2 KB · Visningar: 213
  • IMG_0232.jpg
    IMG_0232.jpg
    240.3 KB · Visningar: 146
Coolt, blev ju hur bra som helst med den svingen. =)
Personligen skulle jag flytta fram bakdelen 5-10 cm, tror det skulle bli snyggare så. Lite mindre överhäng bak så att säga.
 
den ser lite för stor ut på nåt vis.
bygg inte för stort för att de ska passa hojen utan bygg hojen så den passar den rätta kåpan,
dagens visdomsord =)
 
Dum tanke kanske, men kan man inte justera det med framdrevet? Någon slags distans? Coolt projekt för övrigt!
 
ibland kan bultarna drevet ska sitta med onödigt långa så man kan svarva av fälgen lite.
el offset bakdrev har jag hört talas om och ev om du gör drevämne som du skruvar fast på insidan av drevet som sitter där nu.
 
jädrar vad det gjorde mycket för utseendet bara med ekerfälg??
kalassnyggt!
 
Sådär! Då var det mesta blästrat, blev fräscht. Ska bara spola rent allt, lacka cylindern svart med värmefärg och sen återmontera.

Det känns som jag borde skydda aluminiumet mot ny korrosion..vad är lämpligt? Finns det silverfärgad värmetålig färg att ha på toppen?

blästrade du själv eller? behöver nog blästra några delar på min drf jag undrar:)
 
Vad är det för bakfälg du använder?
Ser ju ut som om den skulle passa original svingen
 
Nu var det länge sedan jag uppdaterade...

Jag var med om en trafikolycka i slutet på januari, jag och kollegan klarade oss utan skador, men min fina bil blev totalskrot. :huvet
Akta er för taxibussar! :död

Hur som helst. Jag tappade motivationen för en stund då all energi gick åt att dividera med försäkringsbolaget.
Akta er för BMW Originalförsäkringar/IF. Man får inte vad bilen är värd om något händer. :mad:

Fast nu är det vår! Och mitt tålamod har tagit slut. Jag vill helt enkelt börja köra med hojjen. Så jag har stressmålat, och stressmonterat ihop det mesta. Jag har inte gett upp målet om en flattrack, men det får bli något annat stuk nu i sommar. :fyllisar

Jag tycker den är rätt ball som den är...ska bara fixa en så simpel dyna som möjligt att sitta på. I helgen får jag se om den startar... :P

vit.jpg
 
Kolla mitt sadelbygge i cb 400 tracker!? tråden, marinplywood och eftermarknadssadelskinn. Enkelt o ganska billigt.
 
Liten uppdate:

Hojjen går som en dröm. Har kört den nästan varje dag sedan slutet på maj. Efter att jag kört i diverse regnoväder så har den börjat få lite fin patina. Tyvärr har kontaktlimmet släppt lite på sadeln, så det skall fixas, samt byte till ett fräscht bakdäck.

:yoparty

Här är lite obligatoriska bilder:

hoj6.jpghoj1.jpghoj2.jpghoj3.jpghoj4.jpghoj5.jpg
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top