Yamaha XJR 1300 vs Hornet 900??

Deimos

Våga vägra latinska citat.
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Yamaha XJR1300 SP
Har gått i tankarna på att köpa en ny hoj till sommaren och var och provade en Yamaha XJR 1300 samt en Honda Hornet 900 i helgen.
Jag vill ha en hoj utan kåpor och med stor motor med mycket bottendrag. Har därför fastnat för dessa två.

Tog en lång provtur med båda hojjarna med polaren, vi bytte hoj lite då och då för att känna skillnaderna. Vi gjorde även lite prestandatester.

Ni som har/haft någon av dessa maskiner en lite längre tid, vad har ni för uppfattning. Skriv gärna ris och ros.

Just nu lutar det mer åt XJR:en pga den underbara motorn samt att den ligger en försäkringsklass lägre.

Deimos skrev:
Har gått i tankarna på att köpa en ny hoj till sommaren och var och provade en Yamaha XJR 1300 samt en Honda Hornet 900 i helgen.
Jag vill ha en hoj utan kåpor och med stor motor med mycket bottendrag. Har därför fastnat för dessa två.

Tog en lång provtur med båda hojjarna med polaren, vi bytte hoj lite då och då för att känna skillnaderna. Vi gjorde även lite prestandatester.

Ni som har/haft någon av dessa maskiner en lite längre tid, vad har ni för uppfattning. Skriv gärna ris och ros.

Just nu lutar det mer åt XJR:en pga den underbara motorn samt att den ligger en försäkringsklass lägre.

Härlig botten, utan kåpor och vettig försäkring låter som en Speed tripple i mina öron...

Yamaha XJR 1300 eller Hornet 900?

Hmm... Svar: kawasaki ZRX 1200!!

Varför då? Lika bra bottendrag som Yamahan, och mycket bättre klipp i mellanregister och på topp! Dessutom är den vattenkyld och har mycket bättre potential för högre effekter. Har dessutom bättre chassi än Yamahan.
ZRX 1100 ligger bättre till i försäkring, och kan lätt skrämmas upp i effekt. :yoparty

Jag har provat Hornet 900 och tyckte att den kändes väl liten, samt att den saknade bottenklipp. Om det promt är Yamaha eller Honda som gäller, välj XJR:en.

Jag är nöjd med min... fast jag har ju byggt om hela rasket förstås, åsså ska jag ju sälja nu i år förstås :hihi

Närå, bara skoja, XJR:en är en rasande trevlig hoj, enda invändningen är väl möjligen att den är just sådär trevlig, alltså inge extra på nåt sätt, inte störst, inte snabbast, inte snyggast (nåja...), inte fetast, inte...

Sen rent tekniskt är den mer eller mindre ett under, samma motor som ursprungligen satt i den gamla FJ:n, den bara går och går liksom. Svampig fram, går ju att fixa, lite vek koppling om man ska trimma, går också att fixa. Vill man så är det ju dessutom barnsligt enkelt att skrämma upp den i dom där 120-125 hästarna som motorn ursprungligen var tänkt för.

Ha de / AndersD

För att förvilla lite så tycker jag att du skall kolla på storebror till Horneten som heter X-11. Sitter en 5 växlad blackbird motor, med helsystem på så lämnar min 143 Hk och 110 NM. Buskul hoj helt enkelt. Går att få till vettiga pengar.

//D

Deimos skrev:

Är ganska ny ägare till en XJR 1300 bara en 100mil i sadeln på den. Men jag är helnöjd.Det enda är att fotpinnarna tar i ibland men det är inget som stör.
Sen ska den vara lätt att skrämmaupp i effekt för en billig penning.

AndersD skrev:
Vill man så är det ju dessutom barnsligt enkelt att skrämma upp den i dom där 120-125 hästarna som motorn ursprungligen var tänkt för.

Ha de / AndersD

Hej
Du kanske har lite trimtips å dela med dig av?

