Yamaha Xj6 2009-2010 Köpråd!!

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
Triumph Sprint -2004 MED Packväskor
Hej,

Har börjat titta lite på ny MC och hittat Yamahas nya xj6.
Tycker det är en skön cykel som ligger bra i pris och försäkring också vilket är ett plus.

Nu tänkte jag bara fråga er om ni har något erfarenhet av denna mc?
Är den prisvärd eller ska man lägga några tusen till?

Det jag funderar mest på är motorn som känns lite liten.. 600cc med endast 78 hästar. Är det bra klös ändå? Klarar den 2 personer utan att den bli allt för slö?

Hur är den kvalitetsmässigt? Är det saker som håller trots sitt relativt låga pris?

En kompis köpte en ny sådan förrförra sommaren. Den är pigg och mycket lättkörd enligt mig efter att ha provat den. Tyvärr kan man inte byta till slipon om man nu är lagd åt det hållet att man vill ha mer brum brum.

Själv körde jag vid den tiden en Kawasaki er6-n och trots mina 6 Hk mindre i motorn och 20 kg tyngre kropp så drog jag ofta honom från stillastående pga Kawans bättre och jämnare effektkurva.

Enligt mig är er6 en mycket bättre hoj med inga som helst problem eller haverier i motorn. Prova den och XJ6 och välj den du gillar mest. En 600 funkar bra att skjutsa på, effekten räcker väl om man är van motorcyklist men vill du köra helt mys pys lätt ska du satsa på en 1000. Allt har sina för och nackdelar och en 1000 drar mer bensin..

En kompis köpte en ny sådan förrförra sommaren. Den är pigg och mycket lättkörd enligt mig efter att ha provat den. Tyvärr kan man inte byta till slipon om man nu är lagd åt det hållet att man vill ha mer brum brum.

Själv körde jag vid den tiden en Kawasaki er6-n och trots mina 6 Hk mindre i motorn och 20 kg tyngre kropp så drog jag ofta honom från stillastående pga Kawans bättre och jämnare effektkurva.

Enligt mig är er6 en mycket bättre hoj med inga som helst problem eller haverier i motorn. Prova den och XJ6 och välj den du gillar mest. En 600 funkar bra att skjutsa på, effekten räcker väl om man är van motorcyklist men vill du köra helt mys pys lätt ska du satsa på en 1000. Allt har sina för och nackdelar och en 1000 drar mer bensin..

Okej bra! Dom ligger ganska lika i pris dom två va?

Jag kör ju en Suzuki gsx750f -89 nu med 750 cc och 100 hästar och det går ju hyffsat bra. Skulle denna 600cc cykel gå och accelrera ungefär lika bra som den eller skulle jag dra 600cc med min -89 med 7200mil på nacken??

Okej bra! Dom ligger ganska lika i pris dom två va?

Jag kör ju en Suzuki gsx750f -89 nu med 750 cc och 100 hästar och det går ju hyffsat bra. Skulle denna 600cc cykel gå och accelrera ungefär lika bra som den eller skulle jag dra 600cc med min -89 med 7200mil på nacken??

Yamahan ligger lite högre på beggmarknaden då den inte funnits sen 06 som ER6, nypris är de rätt lika om jag inte minns fel.

Nja, jag är rätt säker på att du kommer uppleva XJ6an som piggare och mer alert, kanske lite slöare i göhrehastigheter, 150 extra cc gör ju sitt.

Förmodar du kommer märka mest på bättre väghållning i de nyare maskinerna

Tror att XJ6, ER6 och Honda Hornet är de som konkurrerar i den klassen.
Vilken du föredrar är nog individuellt, själv tyckte jag XJ6an var gladast och piggast av dem plus att jag satt grymt bra på den vilket fällde mitt avgörande. Sen är Hornet kåplös vilket jag inte gillade.

Vill bara påpeka att min R1a drar mindre soppa än min R6an gjorde då 600an får varvas mera...... Jag tycker med Fzan är mer mc än XJn men xjn är lägre om höjden spelar roll..

Last edited:
Tror att XJ6, ER6 och Honda Hornet är de som konkurrerar i den klassen.
Vilken du föredrar är nog individuellt, själv tyckte jag XJ6an var gladast och piggast av dem plus att jag satt grymt bra på den vilket fällde mitt avgörande. Sen är Hornet kåplös vilket jag inte gillade.

Du kör en xj6 själv då alltså om jag förstått saken rätt?

Du kör en xj6 själv då alltså om jag förstått saken rätt?

Ja, köpte i juli, har kört 1000 mil. =)
Trevlig och enkel hoj och skitsnygg enl mig. Jag kör lite knix, lite turer och pendlar till jobbet varje dag under säsong. Perfekt om man vill ha en bra-på-allt, bäst på inget.
MC-varuhuset hyr ut dem så vill du känna på den mer än en snabb provkörning så hyr en.

Ja, köpte i juli, har kört 1000 mil. =)
Trevlig och enkel hoj och skitsnygg enl mig. Jag kör lite knix, lite turer och pendlar till jobbet varje dag under säsong. Perfekt om man vill ha en bra-på-allt, bäst på inget.
MC-varuhuset hyr ut dem så vill du känna på den mer än en snabb provkörning så hyr en.

Skönt!

Aa okej kanske kan hyra en då, iaf provköra för det var där jag kollade in den.

Men åker man BRA två pers på den? Sitter personen bakom relativt still på sin plats trots kraftiga accelerationer /bromsningar? Det är ett problem jag har med min hoj idag att personen bakom far som en tok. sadeln är så slapp och "backig" och det vill jag helst undvika.
Blir den mycket tröttare med två pers?
Och tillsist, Är det bra Ljud trots det fjuttiga avg. systemet med katalysator?
(Har hört att man tydligen inte sätta på slipon, vilket gör att jag är intresserad av ett hyfsat orginalljud)

Skönt!

Aa okej kanske kan hyra en då, iaf provköra för det var där jag kollade in den.

Men åker man BRA två pers på den? Sitter personen bakom relativt still på sin plats trots kraftiga accelerationer /bromsningar? Det är ett problem jag har med min hoj idag att personen bakom far som en tok. sadeln är så slapp och "backig" och det vill jag helst undvika.
Blir den mycket tröttare med två pers?
Och tillsist, Är det bra Ljud trots det fjuttiga avg. systemet med katalysator?
(Har hört att man tydligen inte sätta på slipon, vilket gör att jag är intresserad av ett hyfsat orginalljud)

Jag har bara suttit bakpå nån mil men det var bekvämt. Jag har aldrig skjutsat men han som körde tyckte det var drag i den.
Resten vet jag inte men det finns ju em xj6 tråd i forumavdelningen modellspecifika diskussioner, fråga där. http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=203229

Last edited:
För att svara på ljud frågan. Enligt mig så tycker jag nästan att en el-motorcyckel låter mer är xj6:an.

Provkör provkör provkör.....

Jag håller fortfarande er6 som mest hoj per krona i klassen. Utseendet är lite påvert kanske men den är faktiskt riktigt kul. Xj6 är väl trevlig och så men helt könlös, ser inte riktigt vad den tillför klassen. Så odramatiskt ska det inte vara att köra hoj i min bok. Fz6 har i sammanhanget enormt mkt mer temperament (om man varvar duktigt...)

Bubblare är ducati monster 695 eller Suzuki gladius. Eller BMW f800. Mer pengar visst men också mer kul per nedplöjd krona.

Mina två cent:tummenupp

hornet har en hel del hästkrafter mer än både ER6 och XJ6. Eller så kan du köpa en äldre (ny) FZ6 S2 och så får du DUKTIGT mycket mer maskin för pengarna än XJ6 . Se här :

http://www.blocket.se/jonkoping/Yamaha_FZ6_S_S2_98hk_Fabriksny_5ars_Garanti_31448246.htm?ca=23_11&w=3

Plockar du bort katalysatorn och slänger på ett par LeoVince slipons så har du plötsligt en maskin med runt 110 hk :tummenupp

10 hk extra genom slipon o bortplockad kat????? Skämtar du?

Last edited:
10 hk extra genom slipon o bortplockad kat????? Skämtar du?

10% effektökning om man tar bort en stor dämpande katalysator och med lite öppnare blås är väl inget omöjligt?

På min förra Hornet av årsmodell 2008 så var katalysatorn hur stor som helst och dämpade mer än slutburken...

det är vad flera andra, med mer erfarenhet av sånt har sagt. Det e definitivt inte omöjligt

Ok. Så du har ingen egen erfarenhet?

Jag säger inte att det är omöjligt, bara att 10 hk inte är något man generellt kan ta för givet bara genom att plocka bort en kat och sätta dit slipon. Det kan lika gärna ge minus 5 hk, allt beroende på hojmodell, typ av slipon, luftfilter mm

Jag rev bort kat och satte dit kn-filter och devilpipor på min fz6-04. Jag fick knappt 5 hästar mer - vilket var över förväntan. Men den morrade gött....:D

inte av bänkning .. hade en FZ6 S2 som gick som en skållad råtta. Körde en gång mot en annan med en FZ6 och fast jag vägde nog dubbelt så mycket som den andra så stack jag ifrån ordentligt. Kan tilläggas att den andra föraren hade originalsystem.

inte av bänkning .. hade en FZ6 S2 som gick som en skållad råtta. Körde en gång mot en annan med en FZ6 och fast jag vägde nog dubbelt så mycket som den andra så stack jag ifrån ordentligt. Kan tilläggas att den andra föraren hade originalsystem.

Jag tror dig. Och känslan är ju det viktigaste.:tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...