Yamaha tte 600 -96

*ERIXON*

"Med Lem"
Gick med
14 Feb 2004
Ort
Hällefors
Hoj
TT600E.......
Vet något nått om hur den hojen är??, och om det är nått att ha??
Tänkte köpa och ha som pendlar+ ev. grus hoj. hittat en 96 för 20000:- dyrt?? Vet ej milen.
 
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=10845&highlight=TTE

TT är väl en gammal trotjänare som kom redna tidigt åttital,finns i flera versioner dom tidiga var väl tom 500cc.

Finns mig veteligen i TT -E-S-R

E står för elstart har jag för mig ( ej säker)

S var väl en modell som inte såldes i sverige (enklare utrustad och lättare,föregångare till R)

R kom -98 (har en själv) skulle vara en Enduro.

Sök på www.soe.se


Den som söker skall finna

TTR kom 98.
TTE har elstart och ganska dålig fjädringsväg bak, det finns däremot en variant som heter TT600S och den har bättre fjädring men kick.
Motorerna är i grunden samma på alla tre samt även på XT. Skiljer möjligen på förgasare vill jag minnas.
Alla TT är tillverkade av Belgarda i Italien och är mer Europeiska än Japanska.
Generalagenten i Sverige tog in TTE men inte TTS. Finns dock importerade.

Samtliga Belgardahojar är av genomgående hög kvalité på komponenterna, men kan vara lite fumligt ihopskruvade varför knasiga småfel kan uppstå. XT är bättre ihopskruvad.

EDIT: (Jag har uppenbarligen alldeles för lite att göra.)

TTE 95-00
-96 röda färgen kom
KAYABA fjädring,fram 270 mm, Bak 209 MM slaglängd .
TT 600 E är lättare än XT
Låg sitthöjd
Vikt 158 kg
Mindre offroad betonad än TT S-R.


Nackdelar:
Bara elstart
Kort fjädring
Tung
Motorsvag
Klena fälgar

Källa:
http://www.xt600.de/xt_stammbaum/TT600/TT600-Modellgeschichte.htm

Kolla också www.bikez.com för tekniska modellfakta.
 
Last edited:
Ni på sporthoj.com är allt för bra!!! :) Man får super svar på allt man frågar. Jag tackar så mycket.

Mvh//*Erixon*
 
*ERIXON* skrev:
Vet något nått om hur den hojen är??, och om det är nått att ha??
Tänkte köpa och ha som pendlar+ ev. grus hoj. hittat en 96 för 20000:- dyrt?? Vet ej milen.


Har haft en 97a i fyra år. Den är helt underbar vid aktiv körning på asfalt. Fjädring och dämpning fungerar exemplariskt. Fram är komp. och retur ställbart, bak retur och försp. Lite för tung och trött för bredåkning på grus.
 
TTE:n har lättare vevparti än XT:n. Hade en 96:a för några år sen, som sagt lite klen och tung om man jämför med modernare cyklar. Men en riktig trotjänare, aldrig ett enda strul. Var bara byta lite olja och filter, stift. Hade CRD pipa och öppnad luftburk samt ombestyckad. Det gjorde faktiskt en hel del mot orginal. :tummenupp
 
trött!!

Har haft en xt 600 som var såå seg. Jag hade effektljuddämpare på och andra munstycken i förgasaren men inget hände när man vred på gasen. Jag hade köpt en suzuki dr 650 istället!!
 
*ERIXON* skrev:
Vet något nått om hur den hojen är??, och om det är nått att ha??
Tänkte köpa och ha som pendlar+ ev. grus hoj. hittat en 96 för 20000:- dyrt?? Vet ej milen.
Har bara hittat 2 fel på tte, 1. elkablar värdelösa kolla noga kabelstammen under styrkronan (där det böjer sig) Kablarna är skumma håller dåligt!?. 2. mins ej :va
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top