Yamaha WR 250 F - Går men vill inte varva ur. [FILM]

Nicco

hojstyling.se
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Karlstad
Hoj
Ducati HyMo 821 -13
Tjena.

Jag söker desperat hjälp nu, lagt ner så mycket tid och pengar på den här hojen nu att jag snart skickar den till tippen... Vad som skulle bli en sommar i skogen blev en sommar i garaget. :huvet

Jag saxar mitt inlägg från Thumpertalk, är det någon som vill ha något mer utförligt på svenska skriver jag gladeligen ut det.

Här är en film som beskriver problemet något:
http://sendvid.com/hpntzig8

All hjälp är bra hjälp! Tack på förhand.

Hi guys.

I just got my hands on a Yamaha WR250f from 2001. I’m a two-stroke fan but I was told to try this out so I gave it a shot. Starting to regret it already...
There is something weird with it and I’ve tried everything (I know), been scouring thumpertalks archives for answers and checked off a couple of things written on the forum. But no results at all...

Here's a video to show you what's wrong with it:
http://sendvid.com/hpntzig8

The bike:
YZF muffler - no leaks, sounds very good
Airbox mod - Open airbox.
YZF-throttle stop.
Jetting:
Main: 170
Pilot: 48
Leak: 72
No idea if this is the stock jetting.
The AP works, squirts fine.

The issue:
The bike is stuttering just as it supposed to hit the power top. I’ve attached a movie for you to watch and more easily figure out what the heck is wrong. The idle is perfect and it starts very easy, 1-3 kicks with no choke or throttle needed. When I let the bike idling for a while and make a WOT run it works fine throughout 1st-2nd gear. If I smoothly open the throttle the bike sometimes hit the revs correct.
If I rev it high in neutral everything is fine but it stalls completely after in a bogging sound ”BWAAAAAAHHH *dead*”.

My theory:
The bike are running too rich, it stinks of unburnt exhaust from it and it bogs off after I manage to hit the revs. Also when I close the gasoline valve / gas tap and running the carb dry it runs pretty good the last seconds before it stalls.

Things I’ve tried:
Cleaned the carburator completely 3 times. No clogged jets.
Rebuilt the carburator with all new gaskets and jets.
O-ring mod to the AP. Got rid of the classic WOT-bog but no results on the issue.
Tried the gray wire mod. No result so I put it back in.
Raised the clip on the needle two steps. A tiny tiny improvement on that one.
No leaks on the intake carburator rubbers. Tried with starter gas around it.
New spark plug. Nothing happened.
Bought one of these ”easy reach fuel mixture” screw and mixed. No result.
Changed air filter, low amount oil on it.
Tried running with both cold and hot choke but no difference.
Cleaned the tank and pour fresh gasoline in.
Swapped ignition coil, wire and hat.
New wiring harness.

I need your help. Anything. I've been trying to get this thing run properly for 3 whole days now. FRUSTRATING!
Can a jetting issue just happen over night? No big elevation differences from were I bought it from.

Thanks a lot guys!
 
Last edited:
Jag har inte en wr250, men däremot två wr426.
Det är märkligt att den inte smäller och har sig med hotstart intryckt för det borde den göra då den ska gå extremt snålt med den.
Om du har TPS kontakt på din förgasare så kan du prova koppla bort den för att se om de blir skillnad.
 
Hej och tack för svar.

Dra ur TPS har jag faktiskt redan testat, ingen skillnad alls. Även mätt upp motståndet och den höll sig inom fabriksspannet.

Med den röda choken "hot start" utdragen höjs tomgången litegrann men inga smällar eller så. Testade även att täta med gängtejp runt kolven på choke-reglaget ifall det inte var tätt runtom. Hittade lite grus där i så jag tog det säkra före det osäkra.
 
Har du bra med ljus i lamporna? Annars kanske stator/svänghjul/regulator spökar?
Du hade provat att byta ECU ?
 
Nu kanske jag har missat något men har du testat bestycka om förgasaren, låter ju som den dör på högvarv pga bränsleproblem.

kan det ha något att göra med din airbox-mod?
 
Nu kanske jag har missat något men har du testat bestycka om förgasaren, låter ju som den dör på högvarv pga bränsleproblem.

kan det ha något att göra med din airbox-mod?

Tack för ditt svar.
Hojen gick kanon tills över en natt när den började såhär. Så jag skulle inte tro att den behövs styckas om men sen är jag ingen expert kring det där heller.
De munstyckena som sitter i nu är original. Mycket tyder på att hojen går för fett då stiftet är svart och den går bättre när jag stänger av kranen och kör slut på bensinen i förgasaren.

Har du bra med ljus i lamporna? Annars kanske stator/svänghjul/regulator spökar?
Du hade provat att byta ECU ?

Mja, lamporna lyser okej, sådär orangeat tråkigt men flackar lite på tomgång precis som på en gammal moped.
Tappade av oljan och skulle ta isär statorn men gav upp när det behövdes ett specialverktyg för att få av svänghjulet, inte den traditionella gängade svänghjulsverktyget utan något svindyrt udda.

Jag hittade dock 2 kabelbrott till växellägesgivaren när jag hade isär den. Läste någonstans att den ger svagare gnista på tomgång för att motorn inte ska överhettas. Den kanske spökar iom. att 2 av 4 kablar var av.

Edit: ECU är inte bytt, antar att det är CDI-enheten du menar och den är så sateligt dyr så den väntar jag med till sist. :P
 
Last edited:
Växellägesgivaren kan vara problemet. Iaf wr4xx har en annan mapp i neutral för att klara bullerkrav. Kan va så att den ej vill varva ut under last om den tror att den ligger i neutral.
 
Växellägesgivaren kan vara problemet. Iaf wr4xx har en annan mapp i neutral för att klara bullerkrav. Kan va så att den ej vill varva ut under last om den tror att den ligger i neutral.

Mycket intressant läsning. Tack för det.
Jag ska försöka få av svänghjulet när jag ändå har isär allt och kolla motstånd och sprickor i spolarna på statorn. Jag klippte resterande kablage och satte dit givaren igen för att få det tätt. Kanske behöver köpa ny sådan för att det ska fungera. Eller tror du det blir samma effekt som TPSen att systemet "skiter i den" om den är urkopplad?
 
Det beror på om den ska va sluten eller bruten för att indikera neutral. Läs på om elsystemet för neutral switchen. Det borde bara vara att bygla några kablar eller se till så att de inte är byglade.

Jag personligen hade grejat med de innan jag börjat riva svänghjulet då jag råka mosa gängorna på veven med min avdragare...
 
Du hade bytt stift men jag drar en historia ändå. Sätt inte i ett iriduim eller annat värstingstift köp billigaste stift som ska sitta där. Varför jag tjatar om vanligt stift är för att Wr och många andra hojar är känsliga för racingstift och iridimstift. Just yz och wr tål inte ens lite sot på stiftet innan de börjar missa!! Du kan prova rengöra stiftet om du inte har ett nytt och knacka ighop elktrådavståndet till 0,4mm.

Är den svårstartad varm? Varför jag frågar är om ventilerna ligger på "för tight ventilspel" eller läckande ventil (trasig ventil)
 
Last edited:
Det beror på om den ska va sluten eller bruten för att indikera neutral. Läs på om elsystemet för neutral switchen. Det borde bara vara att bygla några kablar eller se till så att de inte är byglade.

Jag personligen hade grejat med de innan jag börjat riva svänghjulet då jag råka mosa gängorna på veven med min avdragare...

Jag ska kika lite på det där. I och med att det faktiskt var kabelbrott där så skulle det ju kunna ha något med saken att göra. Har även noterat att när man lägger i ettans växel höjs tomgången markant. Det talar kanske emot att det skulle vara den som spökar men ändå.

Ang. gängorna så är dem redan mosade efter ett frustrerat försök med en Biltema-avdragare och en slägga. :D Så det måste av i vilket fall som helst så jag får fixat till gängorna.

Jag kan ha missat om du bytt stift men gör de om du inte redan gjort de. Sätt inte i ett iriduim eller annat värstingstift köp billigaste stift som ska sitta där. Varför jag tjatar om vanligt stift är för att Wr och många andra hojar är känsliga för racingstift och iridimstift. Just yz och wr tål inte ens lite sot på stiftet innan de börjar missa!! Du kan prova rengöra stiftet om du inte har ett nytt och knacka ighop elktrådavståndet till 0,4mm

Tack för din input.
Det första jag gjorde var att byta stift, ett vanligt CR8HS eller något vill jag minnas. Det som Yamaha rekommenderade i manualen. Ingen skillnad alls dessvärre.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top