Yamaha TZR 125cc -87

tzrjack

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2013
Hoj
Yamaha TZR 125 87
Tjenare alla hojåkare!

Jag har en Yamaha TZR 125cc från 1987. Det jag undrar är om det finns något häftig & göra med gammel hojjen. Vill inte har trim direkt ( den ligger redan på 16 KW , reggad som 11KW)

Allt fungerar, eller tja den är sur när den stått i garaget övernatten. Den går som ett jävla spjut annars :D :hihi

Hej, något som vore jäkla fett är att ha den helt orginal, och lägga kosingen på däck och soppa!

:)

Vad kan man hitta på för skoj med en TZR? Montera bredare däck, köpa en trimpipa eller något som gör att den låter lite värre, flytta in bakljuset, byta blinkersen, montera tonad vindruta, fixa en ensits-cuts, sätta dit sportigare speglar, tona blinkersglasen/bakljuset, plocka bort stänkskärmen och enbart ha skylten som stänkskärm eller behålla den som den är och lägga pengarna på en större hoj i framtiden.

Vad kan man hitta på för skoj med en TZR? Montera bredare däck, köpa en trimpipa eller något som gör att den låter lite värre, flytta in bakljuset, byta blinkersen, montera tonad vindruta, fixa en ensits-cuts, sätta dit sportigare speglar, tona blinkersglasen/bakljuset, plocka bort stänkskärmen och enbart ha skylten som stänkskärm...

Det där låter verkligen som en bestialisk mc-våldtäkt ala moppefukko...

Hej, något som vore jäkla fett är att ha den helt orginal, och lägga kosingen på däck och soppa!

:)
Jupp. Bara ett slöseri med tid och energi att lägga ner några större pengar på en 125a. Då är det bättre att satsa pengarna på köra så mycket som möjligt istället. Kanske dra iväg på någon liten mc-semester till södra fjällvärlden eller något, ganska säkert en upplevelse som inte många kompisar kan skryta om. Och har man fortfarande pengar över så kan man lägga det i spargrisen tills det är dags att skaffa mellanhoj.

Angående att den är sur när den stått över natten, brukar du stänga av soppakranen när du ställer ifrån dig hojen?

Ska inte den ha 20kw orginal iaf.
Hade också för mig det. Ca 27hk på TZR125 och 25hk eller något på DT125R. Vet iaf att det blev ett jäkla klipp i den DT125R -89 jag flängde omkring på när jag var ung och dum efter att efter att ha förpassat strypningen till metallåtervinningen. Tillräckligt för att kunna köra bort A1-kortet på en fortkörning iaf :näsblod

Jupp. Bara ett slöseri med tid och energi att lägga ner några större pengar på en 125a.

Det är väl alltid slöseri med tid och pengar att pimpa en hoj oavsett storlek? En 125 ägs ju dessutom ofta 2 år, vilket inte alltid tyngre hojar gör. Dock brukar 16-åringar ha överskott på tid och iofs även underskott på pengar.

Det är väl alltid slöseri med tid och pengar att pimpa en hoj oavsett storlek? En 125 ägs ju dessutom ofta 2 år, vilket inte alltid tyngre hojar gör. Dock brukar 16-åringar ha överskott på tid och iofs även underskott på pengar.

Jag har gott om pengar (asså inte farsans). 2 år tar långt tid eftersom jag kommer börja på gymnasium och de är seeeegt :rock

Här finns ju en kille som kanske kommar att bli hojbyggare!!! Kör hårt grabben!! Bygg så det ryker!!! Slit av och släng på!!! Super bra hoj att lära sig bygga på. Du kan lära dig svetsa alu, lära dig glasfiber, ja allt, så kör hårt och lägg massa bilder här. Jag hadde kört 70 tals roadracing stuk på den eller knacka till kåpor i alu och kör bonneville saltlake stuk på den!!

Eller släng på crossplast och bygg en unik motard!!

Här finns ju en kille som kanske kommar att bli hojbyggare!!! Kör hårt grabben!! Bygg så det ryker!!! Slit av och släng på!!! Super bra hoj att lära sig bygga på. Du kan lära dig svetsa alu, lära dig glasfiber, ja allt, så kör hårt och lägg massa bilder här. Jag hadde kört 70 tals roadracing stuk på den eller knacka till kåpor i alu och kör bonneville saltlake stuk på den!!

haha , får se lite tills slutet av sommaren när jag har gjort klart A1 Kortet. :)

Eller släng på crossplast och bygg en unik motard!!

var kan man hitta sånt?:)

det hade varit riktigt fränt o bygga om den så den ser lite gammeldags race-hoj look, med riktigt fräna pipor =)!

skulle du kunna länka lite sidor med det finns pipor som passar till min hojj ( TZR 125CC -87):hihi

Crossplast finns nog på blocket och ebay.

skulle du kunna länka lite sidor med det finns pipor som passar till min hojj ( TZR 125CC -87):hihi

Här har du ritning på en pipa som funkar till din hoj.
http://erlenbachracing.net/rd_rz500.htm

Den dom kallar "lower" är den som ligger i fartvinden och liknar din motor mest. Och den som heter "upper" är kompenserad i längd för att de inte kyls av fartvinden. Bygger du den senare så kommer den dra vid lägre varvtal vilket också funkar om man vill ha mer mellanregister istället.

har ingen annan ngt tips hur jag kan ''PIMPA'' MIN yamma tzr? :):)

Att utseendemässigt pimpa en 26 år gammal hoj leder i ärlighetens namn väldigt sällan till något lyckat. Försöker man få ett modernt stuk på den så blir den ju med automatik omodern kort därefter. Därefter är ju hojen evigt förpassad till styggelsernas eget hörn av helvetet. Nä, såna hojar ser ju lika äkta och upphetsande ut som en botoxifierad och skinnsträckt överklasskärring.

Kanske jag är för puritansk men jag tycker att en gammal hoj bör SE gammal ut. Att sätta moderna kåpor på en gammal ram skär sig i mina ögon.

Väldigt sällan leder en omlackering (ändring av färgen) av motorcyklar till att värdet stiger. Faktum är nog snarare att värdet minskar med lika mycket som lackeringen kostade.

MEN att mekaniskt förbättra maskinen är en helt annan historia. En förbättting av dämpare, bromsar, motor m.m. sprider ju glädje hos de flesta. Såväl ägaren som betraktaren.

Last edited:
Back