Micke

MickeXJR1300 skrev:
Hej

Micke

Öppna upp andningen med K&N-filter+ ett bra helsystem typ Akrapovic, Dj-kitta fuggarna och montera FJ 1200 kammar. Upp i bromsbänk! Borde landa på ca 130 på bakhjulet.

B12'an ligger nog bra till om jämför mest kul för pengarna....det är en maskin om någon med god och billig trimnings potential

MickeXJR1300 skrev:
Hej

Micke
Såvitt jag vet och kan se på mina kammar, har både XJR och FJ-motor, så är det ingen skillnad, däremot så stämmer det ju att bara andningen kan ge runt 125 kusar, dvs utan att man behöver porta och greja, det är väl främst luftburken, insugsflänsarna och avgaset som stryper original. Insugsflänsar från FJ1200, bra luftfilter, hemgjort lock till luftburken, och nytt avgas stannar väl på typ ... vaddå, 5 - 15 tusen beroende på hur snyggt avgas man vill ha ?

Z-rex : Vilken osannolikt trevlig länk, tänk att jag aldrig snubblat på det stället förr :confused: Tackar !

/AndersD

loser skrev:
För att förvilla lite så tycker jag att du skall kolla på storebror till Horneten som heter X-11. Sitter en 5 växlad blackbird motor, med helsystem på så lämnar min 143 Hk och 110 NM. Buskul hoj helt enkelt. Går att få till vettiga pengar.

//D

Köp X11 har en själv :tummenupp btw 113 nm har den...Loser..... :7peta

Blocket har ett par Elvor till salu tror jag.

Edit: Hittade en tråd jag startade om X11.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=37123&highlight=x-11

Last edited:
AndersD skrev:
Såvitt jag vet och kan se på mina kammar, har både XJR och FJ-motor, så är det ingen skillnad, däremot så stämmer det ju att bara andningen kan ge runt 125 kusar, dvs utan att man behöver porta och greja, det är väl främst luftburken, insugsflänsarna och avgaset som stryper original. Insugsflänsar från FJ1200, bra luftfilter, hemgjort lock till luftburken, och nytt avgas stannar väl på typ ... vaddå, 5 - 15 tusen beroende på hur snyggt avgas man vill ha ?

Z-rex : Vilken osannolikt trevlig länk, tänk att jag aldrig snubblat på det stället förr :confused: Tackar !

/AndersD

Ok, då borde det räcka med att byta insugsflänsar, fixatill luftburken och skaffa ett filter som andas.
Eftersom det redan sitter ett devil helsystem på hojen.
Behöver man inte byta munstycken? Den går ju ganska fett orginal.

Tack för svaret

Micke

Jo, rejäl ombestyckning krävs, tror jag gick från Dynojet#98 till #130 eller nåt sånt efter att jag bytt insugsflänsarna och locket till luftburken.

När jag provade locket första gången fick den så mycke luft på fullgas att den bluddra och dog vid 5krpm, precis toksnålt alltså

Lycka till / AndersD

Såg i Mcnytt (senaste igår) att Schneiders med små medel fått upp både vrid och effekt på xjr1300 en bra bit, 10 - 20 %. Ungefär samma förbättring som på Bandit 1200 mao. Kanske prata med dom isf.
/u

XJR-motorn används flitigt i Legend-racing (3/4-skalracebilar med 40-talskarosser). Därav tillgången på trimbitar.

Micke, jepp du behöver bestycka om. Dj-kiten ger dej, förrutom större huvudmunsycken även nålar som är anpassade för att ge max effekt (på bekostnad av bränsetörst och lite nervösare beteende, gäller stage 3-kit)
jag vet inte hur kitet ser ut till XJR:en( Mikuni 36), men till ZRX 1100 (keihin 36) så ingick även vekare membranfjädrar för rappare gasrespons.
Var dock tvungen att byta tillbaka till originalfjädrar när jag klämde i ZZR 1100-kammar. 138 på slangen YIIIHAAA!!!

Devil heeeelsystem :yoparty : AAARGH!

Jag tackar och bugar för alla svar. Har för övrigt bestämmt mig för en XJR 1300.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti