Yamaha WRF 450 landsvägsreggad. problem besiktning?

Ahlgren88

Medlem
Gick med
14 Oct 2008
Hoj
Suzuki GSXR 750 -00 Yamaha WRF450 -03 *SÅLD* Honda Fireblade 929RR -00 *SÅLD* Yamaha R1 -98 *SÅLD*
Hej!

Har hittat en Landsvägsreggad Yamaha WRF 450 -03 som jag blivit lite småintresserad av, och som jag tänkt åka och kolla på nu i veckan. Men det har dykt upp ett par frågor som jag tänkte ställa här, om någon skulle kunna svara på det.

Eftersom den inte är besiktad sedan 2008 kan det möjligtvis hända att det dyker upp lite fel. Men saker som jag är tveksam över är:

1. Till denna mc följer det med Crossdäck på fälg samt motarddäck på fälg.
Crossdäcken ligger på orginalfälgarna, men jag är lite tveksam över att det skulle gå att besikta med dessa däck då det står nåt om "not for higway". Och däcken är rätt så grova. Typiska för Skog/gruskörning.

2. Kan man då besikta med dessa crossdäck på orginalfälgar eller ska man behöva köpa godkända "orginaldäck" för att kunna besikta?

3. Är det något annat man bör tänka på då den inte varit besiktad sedan 2008, och mestadels körts i skog? Som t.ex. Kedjeskydd? Det sitter vad jag kan se på bilderna inget på i dagsläget.

Är det någon som har nåt annat att säga om denna hoj negativt eller positivt eller vad man ska tänka på vid ett eventuellt köp är jag tacksam över alla svar jag kan få.

Vad jag ser som ett minus är serviceintervallen som verkar vara väldigt täta.

Väldigt tacksam över svar. Då det kan bli att jag åker och kollar på denna hoj redan imorgon.

Det sägs (jag saknar säker källa, tyvärr) att "Not for highway use" endast gäller i USA.

Jag har själv besiktat med sådana däck utan att det påpekats.

Kolla att all el sitter som den ska, så att han inte plockat bort nödvändiga indikatorer eller bromsljuskontakter.
Annars är det väl det vanliga.

Det sägs (jag saknar säker källa, tyvärr) att "Not for highway use" endast gäller i USA.

Jag har själv besiktat med sådana däck utan att det påpekats.

Kolla att all el sitter som den ska, så att han inte plockat bort nödvändiga indikatorer eller bromsljuskontakter.
Annars är det väl det vanliga.

Ja just det ja.

Jo det får bli en allmän syn.

Här är annonsen. Känns väl som ett OK pris? :

http://www.blocket.se/jonkoping/Yamaha_wrf_450_Landsvagsreggad_34962797.htm?ca=17&w=1

Frågan är ju hur långt den gått och när det är dags för renovering, annars är ju priset lockande

Frågan är ju hur långt den gått och när det är dags för renovering, annars är ju priset lockande

Precis. Besiktningen 2008 hade den gått ca 9970 km. Antar att den inte gått allt för mycket mer än det nu heller. Tror inte den gått över 15000km nu åtminstone.

Men är det så att motorn behöver renoveras m.m. enligt service? Eller ska det räcka med att byta olja/filter? Samt se över ventilspel?

Det där är min gamla. Jag renoverade den, böt vevstake, kolv och lager mm. Den borde var ett bra köp, bra pris på den också.

OK. Har du koll på ungefär hur länge sedan det var som du bytte allt det?

Och var du ägaren innan han som har den nu? För han har enligt honom själv endast kört ca 4h med den.

Hmm.. Lyckas inte hitta någon sorts servicebok eller serviceschema.
Ska det finnas där?

Vet faktiskt inte, var det jag fick fram när jag sökte på "Yamaha WTF 450 Service Manul" på Google, försökte ladda ner men tankade bara 50 kbs så sket i det :(
Men testa att söka vidare, något borde det finnas!

Vet faktiskt inte, var det jag fick fram när jag sökte på "Yamaha WTF 450 Service Manul" på Google, försökte ladda ner men tankade bara 50 kbs så sket i det :(
Men testa att söka vidare, något borde det finnas!

Ja jag får kolla vidare eftersom jag har och köpte yamahan idag. Kändes riktigt bra och den såg fin ut.

Dock en sak som kan bli klurig.. behöver ha tag i nytt framdäck, men det är tydligen 16,5 tum. Någon som vet vart man kan få tag i det? Ska vara ett landsvägs/motarddäck som även går att besikta med.

Tacksam för alla svar/råd jag kan få.

Ja jag får kolla vidare eftersom jag har och köpte yamahan idag. Kändes riktigt bra och den såg fin ut.

Dock en sak som kan bli klurig.. behöver ha tag i nytt framdäck, men det är tydligen 16,5 tum. Någon som vet vart man kan få tag i det? Ska vara ett landsvägs/motarddäck som även går att besikta med.

Tacksam för alla svar/råd jag kan få.

Gör så!
http://www.hojdack.se/wpage.aspx?pa...o1=&info2=&info3=16,5&manufactname=&langno=46 enda som finns där, finns ett framdäck med mönster, men kan inte få mera info om det däcket.. :rolleyes:

Edit : Det är tydligen regn däck, ej godkända för gata, tyvärr :(
Men kolla runt på forumet, har för mig att det finns någon däcktråd..

Last edited:
Gör så!
http://www.hojdack.se/wpage.aspx?pa...o1=&info2=&info3=16,5&manufactname=&langno=46 enda som finns där, finns ett framdäck med mönster, men kan inte få mera info om det däcket.. :rolleyes:

Edit : Det är tydligen regn däck, ej godkända för gata, tyvärr :(
Men kolla runt på forumet, har för mig att det finns någon däcktråd..

Jag har hittat en kille i Skåne som gör mönster i slicksdäck 16.5 tum. Tror de ska gå ätt besikta med.

Se länk: http://mobil.blocket.se/helsingborg/Skurna_slicks___gatdack_120_180_200_34597309.htm?ca=11&w=3

De bör funkar tycker jag,

Det där är min gamla. Jag renoverade den, böt vevstake, kolv och lager mm. Den borde var ett bra köp, bra pris på den också.

Är den verkligen LV-reggad och inte bara "E".
Nu är det ju lite öfr sent att komma med ett, för TS, dåligt svar ang. detta men kan vara bra att käna till ändå...

Till TS ang. däck => Min gissning är att det i regbeviset står att cykeln ska ha 18/21" och det gör saken MKT enklare för dig vid besiktningen. Sätt på originalhjulen och åk iväg, borde vara minsta mängden problem för dig.

"E-märkta gatdäck" det ska gå och besikta med dem.

Jo, fast de fanns inte i 16.5tums. Köpte den andra sorten Han säljer "slicks med mönster"

Är den verkligen LV-reggad och inte bara "E".
Nu är det ju lite öfr sent att komma med ett, för TS, dåligt svar ang. detta men kan vara bra att käna till ändå...

Till TS ang. däck => Min gissning är att det i regbeviset står att cykeln ska ha 18/21" och det gör saken MKT enklare för dig vid besiktningen. Sätt på originalhjulen och åk iväg, borde vara minsta mängden problem för dig.

Som kiel skriver, den är lv-reggad:)

Den är LV-reggad. jag har också ägt den hojen :):tummenupp

Men Kiel, vad besiktade du med för däck? Motard eller cross ?

Jag har som sagt köpt ett slicks som Han gjort ett sorts "motardmönster" i. Borde väl funkar trots att de ej är e-märkta

Last edited:
Någon som vet om man MÅSTE ha backspegel på motorcykeln vid en vanlig kontrollbesiktning?

Motorcykel i mitt fall Yamaha WR450 -03

Jo, fast de fanns inte i 16.5tums. Köpte den andra sorten Han säljer "slicks med mönster"

Mig veterligen så finns det inga gatgodkända däck för 16,5tums fälg.
Enklast för dig lär vara att göra som Supermoto skrev att besiktiga hojen med originalhjulen.:)

Mig veterligen så finns det inga gatgodkända däck för 16,5tums fälg.
Enklast för dig lär vara att göra som Supermoto skrev att besiktiga hojen med originalhjulen.:)

Jovars, men tror nog inte det bör vara några konstigheter att besikta med motarddäcken. 17" CC productions fälg med pilot däck bak och 16,5" CC productions fälg fram, fast med diablo fd racingdäck med "spårat" mönster i.

Men men, möjligt att de klagar.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...